English version of this page

Læringsassistentordningen ved HF

HF:Studio organiserer pedagogisk og teknisk opplæring for læringsassistenter, samt oppfølging gjennom semesteret. 

Hva er en læringsassistent?

En læringsassistent er en kollokvieleder, dvs. en student som skal være en støtte for studentene i deres læringsarbeid. Studenter setter pris på å ha faglig kontakt med en som nylig har vært student på faget.

En læringsassistent er også en student som støtter faglærer. Eksempler på arbeidsoppgaver: teknisk bistand til studenter og underviser i Canvas eller i undervisningsrom, følge med på chat/håndsopprekning i Zoom, oppgaveretting og universell utforming av innhold og undervisningsmateriell.

Avslutningsvis er en læringsassistent også en student som organiserer sosiale arrangementer.

Ansvarsdeling (hvem gjør hva)

Instituttene står for rekruttering og tilsetting, og må sørge for at læringsassistentene får informasjon om:  

  • Hvilke arbeidsoppgaver læringsssistentene skal gjøre og hvilke emner de eventuelt skal virke i   

  • Hvilke forventninger instituttene har til arbeidet  

  • Hvilke kursmoduler studentassistentene skal melde seg på 

  • Kontaktperson ved instituttet 

  • Kontrakt og lønn  

  • Arbeidstid: omfang, tidspunkt, tidsramme   

HF:Studio:

  • Organiserer pedagogisk og teknisk opplæringstilbud
  • Noe oppfølging gjennom semesteret 

Hva bør instituttene tenke på når de skal bruke læringsassistenter? 

For at arbeidet skal lykkes, er det avgjørende at læringsassistentene og faglærerne har god kontakt, og at arbeidet i gruppene har en naturlig plass i læringsdesignet. 

Undersøkelser gjort blant studenter viser at en klar sammenheng mellom arbeidet i gruppene og øvrige aktiviteter i emnet er avgjørende for deres læringsutbytte. Likeledes forteller læringsassistenter at dette er avgjørende for at de kan gjøre en god jobb. Det er derfor viktig at instituttene gir læringsassistentene tilstrekkelig informasjon om emnene/programmene de skal virke i.  

Læringsassistentene får gjennom sitt arbeid vite mye om hvordan studentene opplever undervisningen, hva de synes er vanskelig, hva som er lett, hvilke aktiviteter som oppleves meningsfylt osv. Dette er verdifull informasjon for den som skal planlegge undervisning og læringsaktiviteter. Det kan derfor være lurt å tenke gjennom hvordan den som underviser får tilgang på denne informasjonen. 

Opplæringstilbud

HF:Studio tilbyr opplæring av studentassistenter ved HF. Opplæringen har som som mål å:

  1. Gi læringsassistentene forståelse for rollen
  2. Gi dem verktøy til å jobbe med studentgrupper
  3. Opplæring i programmer og AV-utstyr for digital- og hybrid undervisning. 

HF:Studio gir ikke fagspesifikk opplæring/informasjon - dette må skje på enhetene og i dialog med faglærer/emneansvarlig. 

Høsten 2024 består opplæringen av: 

  • Felles modul: torsdag 15. august, kl 9:00-14:00, PAM seminarrom 360.
  • "Hvordan har jeg jobbet som læringsassistent på språkfag": fredag 16. august, kl 9:00-10:00, PAM seminarrom 12. Holdes av en læringsassistent på språkfag.
  • "Hvordan har jeg jobbet som læringsassistent på teoretiske fag": fredag 16. august, kl 10:15-11:15, PAM seminarrom 12. Holdes av en læringsassistent på allmenn litteraturvitenskap.
  • Teknisk kurs - Canvas, universell utforming og bruk av undervisningsrom: fredag 16. august, kl.12:15 - kl.14:00, HF:Studio, Sophus Bugges hus.
  • To samlinger i semesteret: Målet med samlingene er å dele erfaringer med andre læringsassistenter, og å utveksle tips og råd, for å bli tryggere i rollen som læringsassistent. På samlingene kan du også få veiledning til å takle eventuelle utfordringer som har oppstått. Deltakelse er frivillig.
    • Tirsdag 1. oktober kl 08:15-09:00 PAM ?
    • Tirsdag 5. november kl 12:15-13:00 PAM ?

Fyll ut nettskjema for påmelding. Frist for påmelding til kursene er 1. august 2024.

Praktiske spørsmål - FAQ

Ressurser

Presentasjoner fra opplæringskurs og nyttige lenker

Publisert 4. juni 2021 12:51 - Sist endret 13. mai 2024 14:22