Sky: Strømming og spredning av musikk i nettskyen
Hvordan brukes musikktjenester som WiMP (Tidal) og Spotify? Hvordan finner, deler og lytter brukere til musikk, når de har tilgang til enorme biblioteker av musikk til enhver tid? Vi undersøker hvilken rolle mobile musikkmedier spiller i dagens musikkultur. (Prosjektet er nå avsluttet)

Delprosjektet Sky undersøkte betydningen av strømmetjenester som WiMP og Spotify, og bruk av sosiale medier når publikum finner og deler musikk.
Vi har studert om bruken av mobiltelefoner og mobilitet påvirker måten publikum lytter, søker, finner og deler musikk og festivalopplevelser.
Unikt WiMP-materiale
Anonymiserte data om bruk av tjenesten fra WiMP utgjør hovedempirien innenfor denne delen av forskningsprosjektet.
Vi har fått tilgang til strømmelogger hvert år fra 2010, 2011, 2012 og 2013 fra WiMP som gjør det mulig å undersøke hvordan folk bruker musikk i hverdagen.
Øyafestivalen og mobilbruk
Vi har undersøkt hvordan store hendelser som Øyafestivalen virker inn på musikkstrømmingen. Vi har spesielt undersøkt betydningen av mobiltelefonen i daglig musikkbruk. Strømmedataene har blitt analysert sammen med forskere i Telenor.
I tillegg til strømmedata har prosjektet gjennomført 23 fokusgruppeintervjuer med deltakere på Øyafestivalen om forholdet deres til levende musikk og bruk av mobile medier rundt festivalen.
Forøvrig har vi brukt kvalitative dagbokstudier og analyser av sosiale medier for å forstå betydningen av de nye digitale mediene i musikkulturen.
Deltakere
Førsteamanuensis Arnt Maasø har hatt hovedansvar for denne delen av prosjektet. Andre deltakere er:
-
Anja Nylund Hagen har skrevet PhD-avhandlingen Using Music Streaming Services: Practices, Experiences and the Lifeworld of Musicking om publikums bruk av strømmetjenester.
-
Marika Lüders er forsker på SINTEF og jobber med publikums bruk av strømming og sosiale medier.
-
Helena Zarifa Pedersen har skrevet masteroppgave om mobilappene til Spotify og WiMP.
-
Ragnhild Toldnes har skrevet masteroppgave om låten "Mitt lille land" og spredningen av musikk i mediene i perioden etter 22/7-terroren.