Mari Johanne Wikhaug Andersen

Bilde av Mari Johanne Wikhaug Andersen
English version of this page
Mobiltelefon 22844271
Rom 434
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels vei 36 P. A. Munchs hus 0313 Oslo
Postadresse Postboks 1079 Blindern 0316 Oslo

Faglige interesser

  • Norsk som andrespråk
  • Flerspråklighet i klasserommet
  • Språk i yrkesfaglig opplæring
  • Utdannings- og språkpolitikk
  • Læreraktørskap
  • Språkholdninger
  • Lærer- og elevperspektiver i flerspråklige klasserom
  • Flerspråklighetspedagogikker (inkludert transspråking)
  • Norskfaget

Doktorgradsprosjektet mitt dreier seg om møtet mellom lærere og elever i programfagsklasserom på yrkesfaglige linjer i videregående skole, med særlig fokus på flerspråklighetens plass og rolle i disse klasserommene. Jeg tar i bruk en språketnografisk metodologi, og baserer analysene mine på et stort og variert datamateriale som bl.a. består av observasjoner, intervjuer og utdannings- og språkpolitiske dokumenter. Jeg er opptatt av yrkesfaglæreres og elevers opplevelser knytta til flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa. Språkideologier (f.eks. enspråklighetsideologi (Ortega, 2019) og elitær flerspråklighet (Barakos & Selleck, 2019; Nørreby, 2020)), læreraktørskap (Priestley et al., 2015) og læreplanutøvelse (Ball et al., 2012) utgjør den teoretiske rammen i prosjektet.

Bakgrunn

 

Emneord: Nordisk språk, Nordisk språkvitskap, Sosiolingvistikk, Flerspråklighet, Norsk som andrespråk, Språklæring, Yrkesfag, Utdanningspolitikk, språkpolitikk

Publikasjoner

  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Mellom barken og veden: Om flerspråklighet og læreraktørskap på yrkesfag. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(3). doi: 10.5617/adno.9841. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Tonne, Ingebjørg; Onnis, Luca; Rodina, Yulia; Andersen, Mari J. Wikhaug; Steien, Guri Bordal & Gudmundsen, Jenny [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2023). Multilingual/second language acquisition and learning across the lifespan.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Multilingualism in Norwegian mainstream vocational education: Language ideologies, policy, and the role of the teacher.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Teaching hairdressing using English materials in a linguistically diverse VET classroom in Norway: Evaluating a digital learning platform .
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). "Solid form, diagonal forward line": En engelskspråklig digital læringsressurs som støtte og utfordring i en språklig heterogen yrkesfagklasse.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Powerful and powerless teachers: Multilingualism and policy enactment in mainstream vocational education in Norway .
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Multilingualism in Norwegian vocational education: Policy idealism vs. teachers’ realism?
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Å undervise mellom barken og veden: Lærerperspektiver på flerspråklighet.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Språklig og strukturell (av)makt: Lærerperspektiver på flerspråklighet i yrkesfagene .
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Yrkesfaglærere mellom barken og veden: En realitetsorientering om flerspråklighet i skolen.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Språklig makt og strukturell avmakt i yrkesfagene.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). "Det er ikke så lett å forklare det, for de skjønner ikke den der vanlige norsken heller": On teaching specialized vocational subject matter to newly arrived students.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Å undervise mellom barken og veden: Lærerperspektiver på flerspråklighet i yrkesfagene .
  • Andersen, Mari Johanne Wikhaug (2021). Yrkesfaglæreres oppfatninger om flerspråklighet.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2021). "We speak Norwegian in the classroom": Teachers' beliefs and monolingual practices in mainstream vocational classes.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2021). Multilingual students, mainly monolingual classroom: Beliefs and practices of a vocational program subject teacher.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2020). Exploring multilingualism in mainstream vocational classes (during a pandemic) – access, methods and pilot data.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2016). Unge svenskers møte med den norske talemålsvariasjonen. Språk i Norden. ISSN 2246-1701. s. 89–99.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2014). «Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk.» Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2014). "Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk". Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 14. mai 2019 14:43 - Sist endret 15. feb. 2023 10:41