Ikke bare se - men høre!

- Stillhet og ulike former for lyd til levende bilder kan skape nye måter å lytte på, sier Tina Rigby Hanssen, som har undersøkt bruken av lyd i nyere film og videokunst.

Lyd og levende bilder virker sammen. (Foto fra Christina Kubischs lydvandringsprosjekt Electrical Walks)

- Ny medieteknologi er med på å etablere nye multisensoriske erfaringer. Stillhet og bakgrunnslyd er estetiske virkemidler som gjør oss mer oppmerksomme på det auditive, på å lytte, i gallerirommet.

Ifølge Hanssen kan denne spesielle teknikken - miksen av lyd og bilder - rekonstruere minner og gi en rikere og mer assosiativ opplevelse.

Forførende stemme

Hanssen, som nylig disputerte for ph.d.-graden ved UiO, har skrevet fem artikler om temaet lyd og levende bilder.

Den første artikkelen handler om et installasjonsarbeid av kanadiske Janet Cardiff i samarbeid med George Bures Miller. The Paradise Institute er tittelen på multimedia-installasjonen som blant annet ved hjelp av en spesiell tredimensjonal lydteknikk, ”binaural recording technique”, gir deg som publikummer en vev av samtidige lyder og stemmer og bilder. Du sitter i en liten kinosal og ser på en 13 minutters digital video. På samme tid blir du konstant avbrutt av andre lyder og stemmer. Du får blant annet en damestemme, Janet, hviskende inn i det ene øret.

- Cardiff og Miller eksponerer lytteren for ulike tider og rom samtidig. De bruker blant annet menneskestemmer for å manipulere minnet og opplevelsen av tid. Den hviskende stemmen har en spesielt sterk kraft til å forføre lytteren.

Lite forskning

Det har til nå vært forsket lite på hvordan lyd brukes innenfor kunstfeltet og hvordan lyd forholder seg til bilde, mener Tina Rigby Hanssen.

- Stillhet og lyd påvirker oss i stor grad, men tas ofte for gitt. Jeg har vært nysgjerrig på å finne ut hvordan ulike former for lyd til levende bilder virker inn på vår opplevelse av tid og rom. Men jeg har også vært interessert i å se nærmere på hvordan bruken av lyd og stillhet til levende bilder faktisk kan skape nye måter å lytte på, sier hun.

I sin avhandling Strategies of Silence and Background Noise in Artists’ Film and Video har Tina Rigby Hanssen tatt for seg et utvalg filmer og videoinstallasjonsarbeider, og dessuten et lydvandringsprosjekt, i alt syv kunstverker.

Lyder som berører fysisk

Tina Rigby Hanssen disputerte 3. februar med avhandlingen Strategies of Silence and Background Noise in Artists’ Film and Video. (Foto: Annica Thomsson)

I en annen artikkel analyserer Hanssen Steve McQueen’s film fra 2002: Western Deep. Her tar McQueen sitt publikum med ned i det som skal være den dypeste gruven i verden, en gullgruve i nærheten av Johannesburg.

Ved hjelp av mørke og diffuse bilder, strategisk stillhet og intens larm fra gruven, blir det skapt en helt spesiell effekt. Ekstreme lyder, som lyden av boring i fjell, går på et tidspunkt over til å bli taktile vibrasjoner - lyder som berører fysisk.

- Lyddesignet krever at den som ser filmen er konsentrert om her og nå, det er en lydform som gir en sterk kroppslig bevissthet. Det oppnås en nærhet mellom kroppene på skjermen, gruvearbeidernes kropper, og publikums egne kropper, en både effektiv og affektiv måte å engasjere publikum på, sier Hanssen.

Fantasi og minner

Stillhet og bakgrunnslyder engasjerer både kropp og sinn på en helt spesiell måte, mener Hanssen. Hun har analysert de syv kunstverkene i lys av pågående debatter i medieteori og estetikk. Hun har også trukket inn lydteoretikere som Douglas Kahn, Don Ihde, Frances Dyson og Brandon LaBelle, og studert den kanadiske komponisten R. Murray Schafers forskning på ulike lydlandskap.

- Når man først blir bevisst bruken av lyd, både i filmer og videoinstallasjoner, blir det også åpenbart hvor lite som skal til for å oppnå effekt. Variasjoner av lyd har større kraft til å påvirke enn man gjerne tror.

- Man kan likevel ikke vite eksakt hvordan den enkelte lytter reagerer?

- Nei. Når det gjelder lyder som vi er sensitive overfor, lyder som har kraft til å sette i gang fantasien og produksjonen av minner, så kan de både få oss til å miste konsentrasjonen og til å bli ekstra fokuserte. Det er selvsagt avhengig av den enkeltes egne erfaringer, bevissthet og dagsform.

Lytt på binaural teknikk

Studieprogram