Kristin Vold Lexander er tilsatt som postdoktor på MultiLing

Kristin skal forske på språkbruk i digital kommunikasjon i norsk-senegalesiske familier. Dette er et underprosjekt av et av MultiLings flaggskipprosjekter: Multilingualism in mediated communication.

Kristin Vold Lexander (foto: privat)

– Jeg har studert fransk på UiO, wolof som er det største språket i Senegal ved INALCO i Paris, og utviklingsstudier på HiOA, før jeg tok mastergrad i Asiatiske og afrikanske studier i 2004, forteller Kristin.

Hun skrev om kvinners bruk av wolof som skriftspråk på landsbygda i Senegal. Dette inspirerte henne til å se på wolof og andre språk i digital kommunikasjon - nå blant unge urbane senegalesere. Dette ble en doktorgrad i 2011, som først og fremst tar for seg flerspråklig teksting, altså SMS. Doktorgradens tittel var Pratiques plurilingues de l'écrit électronique : alternances codiques et choix de languedans les SMS, les courriels et les conversations de la messagerie instantanée des étudiants de Dakar, Sénégal.

Kristin jobbet som forsker på Forskningskampanjen til MultiLing i 2014, og har de siste årene jobbet som lærer på folkehøgskolen Nansenskolen på Lillehammer og som lærer i fransk og samfunnsfag på Vinstra videregående skole. – Samtidig som jeg har forska litt på fritida, sier hun. Blant annet har jeg analysert språkbruk i et senegalesisk diskusjonsforum sammen med Daniel Alcón López ved Universitetet i Freiburg.

Hva skal du forske på?

– Jeg skal forske på språkbruk i digital kommunikasjon i norsk-senegalesiske familier. Disse familiene har mange språk i sine repertoar: Wolof som er det største språket i Senegal og deres lingua franca, eventuelt andre senegalesiske språk, sannsynligvis fransk som er undervisningsspråk og offisielt språk i Senegal, sannsynligvis en del engelsk, norsk, kanskje ulike norske dialekter, sannsynligvis litt arabisk fordi de vanligvis er muslimer, forklarer Kristin.

Det finnes altså mange valgmuligheter når de skal skrive en tekstmelding eller en Facebookpost. Kristin skal undersøke både hvordan de bruker språk innad i kjernefamilien og utad med andre, i både én-til-én kommunikasjon og til et større "publikum" i sosiale medier. Dette vil hun gjøre gjennom å samle inn de digitale tekstene familiene skriver og mottar, og gjennom intervju og observasjon. Senegaleserne er en relativt ny gruppe i Norge, og det er gjort lite undersøkelser av deres liv i Norge.

Disse spørsmålene vil prosjektet søke svar på:

• Hvordan bruker familien sitt språklige repertoar i familiens interne digitale kommunikasjon, med kontakter utenfor familien og i profiler i sosiale media?
  • Hvordan forklares og begrunnes språkbruken?
  • Hvordan søker en å påvirke andre familiemedlemmers digitale språkbruk?

Målet er på den ene side å undersøke språkpolitikk i familien i en kontekst preget av et stort tilbud av kommunikasjonsteknologi (polymedia) og å forstå hvilke språkideologier som ligger til grunn for denne politikken, mens det på den annen side er et mål å studere hvordan språklige repertoar brukes til å forhandle identitet i skriftlig kommunikasjon.

I forlengelsen av doktorgradsprosjektet vil jeg også se på hvordan bruken av wolof som digitalt språk endrer holdninger til språket, og undersøke om det dukker opp flere ukonvensjonelle forkortelser og akronymer, slik vi ser i andre språk, forklarer Kristin og bruker eksemplet «dleg» på norsk, altså 'du lever én gang'. – Forskere har i de siste åra foreslått flere nye begreper for å beskrive de mangfoldige flerspråklige måtene folk uttrykker seg på og et av målene med prosjektet er også å "teste" og vurdere disse, sier hun. Kristin kommer også til å samarbeide med forskere på et annet flagskipprosjekt på MultiLing - MultiFam: Språkpolitikk i flerspråklige transkulturelle familier.

Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?

– Jeg bor på gård med mann og tre barn, vi driver med melkekyr og jeg liker meg i fjøset. Liker også å lese for ungene og spille spill med dem. Ellers liker jeg å trene, drikke god vin, rypejakt, gå på tur, gå på ski, spille gitar og piano til husbruk og danse hip-hop, avslutter Kristin.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 20. feb. 2017 11:44 - Sist endret 15. okt. 2019 15:52