Om prosjektet
Doktorgradsprosjektet dreier seg om rollen og plassen til flerspråklighet i norsk yrkesfagopplæring. Jeg undersøker først og fremst opplevelsene og perspektivene til yrkesfaglærere i ordinære yrkesfaglige klasserom. Videre vier jeg oppmerksomhet til elevenes perspektiver på flerspråklighet, samt utdannings- og språkpolitiske styringsdokumenter som gjelder for videregående opplæring (inkludert yrkesfag).
Noen av spørsmålene jeg søker å besvare, er: Hvilke språk brukes i den ordinære yrkesfagopplæringa, og hvordan og hvorfor brukes de ulike språkene? Hvordan responderer yrkesfaglærere på språkrelaterte intensjoner som settes fram i utdanningspolitiske styringsdokumenter? Hvordan tar yrkesfaglærere språkrelaterte avgjørelser når de underviser språklig varierte elevgrupper i yrkesfaglige programfag? Hva slags rolle spiller engelsk i den ordinære yrkesfagopplæringa?
Metoder og datamateriale
Jeg bruker en språketnografisk tilnærming i prosjektet, og jeg baserer analysene mine på et stort og variert datamateriale – blant annet samlet inn via intervjuer og observasjon av undervisning. Materialet inkluderer også feltnotater, dokumentasjon av undervisningsmaterialer og utdannings- og språkpolitiske styringsdokumenter. Hoveddelen av datainnsamlingen ble avsluttet sommeren 2021. Lærerdeltakerne representerer fire ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammer.
Teoretisk rammeverk
Jeg tar i bruk flere teoretiske tilnærminger i prosjektet. Tre viktige begreper er språkideologier, læreraktørskap og læreplanutøvelse (engelsk policy enactment).
Varighet
2020-2023