Anja Nylund Hagen

Postdoktor
Bilde av Anja Nylund Hagen
English version of this page
Mobiltelefon 91164716 91164716
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 2 A 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1017 Blindern 0315 OSLO

Faglige interesser

Jeg er interessert i hvordan nye medier og digital teknologi påvirker musikk- og kulturindustriene. Både publikums musikkopplevelser, musikkbransjen som arbeidssted for ulike aktører, verdikjedene, nettverkene, arbeidsformene, rettighetene, pengestrømmene og de kunstneriske uttrykkene formes av mediene vi bruker til å skape, formidle og høre på musikk. 

Jeg er i tillegg opptatt av metodeutvikling og etiske problemstillinger knyttet til det å forstå menneskers bruk av og erfaringer med digital teknologi og nye medier.


Arbeidserfaring

2018 - nåværende: Postdoktor / forsker, Inistutt for musikkvitenskap, UiO

2017 - 2017: Rådgiver, fagpolitisk seksjon, Forskerforbundet

2015 - 2017: Gjennomføringstipendiat, Institutt for medier og kommunikasjon, UiO

2012 - 2015: PhD-kandidat, Sky og Scene, Institutt for medier og kommunikasjon, UiO

2007 - 2012: Presseansvarlig, NRK 

2005 - 2007: Mastergrad, UiO

Om meg

Som forsker i prosjektet Music on demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor (MUSEC) undersøker jeg hvordan verdier og rettigheter evalueres og forhandles når musikk produseres og formidles via digitale medier. Jeg forsker på hvordan musikkbransjens aktører jobber og tilpasser seg for å møte konkurransen i musikkmarkedet, som blir både mer globalt og digital.

I forskningsprosjektet "Sky og scene: trender i musikkulturen" skrev jeg doktorgraden Using Music Streaming Services: Practices, Experiences and the Lifeworld of Musicking (forsvart offentlig i disputas 15.12.2015). Fra arbeidet har jeg med meg kjernekompetanse om hva musikk betyr som del av hverdagslivet og hvordan musikkstrømmetjenester som Spotify, Apple Music, Tidal o.l. påvirker lytternes musikkopplevelser.

Jeg har i tillegg til min akademiske erfaring diverse erfaring fra musikk- og mediebransjen. Jeg brenner for forskningsformidling og deler gjerne resultater og erfaringer fra forskningen min med bransje, media, kulturforvaltninge og akademia.  

Undervisning  

Jeg har gjennomført kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse fra Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO (2015-2016) og liker å undervise. I tillegg til mange gjeseforelesninger ved ulike universiteter og høyskoler, har jeg hatt seminarleder- eller undevisningsansvar for følgende kurs:  

MEVIT 4531 - Musikk og medier, IMK, 2016   
MUS2325 - Musikklivet og musikkbransjen, IMV, 2015
MEVIT1210 - Medieinstitusjoner og mediehistorie, IMK, 2015
MEVIT 2110 - Popular Culture, IMK, 2006
MEVIT - exfac, medievitenskap, IMK, 2005

Emneord: Medier og kommunikasjon, Populærkultur, Mobile medier, Strømmetjenester, Sosiale medier, Musikk og medier, Medieteknologi, Medieinnovasjon, metode, Musikkbransje, Kulturpolitikk

Publikasjoner

  • Hagen, Anja Nylund (2020). Music in Streams: Communicating Music in the Streaming Paradigm, In Michael Filimowicz & Veronika Tzankova (ed.),  Reimagining Communication: Mediation (1st Edition).  Routledge.  ISBN 9781138498914.  Kapittel 13.  s 210 - 225 Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Paths in the Online Music Jungle: Personal Practices with Music-Streaming Services (forthcoming). Participations. Journal of Audience and Reception Studies.  ISSN 1749-8716.
  • Maasø, Arnt & Hagen, Anja Nylund (2019). Metrics and decision-making in music streaming. Popular Communication - The International Journal of Media and Culture.  ISSN 1540-5702. . doi: 10.1080/15405702.2019.1701675 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund & Lüders, Marika (2017). Social streaming? Navigating music as personal and social. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies.  ISSN 1354-8565.  23(6), s 643- 659 . doi: 10.1177/1354856516673298 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Streaming the Everyday Life, In Raphaël Nowak & Andrew Whelan (ed.),  Networked Music Cultures. Contemporary Approaches, Emerging Issues..  Palgrave Macmillan.  ISBN 978-1-137-58289-8.  Kapittel 13. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). The metaphors we stream by: Making sense of music streaming. First Monday.  ISSN 1396-0466.  21(3) . doi: 10.5210/fm.v0i0.6005 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2015). The Playlist Experience: Personal Playlists in Music Streaming Services. Popular music and society.  ISSN 0300-7766. . doi: 10.1080/03007766.2015.1021174 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Gran, Anne-Britt; Linn-Birgit, Kampen Kristensen; Molde, Audun; Hagen, Anja Nylund & Booth, Peter (2020). Krise og kreativitet i musikkbransjen – koronapandemien 2020. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 20. juli). Artister slipper låter i forkant av album. [Radio].  Nyhetsmorgen, P2. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 30. juni). Artister sprer musikken sin på TikTok. [TV].  Dagsrevyen, NRK1. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Bylarm: Å utvikle en artistkarriere i en digital økonomi. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 22. mai). De som får folk til å danse sammen. [Internett].  ballade.no. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 20. juli). Derfor kommer ny musikk i mye større grad som enkeltsingler. [Internett].  nrk.no. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 24. august). Festivalsjef: – Strømmekonsertene er kommet for å bli.  Aftenposten. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 30. juni). Forsker tror man vil se flere artister på TikTok. [Internett].  nrk.no. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 30. juni). Fra TikTok til strømmetoppen. [Radio].  Nyhetsmorgen, P2. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 24. mars). Hva gjør musikere når de ikke kan spille konserter?. [Internett].  UiO: Det humanistiske fakultet. Sosiel medier. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 27. mars). Hvilken musikk hører vi på i karantene?. [Radio].  NRK P2.
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 12. juni). Krise i musikkbransjen. [Fagblad].  musikknyheter.no. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Krise og kreativitet - musikkbransjen og koronapandemien 2020. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 20. mai). Norske artister bruker TikTok for å spre musikken sin. [Radio].  NRK P1, Dagens. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Norske musikkforlag: Muligheter og utfordringer. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 17. mars). Spotifys makt vokser i takt med nye lyttevaner. [Internett].  UiO: Det Humanistiske Fakultet. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 07. april). Spotifys makt vokser i takt med nye lyttevaner. [Internett].  forskning.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 20. juli). Strømmetjenestene former hvordan musikk slippes. [TV].  Dagsrevyen, NRK1. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2020, 19. mai). TikTok som maktfaktor i musikkbransjen. [Radio].  Studio 2, NRK P2. Vis sammendrag
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2020). Music on (and in) demand: Negotiating and competing in streaming. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 27. januar). Anja Nylund Hagen om musikkeksport. [Radio].  Søndagsåpent, NRK P1. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Bokomtale: Engasjement og arrangement - ei utgreiing om konsertarrangørar. Musikkmagasinet Ballade.  ISSN 0805-5041.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Digitalisering som utfordring for kulturindustriene.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). En lesning av Engasjement og arrangement: Ei utgreiing om konsertarrangørar.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Facing the global music industry: Norwegian responses to the digitalisation of the music industry. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 22. januar). Hva betyr digitaliseringen for norsk musikkeksport?. [Internett].  Ballade.no. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 03. desember). Hva definerer musikken på 2010-tallet?. [Radio].  NRK, P2. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Music streaming and data literacy. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen er ikke så digital som vi tror. Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372.  109(109), s 31- 31 Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Napster. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk i internasjonale markeder. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk i internasjonale markeder. Frokostseminar, Kulturdepartementet: Musikkeksport. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk og globale selskaper. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikkbransje og eksport.
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 11. august). Slik kan Emir (26) leve av musikken: – Men jeg tenkte aldri «oi shit, her kan vi tjene mer penger».  Dagens Næringsliv.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Spotify. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Superstar economy and the digitalised music industry. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 26. april). Taylor Swift og musikklansering på Instagram. [Radio].  NRK, P2. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019, 15. august). Thomas Hayes har signert med Sony, skal gi ut musikk.  Aftenposten. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Tidal. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2019). strømmetjenester. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2019). Musikkbransjen i strømmingens tidsalder..
  • Hagen, Anja Nylund; Sandvik, Eystein; Witek, Julia; Nedrelid, Alma & Hovland, Torkjell (2019). Å bygge en karriere i musikklivet. Vis sammendrag
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen i strømmetiden.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Changing practices in a globalised and digitalised music industry.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Competing with music in national and global markets.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Echoes in the Canon: How Smart Speakers are Shaking Up Music (ENG). Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Industry in change: cultural labour in a globalised and digitalised music industry. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Norwegian music industry as global and digital media industry.
  • Hagen, Anja Nylund (2018, 02. mars). Snakkisen: Spellemannsprisen.  Klassekampen.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). The communication of music in the streaming paradigm.
  • Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2018). How to make money in music in the digital age?. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2017). Perspektiver på kunsten og kulturens plass i barn og unges liv.
  • Danielsen, Anne; Maasø, Arnt; Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2016). Clouds & Concerts summarised.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 05. august). Deler ikke spillelister med andre. [Radio].  NRK, P1. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Gode analyser, detaljrikdom, fargerikt språk Bjarne Markussen (red.): Lydspor. Når musikk møter tekst og bilder. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  22(02/2016), s 1- 4 . doi: 10.18261/issn.0805-9535-2016-02-07
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 28. januar). Kveldsåpent. [Radio].  NRK p1.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 01. august). Musikken er privat.  Dagsavisen. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Musikkforum, NOPA: ALBUMETS DØD, STRØMMING OG LYTTEVANER I ENDRING Panel: Anja Nylund Hagen, Audun Vinger, Vegard Waske og Trond Tornes i samtale med Ida Habbestad fra ballade.no..
  • Hagen, Anja Nylund (2016). Streaming the everyday life: Playlists and the lifeworld of music listening.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 07. februar). Tidenes morgen. [Radio].  NRK, P13.
  • Hagen, Anja Nylund (2016, 05. april). https://radio.nrk.no/serie/spillerom-hovedsending/MKMR06006716/05-04-2016. [Radio].  NRK P2, Spillerom. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 18. desember). Doktoren svarer.  Morgenbladet.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 17. desember). Kulturnytt, P2, gjest i studio. [Radio].  NRK, P2, Kulturnytt.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 05. juni). Looking For A Connection In An Infinite Jukebox. With Millions Of Songs At Our Fingertips, Is The Idea Of Owning Music A Thing Of The Past?. [Fagblad].  http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/04/411795140/l.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 11. desember). Musikk er fortsatt musikk. [Internett].  Ballade. Vis sammendrag
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 14. desember). Rastløs i strømmetida.  Klassekampen, Musikkmagasinet.
  • Hagen, Anja Nylund (2015). Sosial Strømming? Å navigere musikk som personlig og sosialt i musikkstrømmetjenester.
  • Hagen, Anja Nylund (2015, 04. desember). Strides om strømmingen http://www.klassekampen.no/article/20151204/ARTICLE/151209987.  Klassekampen (papir og internett).
  • Hagen, Anja Nylund (2015). Using Music Streaming Services: Practices, Experiences and the Lifeworld of Musicking.
  • Hagen, Anja Nylund (2014, 23. september). Musikken fester seg ikke.  Finansavisen.
  • Hagen, Anja Nylund (2014). Personal playlists in music streaming services.
  • Hagen, Anja Nylund (2014, 16. september). På med leppestift og spilleliste.  Vårt Land.
  • Hagen, Anja Nylund (2014, 12. desember). Spillelister gir kontroll på musikkstrømmen. [Internett].  http://www.ballade.no/sak/spillelister-gir-kontroll-pa-musik.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Online Music Listening Strategies.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Personal Practices in Playlist Use.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Personal streaming?.
  • Hagen, Anja Nylund (2013). Social and personal music streams.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2013). Playlists as phenomenon and analysis of editorial playlists, Playlists use as strategic personalization.
  • Hagen, Anja Nylund (2012). Approaching the Music Streaming Audiences.
  • Hagen, Anja Nylund (2012). Approaching the Music Streaming Audiences: methodological reflections.
  • Hagen, Anja Nylund (2012). Music Streaming: Phonograph Effect and Medium Specificity.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. feb. 2018 13:06 - Sist endret 8. mai 2020 13:51