Intervjuer om karriere og praksis - Side 6

Språkkompetansen er uvurderlig når jeg jobber med de antikke tekstene som utgjør hovedkilden i forskninga mi, sier Pål Rykkja Gilbert, som er klassisk filolog og stipendiat ved NTNU.

Gjennom å studere filosofi har jeg lært å tenke analytisk og kritisk, sier Lene Bomann-Larsen, som er forskningskoordinator ved Krigsskolen og underviser fremtidige offiserer i Hæren i etikk og vitenskapsteori.

Vær proaktiv, være modig, ikke gi opp, tro på deg selv og ikke få panikk. Det er Marius Korsnes beste tips til nye studenter. Marius har en mastergrad fra Senter for utvikling og miljø, og er nå postdoktor ved NTNU.

Studiene på HF har gitt meg en forståelse for vitenskap og teori som er gull verdt i jobben som journalist i Forskerforum, sier Siri Lindstad, som har en master i journalistikk.

Det viktige i dagens arbeidsliv er ikke nødvendigvis hva du kan, men hvordan du bruker det du kan, sier Frøydis Johannessen. Hun har master i journalistikk og jobber ved Nordisk Ministerråd/Nordisk Råd i København.

Jeg tror ikke jeg har gjennomført ett intervju der ikke noe av den faglige bagasjen jeg har fra HF har spilt inn, sier Morgenbladet-journalist Marius Lien.

Bruk mye tid på å få et overblikk, og forsøk å formulere og formidle til andre det du erverver deg av kunnskap. Så kommer jobben av seg selv, mener filosof Helge Kaasin, som er rådgiver for nye medier i NRK.

På HF lærte jeg å være kritisk til kilder, tenke analytisk, og å stille riktig spørsmål for å få de gode svarene, sier Kjersti Johannessen, som er vaktsjef for nyhetsavdelingen i tv2.no og har en master i Sør-Asia-studier.

Muligheten til å påvirke samfunnet, gleden ved å treffe interessante mennesker og den dynamiske hverdagen – det er det jeg setter størst pris på med denne jobben, sier Birger Kolsrud Jåsund, som er idéhistoriker og journalist i nyhetsavdelingen i NRK.

Jeg bruker utdannelsen min i jobben hver eneste dag. Detaljert språkkunnskap er relevant enten jeg skriver eller bearbeider andres tekster, sier Sara Koppang. Hun har en bachelor i lingvistikk og en master i retorikk, og jobber i Geelmuyden Kiese.

Historiefaget har lært meg å finne svar på spørsmål i en stor jungel av informasjon, og den kompetansen verdsetter jeg stadig mer, sier Torill Marlene Sandberg, inspektør på Kragerø læringssenter.

Jeg bruker gode forelesere og undervisningsopplegget fra HF som modeller i undervisningen min, sier Pernille Thull. Hun har en master i italiensk og er lektor ved Università di Roma, Sapienza.

Utdanningen som religionshistoriker gjør jeg kjenner til forskjellige teorier om kultur og samfunn. Dette er relevant for jobben som formidler ved Holocaust-senteret, forteller Erik Thorstensen.

Kunsthistoriestudiet har gitt meg god kjennskap til kunstfeltet og en viktig forståelse av kulturens rolle i samfunnet, sier Anne Elisabeth Sæter, som er fagkonsulent i sekretariatet for Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune.

Ta minimum et semester av graden din på utveksling i utlandet, anbefaler Silje Ingrid Ruud. Hun har master i Nord-Amerika-studier og jobber som rådgiver og karriereveileder ved Akademiet vgs i Drammen.

Vær bevisst hva og hvor du vil med utdanningen din, og tenk strategisk når du bygger opp graden din, anbefaler Ingvil Urdal. Hun har master i historie og jobber som rådgiver i NOKUT.

Praksissemesteret i Arkhangelsk, som del av masteren min, var et av høydepunktene i hele utdanningen, sier Eilen Zakariassen, som er visummedarbeider ved Det norske generalkonsulatet i St. Petersburg.

Studer et fremmedspråk og reis på utveksling, oppfordrer Kristin Vold Lexander. Hun har en ph.d. i språkvitenskap og er lektor ved Nansenskolen.

Utdanningen fra HF kan være en døråpner ut i arbeidslivet, men dørene må du i høy grad finne selv, sier Marie Lund Alveberg, historiker og lektor på Nesodden vgs.

En utdanning fra HF gir uendelige muligheter, den kan gjøre deg rustet til nær sagt hva som helst, sier Gunnar Mørk, historiker og lektor på Hartvig Nissen vgs.

Det fagspesifikke og substansielle i filosofistudiet har mykje å seie for korleis eg forstår rolla mi som tilretteleggjar for kommunikasjon, seier Hans T. Wiig, som er nettredaktør i Drammen kommune.

Kim er lektor på St. Hallvard vgs. Han er historiker og mener at kombinasjonen vikingtid og nordisk middelalderkultur har vært uvurderlig i jobben som lærer.

Å lære barn og unge nye ting er det beste med jobben, mener 7.-klasselærer Amar Canovic, som er utdannet historiker.