Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars 2024 inviteres du inn i historien når Universitetet i Oslo arrangerer festival i samarbeid med Deichmans biblioteker og andre kulturinstitusjoner over hele byen. Gratis og åpent for alle!

Et øye bak en blå fold. Gul bakgrunn med påskriften: Inn i historien, Humaniorafestivalen 2004 - 7. - 21. mars. Illustrasjon.

Se programmet

Historie er viktigere enn noen gang. I en verden hvor falske nyheter, manipulerte bilder og konspirasjonsteorier spres stadig raskere, trenger vi historisk bevissthet, fordi et samfunn uten historisk bevissthet lett kan villedes.

Med spennende debatter, inspirerende foredrag, lærerike frokostseminarer, filmvisninger og en landsdekkende essaykonkurranse for videregående skoler, utforsker vi fortid, nåtid og framtid i et forsøk på å forstå mer.

For hva skal vi egentlig med historie? Hva kan historien lære oss, og kan vi stole på den historien som fortelles?

På Det humanistiske fakultet jobber forskere og undervisere innenfor historie, filosofi og idéfag, språk, litteratur, kunst og kultur med nettopp disse spørsmålene.

Under «Inn i historien» kan du møte noen av dem på et bibliotek, eller på en scene, nær deg.

Arrangementene er gratis og åpne for alle. Velkommen!

Aktuelle saker

• – Ikkje riv Churchill. Gi han heller nye klede 11. mars 2024 10:56

Statuer av Lenin og Stalin er for lengst fjerna i mange europeiske byar. Men kva med Winston Churchill, som representerer både Hitler-motstand og rasisme?

• Kunstig intelligens: Venn og hjelper, eller hyperkommersiell trussel? 8. mars 2024 15:29

Vennskap med en samtalerobot kan ligne på vennskap med et menneske. Studier viser at noen til og med synes det kan være bedre. Men vi må ikke gi fra oss kontrollen, mener KI-forsker.

• Frankrikes doble selvbilde 6. mars 2024 09:38

Den franske koloniseringen ble drevet fram av et kall og en sympatisk nysgjerrighet, ble det hevdet. Men etter andre verdenskrig slo ideen om den hvite rases overlegenhet sprekker. Og i løpet av 1960-tallet var det slutt. I alle fall offisielt.

• Valg i Russland: Kan få konsekvenser for Norge 29. feb. 2024 14:49

Selv om det er liten spenning rundt hvem som vinner det russiske presidentvalget, bør vi følge nøye med på hva som skjer i Russland nå, advarer professor.

• Kvinnene som ble nektet å stemme 29. feb. 2024 14:48

Før kommunevalget i 1916 fikk Karoline Emilie Larsen brev fra Folkeregisteret med følgende beskjed: «Deres stemmeret vil bli suspendert».

Inn i historiens essaykonkurranse

noe

I samarbeid med NRK Skole og tidsskriftet Samtiden, arrangerer Inn i historien en storstilt og landsomfattende essaykonkurranse for elever i videregående skole.

Utstillinger ved Historisk museum

Noen middelalderfigurer

Under festivalen har Historisk museum flere flotte utstillinger. Blant annet skal masterstudentene i Museologi og kulturarvstudier ved UiO ha studentutstilling. Utstillingen åpner 7.mars.

I utstillingen «NOREGR» kan du se utvalgte gjenstander fra middelalder-Oslo.

Publisert 22. des. 2023 08:04 - Sist endret 11. mars 2024 10:59