English version of this page

Flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa

I doktorgradsprosjektet mitt utforsker jeg flerspråklighetens rolle i den norske yrkesfaglige opplæringa. Jeg fokuserer særlig på perspektivene og opplevelsene til yrkesfaglærere i ordinære klasser.

Fotografi av Mari J. W. Andersen.

Mari J. Wikhaug Andersen (foto: Nadia Frantsen/UiO)

Om prosjektet

Doktorgradsprosjektet dreier seg om rollen og plassen til flerspråklighet i norsk yrkesfagopplæring. Jeg undersøker først og fremst opplevelsene og perspektivene til yrkesfaglærere i ordinære yrkesfaglige klasserom. Videre vier jeg oppmerksomhet til elevenes perspektiver på flerspråklighet, samt utdannings- og språkpolitiske styringsdokumenter som gjelder for videregående opplæring (inkludert yrkesfag).

Noen av spørsmålene jeg søker å besvare, er: Hvilke språk brukes i den ordinære yrkesfagopplæringa, og hvordan og hvorfor brukes de ulike språkene? Hvordan responderer yrkesfaglærere på språkrelaterte intensjoner som settes fram i utdanningspolitiske styringsdokumenter? Hvordan tar yrkesfaglærere språkrelaterte avgjørelser når de underviser språklig varierte elevgrupper i yrkesfaglige programfag? Hva slags rolle spiller engelsk i den ordinære yrkesfagopplæringa?

Metoder og datamateriale

Jeg bruker en språketnografisk tilnærming i prosjektet, og jeg baserer analysene mine på et stort og variert datamateriale – blant annet samlet inn via intervjuer og observasjon av undervisning. Materialet inkluderer også feltnotater, dokumentasjon av undervisningsmaterialer og utdannings- og språkpolitiske styringsdokumenter. Hoveddelen av datainnsamlingen ble avsluttet sommeren 2021. Lærerdeltakerne representerer fire ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammer.

Teoretisk rammeverk

Jeg tar i bruk flere teoretiske tilnærminger i prosjektet. Tre viktige begreper er språkideologier, læreraktørskap og læreplanutøvelse (engelsk policy enactment).

Varighet

2020-2023

Emneord: Flerspråklighet ideologier og språkpolitikk
Publisert 6. aug. 2020 13:39 - Sist endret 15. feb. 2023 10:45