English version of this page

Skjøtselskurs for arkeologistudenter i samarbeid med Viken fylkeskommune og Nore og Uvdal kommune

I september 2022 deltok noen heldige arkeologistudenter ved Institutt for arkeologi, konservering og historie (UiO) på et av høstens vakreste eventyr, nemlig Skjøtselskurs i regi av Viken fylkeskommune og Nore og Uvdal kommune i samarbeid med HEI.

Bildet kan inneholde: anlegg, plantesamfunn, tre, naturlig landskap, mennesker i naturen.

Skjøtsling av Frygne gravfelt. I forkant sees to gravrøyser, i bakkant arkeologistudenter som skjøtsler under veiledning fra Ola Rønne og Ole Christian Aslaksen fra Viken fylkeskommune.

Gjennom skjøtselskurset fikk studentene 'hands-on' erfaring ved å være med på skjøtsel av Frygne gravfelt i Nore og Uvdal kommune. Her møtte studentene flere ansatte fra Viken fylkeskommune og Nore og Uvdal kommune som gav dem innblikk i deres arbeidshverdag og god opplæring og veiledning i skjøtselsarbeidet på gravfeltet og i bruk av drone.

I tillegg fikk studentene videre innblikk i forvaltningen og det jobbes med kulturminner gjennom besøk på ulike lokaliteter. Etter at gravfeltet var ferdig skjøtslet gikk turen til Nore Stavkirke, før vi dro videre til stedet vi skulle tilbringe natten, nemlig Vasstulan med et stort fangstanlegg i nærheten og en kopi av en fangstgrop inne i resepsjonen. Etter middag gikk vi tur opp til fangstanlegget, og dagen ble avsluttet med et foredrag om gull fra folkevandringstid av Marie D. Amundsen.

Den andre dagen startet med foredrag av Ola Rønne og Ole Christian Aslaksen fra Viken fylkeskommune og Kirsti Otterholt fra Nore og Uvdal kommune, før vi dro ut og så på jenvinneanlegget i Smådøl og Kravik, og mange flotte bygninger fra middelalder.

Vi takker Viken fylkeskommune og Nore og Uvdal kommune for godt samarbeid og arkeologistudentene for en godt utført skjøtselsjobb!

Emneord: Skjøtselskurs, Arkeologi, Praksis, HEI
Publisert 16. jan. 2023 12:47 - Sist endret 17. jan. 2023 13:56