HEI Kulturarvsdag 2021: Kulturarvens framtid

HEI sin banner med bilder av kulturminner inni geometrisk utformede rammer, samt UiO sin logo

Vi gjentar suksessen og inviterer til en spennende dag med tankevekkende foredrag i Auditorium 1 og utveksling av idéer om fremtidige og pågående prosjekter rundt stands i Georg Sverdrups hus. Kulturarvsdagen er en dag for dialog og til inspirasjon for alle som studerer og arbeider med kulturarv og kulturminner. Årets tema er "kulturarvens framtid".

Arrangementet er gratis og inkluderer kaffe og enkel lunsj, og pizzakveld fra kl.15.00 i Blindernveien 11.

Årets foredrag vil også livestreames på Zoom - lenke finnes her under.

Join Zoom Meeting

Meeting ID: 659 5980 0552
Passcode: 162781

HEI: Heritage Experience Initiative er en bred tverrfaglig forsknings- og undervisningssatsning ved Universitetet i Oslo (UiO). HEI skal bidra til dypere innsikt i hva kulturarv er, og hva slags betydning kulturarv har i dag. En viktig målsetning er å bygge et langsiktig samarbeid mellom UiO og kulturarvsektoren.

HEI er initiert av Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS) og Det norske institutt i Roma (DNIR) ved Det humanistiske fakultet, i samarbeid med Kulturhistorisk museum (KHM).

Program

Kl. 10.30 – 14.30, Georg Sverdrups hus, Moltke Moes vei 39, Universitetet i Oslo

10.30 – 12.00 Registrering og stands i vandrehallen, enkel lunsj vil bli servert (krever påmelding)

Auditorium 1:

12.00 – 12.15: Velkommen ved Þóra Pétursdóttir, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO

Hilsen fra dekan Frode Helland, De humanistiske fakultet, UiO

Hilse­­­n fra forskningsleder Per Ditlef Fredriksen, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO

12.15 – 12.30: Alexa Spiwak, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO

Hybrid Heritage. Natural-cultural landscapes of the Anthropocene

Hybrid Heritage is an exploration of post-industrial landscapes and their ruderal ecologies, places which occupy the theoretical liminal space between nature and culture, arguing in favour of re-introducing nature into the study and management of “cultural” heritage.

12.30 – 12.45: Bergsveinn Thorsson, Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Curating Cofutures: The future imaginaries of museums

Museums are increasingly encouraged to become more action oriented and future focussed to properly address the planetary challenges of our times. Have they perhaps always been oriented towards the future? or do they need to improve their understanding of possible futures?

12.45 – 13.00: Anna Bohlin, Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet

Kan kulturarven visa vägen? Hållbar materialism i det postkonsumistiska samhället

13.00 – 13.20: Pause. Stands i vandrehallen vil være åpne

13.20 – 13.35: Håkon Roland, Kulturhistorisk museum, UiO

Kulturkriminalitet: Hva krever det av kulturarvssektoren?

Endringene på kulturkriminalitetsområdet krever bedre tverrsektorielt samarbeid og etisk bevissthet innen kulturarvssektoren. Hva slags kunnskap mangler i dag og hvordan kan samarbeidet styrkes? Spørsmålene belyses med dagsaktuelle eksempler på utfordringer som må løses bedre i framtida.

13.35 –13.50: Cornelius Holtorf, Institutionen för kulturvetenskaper, Linnéuniversitetet

How to address heritage futures

Heritage futures are about the role of heritage in managing the relations between present and future societies. This short lecture discusses what that means and how we can best address the needs of future generations.

13.50 – 14.30: Paneldiskusjon med spørsmål fra salen

14.30 – 15. 00: Oppsummering

15.00 – : Faglig diskusjon og samvær i Blindernveien 11 (krever påmelding)

Påmeldte stands