Anja Nylund Hagen

Postdoktor
Bilde av Anja Nylund Hagen
English version of this page
Mobiltelefon 91164716 91164716
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 2 A 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1017 Blindern 0315 OSLO

Faglige interesser

Jeg er interessert i hvordan medier og digital teknologi påvirker musikkindustrien, både publikums musikkopplevelser, musikkbransjen som arbeidssted for ulike aktører, verdikjedene, nettverkene, arbeidsformene og pengestrømmene.  

Som del av min forskningsinteresse er jeg også opptatt av metodeutvikling og etiske problemstillinger knyttet til å forske på menneskers bruk og erfaringer med digital teknologi og nye medier. 

Bakgrunn:

2018 - nåværende: Postdoktor, IMV

2017 - 2017: Rådgiver, fagpolitisk seksjon, Forskerforbundet

2015 - 2017: Gjennomføringstipendiat, IMK

2012 - 2015: PhD-kandidat i Sky og Scene, IMK / IMV, UiO

2007 - 2012: Presseansvarlig, NRK 

2005 - 2007: Mastergrad, IMK, UiO

Om meg

Min postdoktorstilling er del av i forskningsprosjektet Music on demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor (MUSEC). Prosjektet undersøker hvordan verdier og rettigheter evalueres og forhandles når musikk produseres og formidles via digitale medier. Jeg skal forske på hvordan musikkbransjens aktører jobber for å møte konkurransen i musikkmarkedet, både nasjonalt og globalt.

I forskningsprosjektet "Sky og scene: trender i musikkulturen" skrev jeg doktorgraden Using Music Streaming Services: Practices, Experiences and the Lifeworld of Musicking (forsvart offentlig i disputas 15.12.2015). Fra arbeidet har jeg med meg kjernekompetanse om hvordan musikkstrømmetjenester som Spotify, Apple Music, Tidal o.l. påvirker lytternes musikkopplevelser.

Undervisning  

MEVIT 4531 - Musikk og medier, IMK, 2016   
MUS2325 - Musikklivet og musikkbransjen, IMV, 2015
MEVIT1210 - Medieinstitusjoner og mediehistorie, IMV, 2015
MEVIT 2110 - Popular Culture, IMV, 2006
MEVIT - exfac, medievitenskap, 2005

Diverse gjesteforelesninger.

Universitetspedagogisk basiskompetanse, Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO, 2015-2016
Vurdering og eksamen (25 t)
Studieprogram og Emneutvikling (25t)
Fellesdelen (50 t) 

Emneord: Medier og kommunikasjon, Populærkultur, Mobile medier, Strømmetjenester, Sosiale medier, Musikk og medier, Medieteknologi, Medieinnovasjon, metode, Musikkbransje, Mediebransjene, Arbeidsliv, hverdagsliv

Publikasjoner

  • Hagen, Anja Nylund (2020). Paths in the Online Music Jungle: Personal Practices with Music-Streaming Services (forthcoming). Participations. Journal of Audience and Reception Studies.  ISSN 1749-8716.
  • Hagen, Anja Nylund & Lüders, Marika (2017). Social streaming? Navigating music as personal and social. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies.  ISSN 1354-8565.  23(6), s 643- 659 . doi: 10.1177/1354856516673298 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Streaming the Everyday Life, In Raphaël Nowak & Andrew Whelan (ed.),  Networked Music Cultures. Contemporary Approaches, Emerging Issues..  Palgrave Macmillan.  ISBN 978-1-137-58289-8.  Kapittel 13. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). The metaphors we stream by: Making sense of music streaming. First Monday.  ISSN 1396-0466.  21(3) . doi: 10.5210/fm.v0i0.6005 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2015). The Playlist Experience: Personal Playlists in Music Streaming Services. Popular music and society.  ISSN 0300-7766. . doi: 10.1080/03007766.2015.1021174 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Hagen, Anja Nylund (2019, 27. januar). Anja Nylund Hagen om musikkeksport. [Radio].  Søndagsåpent, NRK P1. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Bokomtale: Engasjement og arrangement - ei utgreiing om konsertarrangørar. Musikkmagasinet Ballade.  ISSN 0805-5041.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). En lesning av Engasjement og arrangement: Ei utgreiing om konsertarrangørar.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Facing the global music industry: Norwegian responses to the digitalisation of the music industry. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 22. januar). Hva betyr digitaliseringen for norsk musikkeksport?. [Internett].  Ballade.no. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 03. desember). Hva definerer musikken på 2010-tallet?. [Radio].  NRK, P2. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Kulturøkonomi-symposium.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Music streaming and data literacy. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen er ikke så digital som vi tror. Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.  109(109), s 31- 31 Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Napster. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk i internasjonale markeder. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk i internasjonale markeder. Frokostseminar, Kulturdepartementet: Musikkeksport. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk og globale selskaper. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 11. august). Slik kan Emir (26) leve av musikken: – Men jeg tenkte aldri «oi shit, her kan vi tjene mer penger».  Dagens Næringsliv.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Spotify. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). «Superstar Economy?» - Art and Cultural Economy in the Digital Era. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 26. april). Taylor Swift og musikklansering på Instagram. [Radio].  NRK, P2. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 15. august). Thomas Hayes har signert med Sony, skal gi ut musikk.  Aftenposten. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Tidal. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). strømmetjenester. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2019). Musikkbransjen i strømmingens tidsalder..
  • Hagen, Anja Nylund; Sandvik, Eystein; Witek, Julia; Nedrelid, Alma & Hovland, Torkjell (2019). Å bygge en karriere i musikklivet. Vis sammendrag
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen i strømmetiden.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Changing practices in a globalised and digitalised music industry.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Competing with music in national and global markets.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Echoes in the Canon: How Smart Speakers are Shaking Up Music (ENG). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Industry in change: cultural labour in a globalised and digitalised music industry. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Norwegian music industry as global and digital media industry.
  • Hagen, Anja Nylund (2018, 02. mars). Snakkisen: Spellemannsprisen.  Klassekampen.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). The communication of music in the streaming paradigm.
  • Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2018). How to make money in music in the digital age?. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2017). Perspektiver på kunsten og kulturens plass i barn og unges liv.
  • Danielsen, Anne; Maasø, Arnt; Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2016). Clouds & Concerts summarised.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 05. august). Deler ikke spillelister med andre. [Radio].  NRK, P1. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Gode analyser, detaljrikdom, fargerikt språk Bjarne Markussen (red.): Lydspor. Når musikk møter tekst og bilder. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  22(02/2016), s 1- 4 . doi: 10.18261/issn.0805-9535-2016-02-07
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 28. januar). Kveldsåpent. [Radio].  NRK p1.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 01. august). Musikken er privat.  Dagsavisen. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Musikkforum, NOPA: ALBUMETS DØD, STRØMMING OG LYTTEVANER I ENDRING Panel: Anja Nylund Hagen, Audun Vinger, Vegard Waske og Trond Tornes i samtale med Ida Habbestad fra ballade.no..
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Streaming the everyday life: Playlists and the lifeworld of music listening.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 07. februar). Tidenes morgen. [Radio].  NRK, P13.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 05. april). https://radio.nrk.no/serie/spillerom-hovedsending/MKMR06006716/05-04-2016. [Radio].  NRK P2, Spillerom. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 18. desember). Doktoren svarer.  Morgenbladet.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 17. desember). Kulturnytt, P2, gjest i studio. [Radio].  NRK, P2, Kulturnytt.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 05. juni). Looking For A Connection In An Infinite Jukebox. With Millions Of Songs At Our Fingertips, Is The Idea Of Owning Music A Thing Of The Past?. [Fagblad].  http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/04/411795140/l.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 11. desember). Musikk er fortsatt musikk. [Internett].  Ballade. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 14. desember). Rastløs i strømmetida.  Klassekampen, Musikkmagasinet.
  • Hagen, Anja Nylund (2015). Sosial Strømming? Å navigere musikk som personlig og sosialt i musikkstrømmetjenester.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 04. desember). Strides om strømmingen http://www.klassekampen.no/article/20151204/ARTICLE/151209987.  Klassekampen (papir og internett).
  • Hagen, Anja Nylund (2015). Using Music Streaming Services: Practices, Experiences and the Lifeworld of Musicking.
  • Hagen, Anja Nylund (2014, 23. september). Musikken fester seg ikke.  Finansavisen.
  • Hagen, Anja Nylund (2014). Personal playlists in music streaming services.
  • Hagen, Anja Nylund (2014, 16. september). På med leppestift og spilleliste.  Vårt Land.
  • Hagen, Anja Nylund (2014, 12. desember). Spillelister gir kontroll på musikkstrømmen. [Internett].  http://www.ballade.no/sak/spillelister-gir-kontroll-pa-musik.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Online Music Listening Strategies.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Personal Practices in Playlist Use.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Personal streaming?.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Social and personal music streams.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2013). Playlists as phenomenon and analysis of editorial playlists, Playlists use as strategic personalization.
  • Hagen, Anja Nylund (2012). Approaching the Music Streaming Audiences.
  • Hagen, Anja Nylund (2012). Approaching the Music Streaming Audiences: methodological reflections.
  • Hagen, Anja Nylund (2012). Music Streaming: Phonograph Effect and Medium Specificity.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. feb. 2018 13:06 - Sist endret 22. okt. 2019 15:37