Forskning og faglige interesser
- Fransk film og filmhistorie
- Modernismens kunst og teori etter 1857 og billedkunst i det 20. århundre frem til samtidskunsten
- Praktisk leksikografi
- Kunstsosiologi
- Fagansvarlig, Store norske leksikon
Pågående forskning
Nathalie Heinichs kunstsosiologi.
Bakgrunn
- Dr.philos., UiO
- Mag.art., UiO
- Cand.mag., UiO (allmenn litteraturvitenskap, idéhistorie, kunsthistorie, nordisk språk og litteratur)
- Jeg har arbeidet ved Norsk Billedhoggerforening, Vigeland-museet, Munch-museet, Statens lærerhøgskole i forming (Oslo), Arbeiderbladet, Universitetet i Oslo (kommentarer til prosjektet Henrik Ibsens Skrifter).
Undervisning
Bachelornivå
Masternivå
Emneord:
Kunsthistorie,
Modernisme,
Munch,
Nathalie Heinich,
Henrik Ibsen,
Gustav Vigeland
Publikasjoner
-
Mørstad, Erik
(2013).
Edvard Munchs tidlige tegneundervisning.
I Bruteig, Magne Roger (Red.),
Munch på papir.
Munch-museet, Mercatorfonds.
ISSN 9788293140283.
s. 80–87.
-
Mørstad, Erik
(2013).
Munch and the Literary.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 206–217.
-
-
Mørstad, Erik
(2012).
Christian Krohgs Albertine og fransk litteratur.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 146–153.
-
Mørstad, Erik
(2012).
Munch's Impact on Europe.
I Van Den Berg, Hubert; Hautamäki, Irmeli; Hjartarson, Benedikt; Jelsbak, Torben; Schönström, Rikard; Stounbjerg, Per; Ørum, Tania & Aagesen, Dorthe (Red.),
A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1900-1925.
Brill|Rodopi.
ISSN 9042036206.
s. 81–90.
Vis sammendrag
A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1900-1925 is the first publication to deal with the avant-garde in the Nordic countries at the start of the twentieth century. The essays cover a wide range of avant-garde manifestations in arts and culture: literature, the visual arts, painting as well as photography, architecture and design, film, radio, and performing arts like music, theatre and dance.
-
Mørstad, Erik
(2011).
Munchs modernisme,
Norsk avantgarde.
Novus Forlag.
ISSN 978-82-7099-649-0.
s. 55–67.
Vis sammendrag
Modernitetskriterier i Munchs malerier.
-
Mørstad, Erik
(2011).
Werenskiolds modernisme.
I Ustvedt, Øystein & Yvenes, Marianne (Red.),
Erik Werenskiold 1855-1938.
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
ISSN 978-82-8154-058-3.
s. 71–81.
-
Mørstad, Erik
(2011).
Magne Malmangers "Norsk kunstdebatt ved modernismens terskel".
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 100–109.
Vis sammendrag
Erik Mørstad drøfter Magne Malmangers tekst "Norsk kunstdebatt ved modernismens terskel" (1985). Overgangen til et dekorativt formspråk, idealisme versus modernisme, og de enkelte kunstneres deltagelse og bidrag belyses og analyseres.
-
Ystad, Vigdis; Fulsås, Narve; Grønlien, Helene; Modalsli, Tone; Berg, Thoralf & Gervin, Karl
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2010).
Ord- og sakkommentarer til Når vi døde vågner,
Henrik Ibsens skrifter 10. /Innledninger og kommentarer. /John Gabriel Borkman og Når vi døde vågner. Tekstbind.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-19007-0.
s. 277–345.
-
Berg, Thoralf; Dingstad, Ståle; Edvardsen, Erik Henning; Grinde, Nils; Gundersen, Dag & Janss, Christian
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2009).
Ord- og sakkommentarer.
I Fulsås, Narve & Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter bind 14. Innledning og kommentarer.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-03-19013-1.
s. 91–706.
-
Berg, Thoralf; Eegholm-Pedersen, Svend; Gervin, Karl; Grinde, Nils; Gundersen, Dag & Jakobsen, Arnbjørn
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2009).
Fruen fra havet : 1888.
I Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter 8. Innledninger og kommentarer.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-0319005-6.
s. 413–562.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mørstad, Erik
(2008).
Naum Gabo i Kristiania.
I Uberg, Ulla (Red.),
Kunst fra 100 rom. Verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling.
Unipub forlag.
ISSN 978-82-997799-0-6.
s. 28–34.
-
Mørstad, Erik
(2008).
"Din hud mot min" - et maleri av Inger Sitter.
I Uberg, Ulla (Red.),
Kunst fra 100 rom. Verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling.
Unipub forlag.
ISSN 978-82-997799-0-6.
s. 48–51.
-
Mørstad, Erik
(2008).
Edvard Munchs første skoleår: lærere og lærebøker i tegning.
I Ingebjørg, Ydstie & Guleng, Mai Britt (Red.),
Munch blir "Munch". Kunstneriske strategier 1880-1892.
Labyrinth Press.
ISSN 9788290128604.
s. 20–33.
-
Mørstad, Erik
(2008).
Kommentarer til Ibsens brev,
Henrik Ibsens skrifter, brev 1871-1879, Brevmottagere.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-18948-7.
-
Mørstad, Erik
(2008).
Billedkunst og kulturhistorie.
I Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter bind 7.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-18995-1.
-
Mørstad, Erik
(2008).
Edvard Munch: Dannelse og utdannelse.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
91(1),
s. 18–31.
-
Mørstad, Erik
(2007).
(Kommentarer, uten tittel) Bidrag til kommentarer til Brand og Peer Gynt, manus 15 sider.
I Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter, bind 5, kommentarbind.
Aschehoug & Co.
ISSN 82-03-18990-3.
-
Mørstad, Erik
(2007).
The Improvisations of Edvard Munch.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 138–159.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Foreword.
I Mørstad, Erik (Red.),
Edvard Munch. An Anthology.
Unipub forlag.
ISSN 82-7477-231-8.
s. 3–3.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Introduction.
I Mørstad, Erik (Red.),
Edvard Munch. An Anthology.
Unipub forlag.
ISSN 82-7477-231-8.
s. 7–14.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Responding til "Self-Portrait with Cigarette": a case history.
I Mørstad, Erik (Red.),
Edvard Munch. An Anthology.
Unipub forlag.
ISSN 82-7477-231-8.
s. 87–120.
-
Mørstad, Erik
(2006).
"Badende menn": Kroppspolitikk, kroppsteknikk og kroppspleie.
I Ydstie, Ingebjørg & Lerheim, Karen E. (Red.),
Livskraft. Vitalismen som kunstnerisk impuls 1900-1930.
Labyrinth Press.
ISSN 82-90128-50-9.
s. 65–74.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Gabo-konstruert hode nr. 2.
Billedkunst.
ISSN 0908-0465.
14(2),
s. 3–5.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Henrik Ibsen i Dresden 1852: I billedgalleriet vindusmotivet.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
89(3),
s. 146–161.
-
Mørstad, Erik
(2005).
Nesch og Winge. En analyse av monumentalverkene "Sildefiske" og "Båtfrise".
I Fredheim, Arnt Normann & Lerheim, Karen (Red.),
1905-1935 Ekspresjon! Edvard Munch - tysk og norsk kunst i tre tiår.
Labyrinth Press.
ISSN 82-90128-49-5.
s. 83–110.
-
Mørstad, Erik
(2005).
Il linguaggio formale di Edvard Munch: formule e caricature.
I Bjerke, Øivind Storm & Oliva, Achille Bonito (Red.),
Munch 1863-1944.
Skira.
ISSN 88-7624-237-6.
s. 41–55.
-
Mørstad, Erik
(2005).
Kommentarer.
I Ystad, Vigdis & Fulsås, Narve (Red.),
Henrik Ibsens skrifter b.12.
Aschehoug & Co.
ISSN 82-03-19010-3.
-
Mørstad, Erik
(2005).
Fasettert, men usammenhengende bilde av Edvard Munch.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
88(4),
s. 267–273.
-
Mørstad, Erik
(2005).
Dynamisk og oversiktlig om et komplisert emne: Atle Næss, Munch. En biografi.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 118–126.
-
Mørstad, Erik
(2004).
Christian Krohg i Skagen: et norsk perspektiv.
I Johansen, Annette & Bøgh Jensen, Mette (Red.),
Christian Krohg og Skagen.
Skagens Museum og Lillehammer Kunstmuseum.
ISSN 87-91048-04-4.
s. 12–22.
-
Mørstad, Erik
(2004).
Kunstneren som motiv: 1878-1900. Teoretisk og ikongrafisk kontekst.
I Ugelstad, Janike sverdrup (Red.),
Portrett i Norge.
norsk folkemuseum.
ISSN 82-7393-143-9.
s. 14–37.
-
Mørstad, Erik
(2004).
Edvard Munchs maleri Aske: analyse, tolkninger og kontekst.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 38–53.
Vis sammendrag
I artikkelen drøftes Edvard Munchs forståelse av temautvikling og serialisering. Videre analyseres maleriet "Aske" (Nasjonalgalleriet) med hensyn til spørsmål om datering, ikonografi og tolkning. Faglitteraturen trekkes inn i det argumentative grunnlaget. Bildet settes inn i en ikongrafisk kontekst som omfatter kunstnere som Gustave Courbet og Edgar Degas.
-
Mørstad, Erik
(2004).
Edvard Munchs Livsfrise: Struktur, kontekst og kritikk.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
Vis sammendrag
For a greater part of his life Edvard Munch dealt with the same exhibtion project, a project he characterized as "a row of pictures" (1890), "a series of pictures" (1893), "a frieze" (1902) and "Frieze of Life" (1918). Erik Mørstad accounts for the structure of the series, its origin and elaboration. The relationship between the single painting and the series as an entity is also taken into consideration, and comparative material is introduced to enlighten the cultural context of the frieze. The author raises certain problems of methodology. The history of reception is recapitulated. The interaction between Munch´s creative writing and his paintings is also taken into consideration. Mørstad analyses all the important exhibtions up to 1903. In the final part of the article Mørstad compares the frieze concept of Munch with similar works of art. Mørstad states that the international references are important, but that the cultural background in Norway should be emphasized more clearly, especially the paintings of Adolph Tiedemand in the suburban villa Oscarshall in Oslo (Kristiania). Mørstad discusses the frieze as a way of relating paintings and architecture.
-
Mørstad, Erik
(2004).
Munch og Böcklin. En komparativ analyse.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
Vis sammendrag
In the present article Erik Mørstad examines the ongoing discussion dealing with the relationship between Edvard Munch and Arnold Böcklin. He documents which of Böcklin´s paintings Munch actually had seen before the end of 1893, and he analyses the prose-lyrical text that Munch wrote after contemplating the painting "Der heilige hain" by Böcklin in Hamburger Kunsthalle in 1891. Mørstad raises the issue of influence on a formal and iconographical level. Mørstad argues that a lot of common traits are incidental and not significant. On the other hand Mørstad states that Munch really was occupied with questions concerning the existence of man: The relation between essence and being. This theme is visualized in his paintings as an individual situated in a room or in a forest longing for the outside world, the sea or the daily life in the streets. But the individual is unable to make the transgression and pass through the line of demarcation to what is tempting. This theme may have Böcklin´s paintings as a source of inspiration, a concept that Mørstad discusses systematically.
-
Mørstad, Erik
(2003).
Edvard Munchs bruk av slagskygger.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 66–97.
-
Mørstad, Erik
(2003).
Edvard Munch under Medusas hode.
En face.
ISSN 1502-7155.
s. 4–17.
-
Mørstad, Erik
(2002).
Kjærlighetens forvandlinger.
I Lerheim, Karen & Sørensen, Gunnar (Red.),
Edvard Munch. En rekonstruksjon av utstillingen hos Blomqvist 1918.
Labyrinth Press.
s. 85–93.
-
Mørstad, Erik
(1999).
Freud og Michelangelos Moses.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 2–29.
Vis sammendrag
In 1914 Sigmund Freud published a long article on Michelangelo Buonarroti´s sculpture Moses. The article by Erik Mørstad (which is published in two parts, Kunst og Kultur no.1 and 2) brings up separate part arguments in Freud´s reasoning. The aim of the author is to emphasise some of the problems essential for Freud´s argumentation, which Freud only touches on briefly or mentions indirectly in his text about Michelangelo´s statue, as he has dealt with them more in detail in other texts. These are problems concerning art theoretical questions of central importance. The answers, or suggestions on answers given by Freud, point towards psychoanalytical aesthetics.
-
Mørstad, Erik
(1999).
Freud og Michelangelos Moses.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 74–98.
Vis sammendrag
Sammendraget følger etter artikkelens første del (Kunst og Kultur, nr. 1, 1999).
-
Mørstad, Erik
(1998).
Jung og Picasso - Henderson og Pollock. Jungianismen som billedanalytisk verktøy.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 18–59.
Vis sammendrag
The main topic of this article is the Jungian analysis of pictures. This central theme is approached and elucidated in different ways in the article´s three parts. In the first part some of the fundamental concepts in Carl Gustav Jung´s theory of art are introduced. In the second part Mørstad turns to Jung´s thoughts on the pictures of Pablo Picasso. In the third part Mørstad describes and considers how a younger colleague of Jung, Joseph L. Henderson, interpreted a series of drawings made by the american painter Jackson Pollock. An underlying theme, touched on throughout Mørstad´s article, is the extent to which pictures, considered at the level of style and form, convey anything about the inner, mental structure of the person who executed them, and the extent to which pictures at the psychoiconographical level may be perceived as projections of an uconscious mental content.
Se alle arbeider i Cristin
-
-
-
Janss, Christian; Kruken, Kristoffer; Mundal, Else; Mørstad, Erik; Solberg, Henninge M. & Taugbøl, Stine Brenna
(2008).
Henrik Ibsens skrifter 6.
ISBN 978-82-03-18993-7.
6(2).
860 s.
-
-
Mørstad, Erik
(2007).
Skulpturleksikon. Billedhuggerkunstens begrepsverden.
Unipub forlag.
ISBN 978-82-7477-284-7.
141 s.
-
Mørstad, Erik
(2007).
Malerileksikon. Motivtyper, teorier og teknikker.
Unipub forlag.
ISBN 978-82-7477-283-0.
309 s.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Edvard Munch. An Anthology.
Unipub forlag.
ISBN 82-7477-231-8.
225 s.
-
Mørstad, Erik
(2003).
Håndbok for hovedfagsstudenter.
7Letras.
ISBN 82-91391-12-2.
59 s.
-
Mørstad, Erik
(2000).
Visuell analyse. Metode og skriveråd.
Abstrakt forlag.
ISBN 82-7935-010-1.
112 s.
Vis sammendrag
Boken forklarer hvordan man går frem ved analyse av et kunstverk eller en bygning. De enkelte sidene ved analyseteknikk - beskrivelse, karakteristikk og tolkning - blir utdypet. Videre blir formalanalyse, innholdsanalyse og kontekstanalyse gjennomgått. De mest sentrale analytiske spørsmålene blir presentert i et eget kapittel. Den komparative analysen, inklusive forskjellige disposisjonsmåter, blir forklart i et eget kapittel. De to siste kapitlene gir råd og veiledning om hvordan man samler inn materiale, disponerer og skriver en oppgave. En del praktiske skriveråd og formelle retningslinjer blir omtalt. Boken blir avsluttet med en omtale av faglitteraturens hovedkategorier. Noen viktige databaser for kunsthistorisk faglitteratur blir kort presentert. Boken er særlig egnet for studenter i kunsthistorie. Men også studenter og lærere i tilgrensende fag vil kunne ha nytte av boken.
-
Mørstad, Erik
(1996).
Malerileksikon. Teknikker, motivtyper og estetikk.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 82-417-0596-4.
327 s.
Vis sammendrag
Boken består av artikler som er organisert alfabetisk. Artiklene inneholder opplysninger om begrepenes bruk, deres historiske opprinnelse og sammenheng med øvrige begreper. I boken defineres alle relevante begreper som brukes i en analyse av et maleri. Bokens artikler omfatter malerkunstens teknikker, motivtyper og estetikk. Boken inneholder illustrasjoner.
Se alle arbeider i Cristin
-
Aarseth, Asbjørn; Ystad, Vigdis; Berg, Thoralf; Janss, Christian; Modalsli, Tone & Eegholm-Pedersen, Svend
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2010).
Ord- og sakkommentarer til John Gabriel Borkman,
Henrik Ibsens skrifter 10. /Innledninger og kommentarer. /John Gabriel Borkman og Når vi døde vågner. Tekstbind.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-19007-0.
s. 95–153.
-
Mørstad, Erik
(2009).
Leksikalske kommentarer.
I Fulsås, Narve & Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter bind 14. Innledning og kommentarer.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-03-19013-1.
-
Mørstad, Erik
(2009).
Sakkommentarer.
I Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter 11 : innledning og kommentarer.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-18943-2.
-
Mørstad, Erik
(2009).
Leksikalske innførsler, kommentarer.
I Ystad, Vigdis (Red.),
Henrik Ibsens skrifter 9 : Innledninger og kommentarer.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-18999-9.
-
Mørstad, Erik
(2008).
Ord- og sakkommentarer,
Henrik Ibsens skrifter 13, brev 1871-1879, Ord- og sakkommentarer.
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-18948-7.
-
Mørstad, Erik
(2008).
Kommentarer.
I Ystad, Vigdis (Red.),
Innledninger og kommentarer til "Svanhild", "Kjælighedens Komedie" og "Kongs-Emnerne".
Aschehoug & Co.
ISSN 978-82-03-18987-6.
-
Mørstad, Erik
(2007).
Guest Editor: Editorial.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
-
Mørstad, Erik
(2007).
Edvard Munch som anomisk kunstner.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Ibsen + Michelangelo = Sant?
Vis sammendrag
En teatral videoinstallasjon, et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Nationaltheatret og Ifikk, UiO
-
Mørstad, Erik
(2006).
Munch lagt under lupa.
[Avis].
Klassekampen.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Henrik Ibsen i Dresden 1852.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Edvard Munch´s Formulas: Aspects of the Formal Language.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Naum Gabo in Norway. "Constructed Head no. 2", 1916/65.
-
Mørstad, Erik
(2006).
Ibsen og Michelangelos "Moses".
-
Mørstad, Erik
(2003).
Dag Solhjell: Formidler og formidlet. En teori om kunstformidlingens praksis.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 139–142.
-
Mørstad, Erik
(2003).
Øivind Storm Bjerke: Niclas Gulbrandsen.
Kunst og kultur.
ISSN 0023-5415.
s. 259–261.
-
Mørstad, Erik
(2003).
Edvard Munchs Livsfrise som utstillingsprosjekt.
-
Mørstad, Erik
(2016).
Edvard Munch: Formative år 1874-1892. Norske og franske impulser.
Nauka.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
2. juni 2010 11:56
- Sist endret
27. sep. 2019 15:31