Ny innsikt i tidlig musikk: Catherine Bradley er ny førsteamanuensis

Bradley arbeider med middelalder- og renessansemusikk, og skal i tillegg undervise i musikanalyse og musikk-historiografi.

Catherine Bradley (Foto: Olaf Christensen)

Bradley avla doktorgraden ved Universitet i Cambridge i 2011. Deretter fulgte et postdoktor-stipend ved Universitetet i Oxford før hun fikk stilling som førstelektor ved State University of New York at Stony Brook fra 2014 til 2017.

– Det siste akademiske året før jeg nå har kommet til Oslo, tilbrakte jeg som EURIAS fellow ved Institute of Advanced Study i Paris, hvor jeg studerte manuskripter i Bibliothèque Nationale de France, sier Bradley.

Undervisning

Dette semesteret skal hun gi introduksjonsforelesninger i middelalder- og renessansemusikk til bachelorstudenter. Hun skal også gi introduksjonsforelesninger i musikk-historiografi for masterstudenter.

– Videre underviser jeg i musikkanalyse, med eksempler som spenner fra Dufays motetter og Bachs Die Kunst der Fuge (Art of Fugue), forteller Bradley.

Utvikle nye emner ved IMV

– Jeg gleder meg til å utvikle nye emner i middelalder- og renessansemusikk for IMV, og til å kunne kombinere historiske og analytiske studier av eldre musikk med senere repertoar og alternative musikologiske tilnærminger på nye og kreative måter.

Foto: Cambridge University Press

Forskning og fremtidsplaner

Bradley arbeider med middelaldermusikk, især hellige, flerstemte komposisjoner og en ny sjanger – motetten – som sprang frem i Frankrike på 1200-tallet.

Hennes første monografi, Polyphony in Medieval Paris:The Art of Composing with Plainchant (Cambridge University Press) ble publisert for bare noen uker siden.

Nytt forskningsprosjekt

– Jeg tilbrakte fjoråret i Paris hvor jeg la grunnarbeidet til et nytt større forskningsprosjekt som henter sitt fokus fra et spesifikt punkt i den kristne liturgien, nemlig de gledesfylte sluttfrasene Benedicamus Domino (‘La oss prise Herren'), som ble sunget flere ganger om dagen i middelalderens kirker, sier Bradley.

Hun skal undersøke hvorfor denne spesifikke frasen ble et så vesentlig omdreiningspunkt for musikalsk innovasjon og kreativitet i de syv århundrene mellom 800- og 1500-tallet.

Hvorfor IMV?

Bradley synes IMV er et svært livlig og imøtekommende institutt, og hun forsto med en gang at dette ville være et spennende sted å jobbe.

– Instituttet har en veldig ‘cool up-to-date vibe’, med mange banebrytende teknologiske prosjekter. Jeg gleder meg til å introdusere riktig gammel musikk inn i den miksen, avslutter hun.

Av Olaf Christensen
Publisert 6. sep. 2018 12:36 - Sist endret 7. sep. 2018 11:27