IFIKK høyt oppe i internasjonal kåring

Filosofi er det høyest rangerte enkeltfaget ved UiO i ny internasjonal rangering.

QS World University Ranking har rangert filosofi ved UiO som nummer 25 i verden. Sammen med antropologi, er filosofi det høyest rangerte enkeltfaget ved UiO.

I årets kåring har Universitetet i Oslo syv fag blant de 50 beste i verden og 16 fag blant verdens 100 beste. Det er et langt bedre resultat enn for bare få år siden. I 2015 hadde UiO kun to fag blant de 50 beste og ni blant de 100 beste.

QS bruker fire indikatorer i rangeringen: Akademisk omdømme, omdømme blant arbeidsgivere, siteringer og H-index (antall publiserte artikler og antall siteringer).

Vekten for hver av de fire indikatorene varierer avhengig av fagområde. Som regel legger QS større vekt på omdømme innenfor humaniora og samfunnsvitenskap, mens siteringer har større tyngde innenfor medisin og naturfagene.

Publisert 27. feb. 2019 09:30 - Sist endret 5. des. 2019 11:32