Faglige interesser
- tidlig språkutvikling
- spedbarnsrettet tale
- kognitiv utvikling
- barnehage
- open science
Bakgrunn
- Master i utviklingspsykologi, Psykologisk Institutt, UiO
- Bachelor i psykologi, Institutt for psykologi, UiT
- Bachelor i pedagogikk, Institutt for pedagogikk, UiO
Doktorgradsprosjekt
Mitt doktorgradsprosjekt ser på forholdet mellom språklig input (såkalt "spedbarnsrettet tale" / "infant-directed speech") og direkte og indirekte målinger av språkutvikling hos norske småbarn, inkludert en langtidsstudie som har fulgt barn fra de er 6 til 18 måneder. Prosjektleder er Natalia Kartushina, i samarbeid med Julien Mayor og Alejandrina Cristia. Du kan lese mer om langtidsprosjektet her. Prosjektsider hos Open Science Framework med pre-registrering av de ulike delprosjektene vil bli oppdatert under.
- En langtidsstudie på de akustiske egenskapene ved spedbarnsrettet tale fra 6 til 18 måneder
- Egenskaper ved spedbarnsrettet tale og dets påvirkning på direkte og indirekte målinger av ordforståelse hos 8-måneder gamle norske spedbarn
- Egenskaper ved spedbarnsrettet tale og dets påvirkning på ekspressivt ordforråd hos 1,5-åringer i Nord-Norge
- Diskriminering av norske og utenlandske vokaler hos 6-måneder gamle norske spedbarn
- Ordforståelse hos 9-måneder gamle norske spedbarn
- Stemmestartstid (voice onset time) i norsk spedbarnsrettet tale
Andre prosjekter
Jeg er også involvert i følgende prosjekter:
- Søskens rolle i tidlig språkutvikling (Open Science Framework prosjektside)
- Bruk av smokk og tidlig språkutvikling (Open Science Framework prosjektside)
- Påliteligheten til akustiske målinger av spedbarnsrettet tale i ulike kontekster (Open Science Framework prosjektside)
- Høytlesning, skjermtid og språkutvikling hos ett- og toåringer (Open Science Framework prosjektside)
- Intervensjon for tidlig språkutvikling i Bydel Stovner (Open Science Framework prosjektside TBA)
- Barns utvikling av en teori om sinnet – en internasjonal, multi-lab replikasjonsstudie under ManyBabies Consortium (Open Science Framework prosjektside)
- Pupillresponser til en illusjon av lysstyrke hos spedbarn (Open Science Framework prosjektside)
- Regellæring hos småbarn – en internasjonal, multi-lab replikasjonsstudie under ManyBabies Consortium (Open Science Framework prosjektside)
- Effekten av variasjon i dialekter på småbarns ordlæring i en høytlesnings-intervensjon (Open Science Framework prosjektside)
- Måling av kontekstuelle faktorer i småbarns ordforståelse ved pupillometri (Open Science Framework prosjektside)
- Nettbrett-basert måling av ordforståelse hos småbarn (Open Science Framework prosjektside)