Eric Guggisberg studerer Ibsen ved UiO

Eric er skuespiller fra USA og han ble spesielt fascinert av Ibsen da han var med å sette opp «Et dukkehjem».

Bildet kan inneholde: Beanie, Hodet, Hodeplagg, Yttertøy, Strikk hetten.

Eric Guggisberg (Foto: Olaf Christensen)

Hva er bakgrunnen din og hvordan ble du interessert i Ibsen?

Jeg tok min bachelor ved University of North Carolinas School of the Arts, hvor jeg studerte skuespill. Ett år satte vi opp en produksjon av Et dukkehjem. Da ble jeg fasinert av alle de ulike nyansene som kom til syne i stykket. Etter studiene jobbet jeg som skuespiller i New York City i fem år. Underveis følte jeg en merkelig kobling fra faget; som om jeg manglet noe. Å ha muligheten til å studere den kunstneriske verden, fra et faglig perspektiv, var noe jeg alltid hadde hatt et ønske om, men som jeg ikke trodde kunne bli en realitet. Da jeg fikk tilbud om å ta en Master i ibsen-studier ved UiO, visste jeg at det var en mulighet jeg ikke kunne la gå. For meg er dette et annet grunnlag til min kunstneriske identitet, som til nå hadde vært fraværende.

Hva er din erfaring som student på Ibsen-masteren?

Det har vært en av de mest givende og utfordrende reisene jeg har vært med på så langt i mitt liv. Jeg har utviklet og forbedret meg selv både på et faglig og personlig nivå, langt over noe jeg kunne ha forestilt meg. Guidet og inspirert av mine tålmodige og begavede lærere, føler jeg meg godt ivaretatt samtidig som jeg blir presset til å utvikle og oppdage nye sider av meg selv. Det å i tillegg kunne leve i Norge, oppleve kulturen og forstå landets historie, gir dette studiet en unik betydning og lærdom!

Hva var den mest uventede oppdagelsen du gjorde da du begynte å studere?

Den enorme mengden ressurser og strålende arbeid gjort rundt Ibsen og hans arbeid er fantastisk. Det flerkulturelle potensialet av Ibsens arbeid er fascinerende å se i handling. Fra Kina til Amerika, til hvilken som helst del av kloden, finner man Ibsens og hans arbeid i både kunstneriske, politiske og sosiale arenaer.

Vil du anbefale andre å studere hos oss? I så fall hvorfor?

Om interessene dine ligger innenfor dramatikk, skuespill, regi, adaptasjon, oversettelse, kulturstudier, kjønnsstudier eller en karriere som forsker, er det uendelige valgmuligheter innenfor Ibsen-studiene. Her på UiO er man omgitt av noen av de mest anerkjente forskere i de nevnte fagfeltene, og klassene er små og skreddersydd for hver enkel students behov. Vi føler oss som respekterte medarbeidere, som sammen med andre forskere begynner på vår egen akademiske reise innen Ibsens univers.

Av Giuliano D'Amico
Publisert 9. apr. 2019 15:04 - Sist endret 20. nov. 2019 11:04