Vi ønsker alle en fredfull tid

Nyt velfortjente, late dager. I 2022 skal vi sette HF enda tydeligere på kartet.

Snømenn formet som kaniner og andre dyr i Ivar Aasens hage på Universitetet i Oslo

Noen har tatt seg tid til å lage snømenn i Ivar Aasens hage. Foto: Annica Thomsson

Igjen lyses mørke kvelder opp av glitrende juletrær og adventspyntede hus. Lukten av røkelse, nellik og klementiner varsler at noen etterlengtede fridager er nært forestående.

Da vi ønsket alle god jul for ett år siden var det vel knapt noen som trodde at 2021 skulle varte opp med enda mer digital undervisning og hjemmekontor. Likevel er det slik det ble, og det er slik det ser ut til å bli en liten stund til.

Vi skjønner at det er tungt å ta fatt på en ny runde med nedstengning uten å vite når vi er tilbake til normalen. Samtidig er vi stolte av alt vi har fått til det siste året til tross for pandemien, og ikke minst av hvordan vår organisasjon nå raskt klarer å omstille seg til nye regler omtrent på dagen.

Det hadde vi ikke fått til uten alle dere dedikerte medarbeidere, som står på hver eneste dag for alle HFs studenter og ansatte. Det fortjener alle sammen stor honnør for.

Strategi, politikk og inkludering

Hvis vi skal trekke fram noe fra året som har gått, så er 2021 året da vi fikk en ny tiårstrategi på plass. HF 2030 er en strategi som slår fast at vårt fakultet det neste tiåret skal være Norges fremste humanistiske fakultet, og også være blant de beste i Europa. Det er ambisiøst, men samtidig innen rekkevidde.

Dekanatet er også fornøyde med at HFs styre akkurat har vedtatt en tiltaksplan for integreringen av våre internasjonale ansatte. Av de nytilsatte i vitenskapelige stillinger ved HF har en svært høy andel internasjonal bakgrunn. Dette er en viktig ressurs som krever at vi som fakultet jobber godt med god integrering. Derfor er vi er stolte av hvordan vi som fakultet satser målbevisst langs fire ulike akser - språk, kultur, organisasjon og det sosiale - for å få dette til.

Vi er også i gang med styrke innsatsen for å innlemme arbeidslivsrelevante ferdigheter i studieløpet. I prosjektet Jobbklar@HF jobber vi med å gjøre arbeidslivsrelevante elementer tydeligere og mer tilgjengelige for studentene, som for eksempel Karrieresenterets tjenester, Universitetsbibliotekets (UB) opplæringstilbud og eksterne alumner.

HF har ikke minst vært aktiv i forskningspolitikken det siste året, og spilt inn til høringsrundene både for regjeringens langtidsplan for forskning og Forskningsrådets porteføljeplan for humaniora og samfunnsvitenskap. Noen stikkord for våre innspill er: Humaniora inn over alt, balanse mellom grunnforskning og utfordringsdrevet forskning, fleksible søknadsbeløp og arbeidsdeling mellom Forskningsrådet og EU.

Det er digital hjelp å få

Vi tar snart fatt på et nytt og spennende år ved fakultetet. Studentene våre må etter alt å dømme starte semesteret med å følge mye av undervisningen fra en skjerm. Selv om de aller fleste undervisere nå har digital tilrettelegging godt under huden, ønsker vi å minne om at alle som underviser ved HF kan få veiledning og råd hos HF:Studio. Du trenger ikke bestille time for å få hjelp, for det er drop-in hver torsdag fra klokka 10.00 til 13.00. HF:Studio er også et sted der du kan eksperimentere, videreutvikle og dele ideer om digital og hybrid undervisning.

Demokratidagene i 2022

Heldigvis er det flest grunner til å glede seg til 2022. Om noen måneder er det åpningsdag for fakultetets store formidlingsinitiativ  «Demokratidagene - Humaniorafestivalen 2022» som finner sted 21. mars til 2. april.

Arrangementene er i samarbeid med Deichman, og i to uker skal HF fylle små og store lokalbiblioteker rundt i Oslo med HF-forskning, slik at enda flere får øynene opp for alt det spennende vi holder på med. Vi håper både studenter og ansatte noterer tidspunktet i kalenderen og melder seg på som publikum når arrangementene annonseres.

Men aller først skal vi nyte litt fri. Når vi ses igjen på nyåret har solen snudd og vi går mot lysere tider.

Tusen takk for innsatsen i 2021.

Julehilsen fra
Frode, Mathilde og Gunn