HEIs kulturarvsdag 2023: Mange stemmer i kulturarven

Kulturarvsdagen er en dag for dialog og til inspirasjon for alle som studerer og arbeider med kulturarv og kulturminner.

Bildet kan inneholde: font, triangel, kunst, sirkel, symmetri.

I Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032 lanserer regjeringen det å «inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv» som et nasjonalt samfunnsoppdrag. HEIs kulturarvsdag 2023 retter søkelyset mot hvordan kulturarvssektoren kan bidra til å fremme flere og ulike stemmer. Kan kulturarvssektoren være en plattform for konstruktive samtaler mellom generasjoner, om ulike fortider og bakgrunner, og om en felles fremtid?

Kulturarven er et mektig verktøy. Den skaper møteplasser og kan stimulere kritisk refleksjon og diskusjon rundt dagsaktuelle spørsmål, inkludert de vanskelige og konfliktfylte. Innen kulturarvsfeltet har vi sett en søken etter en mer inkluderende politikk og praksis de siste tiårene. Ambisjoner om inkludering og representasjon har stor gjenklang i feltet, men er en utfordring for kulturarvsinstitusjonene. Kulturarven skal være for alle, mangfoldig og flerstemmig, men hvordan sikrer vi deltakelse i praksis, og hvordan åpner vi for de mer lavmælte stemmene?

Arrangementet er gratis og inkluderer kaffe og enkel lunsj, samt pizzakveld i Blindernveien 11 om man ønsker (krever påmelding).

Meld deg på her

Program

10.30 – 12.00: Registrering og stands i vandrehallen, enkel lunsj vil bli servert (krever påmelding)

Utveksling av idéer om fremtidige og pågående prosjekter

Auditorium 1

12.00 – 13.45: Velkommen og foredrag

Velkommen ved Þóra Pétursdóttir, førsteamanuensis HEI: Heritage Experience Initiative

Hilsen fra Gunn Enli, prodekan, Det humanistiske fakultet, UiO

Sofie Scheen Jahnsen, stipendiat i arkeologi, HEI, Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), UiO: Spiselig kulturarv: bruk av mat og matarv som samskapende formidling ved skandinaviske museer

Spørsmål fra salen

Josephine Munch Rasmussen, forsker, Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU): Internasjonal omsorg for kulturarv og kulturarbeidere i Ukraina: kort introduksjon til DECOPE-prosjektet

Spørsmål fra salen

Kaja Hannedatter Sontum, forsker Future Past, HEI, IAKH, UiO: Fremtidens fortid: Arkeologi som utgangspunkt for samskaping med ungdom

Spørsmål fra salen

Anders Bettum, førstekonservator Oslo Museum, førsteamanuensis II HEI, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), UiO: Mange kokker, mye.. mat? Medkuratering og samskaping på Interkulturelt Museum

13.45 – 14.15: Pause. Stands i vandrehallen er åpne

14.15 – 15.30: Panelsamtale: Barn og unge i utdanning, arbeidsliv og samfunnsliv

• Sara Khalid, Leder i Sentralt Ungdomsråd i Oslo
  • Frederick Alexander Reiersen, forskningsrådgiver ung medvirkning, OsloMet
  • Anders Bettum, førstekonservator Oslo Museum, førsteamanuensis II HEI, IKOS, UiO
  • Kaja Hannedatter Sontum, forsker Future Past, HEI, IAKH, UiO
  • Per Ditlef Fredriksen, professor i arkeologi, IAKH, UiO (ordstyrer)

Innspill fra salen

15.30 – : Faglig diskusjon og samvær i Blindernveien 11 (krever påmelding)

Meld deg på her

Påmeldte stands og postere:

Viken fylkeskommune

HIDDEN AS

Norsk Folkeminnelag

Midgard vikingsenter, Vestfoldmuseene

Norges kulturvernforbund

Tabula – studentmagasin

Norsk Maritimt Museum

Fortidsminneforeningen

FoodLessons: Kulinarisk arv som en ressurs i bygging av "Matnasjonen Norge 2030" – OsloMet

Tidsskriftet Museum

Kulturhistorisk museum (KHM)

KHM SciCult

KHM DigDok

Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS)

Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH)

Nicolay arkeologisk tidsskrift

Norgeshistorie.no

Kaupangprosjektet

Middelalder-Oslo

HEI: Heritage Experience Initiative er en forsknings- og undervisningssatsning ved Universitetet i Oslo (UiO). HEI utforsker hva kulturarv er, og hva slags betydning kulturarv har i dag. En viktig målsetning er å bygge et langsiktig samarbeid mellom UiO og kulturarvsektoren.

HEI er initiert av Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS) og Det norske institutt i Roma (DNIR) ved Det humanistiske fakultet, i samarbeid med Kulturhistorisk museum (KHM).

Kontaktperson: Marie D. Amundsen, forskings-, formidlings- og arbeidslivskoordinator, HEI

Publisert 22. nov. 2022 15:18 - Sist endret 15. mars 2023 11:03