Nå skal MultiLing vokse

Senter for flerspråklighet, MultiLing, markerte sin offisielle åpning med å plante et tre i Ivar Aasens hage den 3. juni.

Senterleder Elizabeth Lanza (Foto: Vibeke E. Nøkling)

MultiLing er finansiert av Norges forskningsråd som et Senter for fremragende forskning (SFF). Målsettingen er å fremskaffe ny kunnskap om de mulighetene og utfordringene flerspråklighet gir – for individet, familien og samfunnet.

Åpningsseremoni

Elizabeth Lanza, leder for MultiLing, startet seremonien og tok det første spadetaket, da det japanske kirsebærtreet skulle plantes.

– Treet symboliserer senteret vårt,og skal tjene som en påminnelse om MultiLings engasjement for å bidra i dagens samfunn, forklarte Lanza.

- Senteret skal forske på flerspråklighet i et livsløpsperspektiv og bidra med kunnskap om flerspråklighetens muligheter og utfordringer for samfunnet, og treet vi har plantet står, i likhet med treet i logoen vår, for både livets og kunnskapens tre.

Jon Holm fra Forskningsrådet, fakultetsdirektør ved HF Anne Marie Eide, seksjonssjef i Forskningsadministrativ avdeling ved UiO Guri Drottning Aarnes, og nytilsatt instituttleder ved ILN Kristian Emil Kristoffersen, bidro også med taler og spadetak for å markere åpningen av senteret.

Innovativ forskning

MultiLings forskning vil være nyskapende, forklarer senterets nestleder, Bente Ailin Svendsen.

– Senteret vil se på flerspråklighet gjennom hele livet, fra vugge til grav – i familien, barnehage, skole og utdanning, arbeidsliv, alderdommen og innenfor helsesektoren.

– Prosjektet vil også forene forskningsfelt, som tradisjonelt har vært adskilte innenfor språkvitenskapen, som lingvistikk, sosiologi, psykologi, pedagogikk, antropologi og hjerneforskning.

Nye lokaler

MultiLing blir lokalisert i 4. etasje i Henrik Wergelands hus.

– Hele etasjen skal pusses opp i sommer og være innflyttingsklar til åpningskonferansen, som arrangeres 30. og 31. august, opplyser Mari Camilla R. Otnes, administrativ leder for MultiLing.

Av Vibeke Enstrøm Nøkling, informasjonskonsulent ILN
Publisert 12. juni 2013 22:57 - Sist endret 6. nov. 2018 12:17