Kulturbyen St. Petersburg og Eremitasjen

Det er vanskelig å ikke ty til klisjé-ord som ‘fantastisk’, ‘uvirkelig’, ‘magisk’ ol. når man er glad i historie og kultur, og skal beskrive en by som St. Petersburg.

Det må også sies at Russland lenge har interessert meg. Vi er naboer i nord, men russere og nordmenn er likevel svært forskjellige på mange måter. Vi er selvsagt mennesker alle sammen, men landets historie, kultur og politikk har preget naboene våre på en annen måte enn den rosa olje-bobla (jeg noen ganger føler vi lever i) i sosialdemokratiske Norge.

Uansett. Det hele startet med at Peter Den Store i begynnelsen av 1700-tallet ønsket å grunnlegge en ny hovedstad i landet. Inspirert av Amsterdam satte han i gang et litt håpløst prosjekt på elva Nevas sump-munning ut mot Finskebukta. Men er man Romanov og eneveldig hersker med en plan, så får man det som man vil. Byen ble bygget, og de hundre årene som fulgte ble brukt til å hente inn kunstnere og arkitekter fra Europa som kunne lære opp russiske studenter. Samtidig ble det kjøpt inn enorme mengder europeisk kunst til tsar-familiens palasser, som på 1800-tallet etter hvert ble stilt ut også for vanlige folk.

Byen er full av museer, teatre og gallerier. Statsuniversitetet, statsbiblioteket og kunstakademiet ble alle grunnlagt på 1700-tallet. Det mest berømte museet i byen, Eremitasjen, stiller ut kunst fra hele verden i seks bygninger. Vinterpalasset er det mest berømte bygget, hvor Romanovene hadde sin residens da byen var landets hovedstad i tsar-tiden. Vinterpalasset huser en enorm kunstsamling, samt imponerende palass-interiører av offisielle rom, tronsaler, gallerier, og mer private værelser som soverom, spisesaler, bibliotek og arbeidsrom. Samtlige er sirlig dekorert i en salig blanding barokk, rokokko og nyklassisisme, - på interiør, vegger og tak. Alt til glede for tsarfamilien og hoffets mildt sagt overfladiske og problemfrie liv.

 

     

 

Samlingene av kunst som tsarinaer og tsarer har kjøpt opp gjennom årene er imponerende. Man finner verker av alle de store malerne fra Europa (som jeg er best kjent med): Titian, da Vinci, Rafael, Caravaggio, Goya, El Greco, Velazquez, Murillo, Ribera, van Dyck, Rubens, Rembrandt, Hals, Friedrich, Picasso - og lista fortsetter..

 

Den helt store opplevelsen, kunstmessig, var da jeg besøkte generalstab-bygget på andre siden av palassplassen, i midten av mars. Der har de nylig samlet alle de franske impresjonistene i saler etter hverandre, fransk kunst fra andre halvdel av 1800-tallet. Først begynte vi i en hel etasje med bare Matisse-verker. De hadde blant annet «Dessert, harmoni i rødt rom», nydelige fauvistiske bilder, og både «Dans» og «Musikk» ved siden av hverandre.

 

 

Etter dette gikk vi fra rom til rom hvor det ballet på seg med vakre verker av alle de store; Eplene til Cézanne og versjoner av Montagne Sainte Victoire. Bilder av Gauguin fra Tahiti, mystiske sjølandskap av Monet, Degas ballerinaer, Renoir, van Gogh, Seurat, Pissarro, Signac og så videre. Det var også mange viktige verker som viser endringer i kunsthistorien, og som jeg nettopp lærte om i fjor høst på Blindern: Distanserte bybilder fra Paris av Caillebotte og Pissarro, bilder av damer på badet, som vasker eller kler seg - som hos Degas, og hans "Place de la Concorde». Denne mannen, eller flanøren, som liksom snur seg ut av bilderammen.

 

 

 

Det var i det hele tatt en stor opplevelse for en kunstnerd, som kun fikk sett Mona Lisa da hun ble tatt med til Louvre i starten av tenårene.

 

Uteonom eremitasjen (som stort sett har utenlandsk kunst), er Russisk Museum viktig å nevne. Kjent for sin samling av russiske kunstnere, ligger museet vakkert til i Mikhajlovskij-palasset med en flott hage bak. Her finner man ikoner og altertavler, portretter av tsarer og tsarinaer, skulpturer, og større verker av Repin, Vasnetsov og Briulov. I fløyen for avant garde er både Chagall, Malevitsj og Kandinskij stilt ut. Det er et imponerende museum, og utvilsomt et must når man studerer russisk kunsthistorie.
 

 

Institusjonen Erarta er byens største museum for russisk samtidskunst. Ellers finnes det flere mindre gallerier rundt om kring; Anna Nova, Novy gallery og Pushkinskaya 10 - steder jeg har vært med læreren min i russisk samtidskunst.
 

I tillegg til alle de vakre palassene, teatrene og diverse institusjoner, er byens arkitektur veldig imponerende. Det har vært mye makt og penger i omløp da de forskjellige bydelene har blitt bygget opp gjennom årene.

Som sagt er byen bygget på sump-grunn på påler, og er preget av kanaler, Nevas elv-armer og rundt hundre øyer. Brede gater og avenyer, med store åpne plasser og parker preger ellers bybildet. Arkitekturen er monumental, men bygningene er lave (for ikke å overdøve vinterpalasset). Langs Nevas elvebredd er det fint å spasere når solen skinner på bygninger og palasser i pastellfarger. Utallige kirkekupler og spir, dekket av gull, glitrer i solskinnet.
I bydeler litt utenfor sentrum finner man byggestiler i en saling blanding. Disse bygningene ble stort sett reist i første halvdel av 1900-tallet, da stilepoker skiftet raskere enn det er mulig å holde styr på.

 

Det er ikke lett å beskrive uten å bli litt pompøs, men det er en vakker by.

Emneord: Eremitasjen, galleri, kunst, Russland, St. Petersburg, arkitektur, kultur, museum, opplevelser Av Anna Mork Rogdo
Publisert 18. mai 2015 18:08 - Sist endret 20. juli 2015 12:01
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere