English version of this page

Et fransk Andrée-reklamekort fra 1900-tallet

Hvordan kunne Norden bli en del av sjokoladereklamene i Frankrike?

Forsiden til et Andrée-reklamekort

Andrée-reklamekort. Foto: Alexandre Simon-Ekeland.

Dette kortet var en del av en serie med lignende kort som man kunne finne i kjeksbokser og sjokoladeplater i Frankrike og andre land, på 1900-tallet.

Andrée-kortet er fra sjokolademerket Guérin-Boutron og trykket i farge på begge sider. På baksiden finner man reklamen, som viser til de forskjellige medaljene og prisene som Guérin-Boutron-sjokoladene hadde vunnet på verdensutstillingene, i tillegg til adressene til fabrikken og selskapets egne butikker. På fremsiden, som er omkranset av en gullfarget ramme, finner man et portrett, en illustrasjon og en kort tekst.

I dette tilfellet er Norden til stede på to måter på fremsiden. Kortet fokuserer på Salomon August Andrée (1854-1897), presentert som en "Explorateur Suédois", en svensk oppdager. I tillegg er det nordlige Norden representert gjennom illustrasjonen, som viser Andrées ballong flyvende fra Spitsbergen mot Nordpolen i 1897. Ekspedisjonen mislyktes, ballongen havarerte på Kvitøya øst for Spitsbergen, og Andrée og de to andre deltagerne døde. De ble ikke funnet før 1930.

Både portrettet og bildet av ballongen er basert på fotografier som sirkulerte vidt etter at ekspedisjonsmedlemmene forsvant. Reklamekort var et av mediene som gjorde polfarere og andre ekspedisjonsledere til kjendiser på slutten av 1800-tallet. Kortene varierte, men alle oppga navnet til og viste ofte i det minste ett portrett slik at man kunne gjenkjenne personen, slik tilfellet er for dette Nansen-kortet fra sjokoladefabrikanten Potin. Mange samlekort, som Andrée-kortet, viste i tillegg en illustrasjon som sa noe om hvorfor personen var kjent.

Bilde av et reklamekort med Fridtjof Nansen
Reklamekort med bilde av Fridtjof Nansen. Foto: Alexandre Simon-Ekeland.

Slik baksiden av kortet opplyser om, hadde Guérin-Boutron allerede publisert 84 kort om oppdagere da de trykket dette. Til sammen publiserte Guérin-Boutron over 1000 forskjellige slike kort i løpet av 1900- tallet. Opplaget er ukjent, men var stort og mange kort kan fortsatt kjøpes i bruktbutikker. Hensikten med slike kort var ikke å gjøre personer kjent, selv om de bidro til å opprettholde berømmelsen til de personene de representerte; poenget var heller å bruke denne berømmelsen til nytte for reklameformål. Guérin-Boutron og dets rivaler drev med masseproduksjon av samlekort fordi de mente at de hadde en kommersiell virkning.

Folk samlet faktisk på disse kortene, og byttet dem med hverandre for å prøve å ha en hel serie. Flere historikere har argumentert for at denne samlingsprosessen og sirkulasjonen av slike kort (og andre bilder), og da med oppdagere av Asia og Afrika spesielt, bidro til å spre imperialistiske ideer. Andrée-kortet, og andre kort om polfarere, bidro derimot til å spre bilder om Norden og Nordområdene, og om de som reiste dit.

Gjennom slike kort samlet franskmenn på bilder av Norden, og spesielt på bilder av polfarere: de samlet på samlere. Reklamekortene viser i tillegg at det å samle på Norden i et kapitalistisk samfunn ofte var en del av samlepraksiser i videre forstand og som var integrert i trykkekulturen generelt og reklame spesielt. Norden var bare en del av disse kortseriene, men like fullt ansett som en del av verden som var kjent nok til å prøve å tiltrekke kunder med.

Om objektet

Objekttype: Kort i papp med illustrasjoner i farge

Opprinnelsessted: Frankrike

Opphav: Selskapet Chocolat Guérin-Boutron

Dato: 1900-tallet

Fortellinger

Et bilde med podcast-symbol

Podcast med utgangspunkt i reklamekortet, laget av studenter i masteremnet HIS4050 Historieformidling.

Samleobjekter fra 1900-tallet: De franske sjokoladekortene

Lenke til podcast på Historie nå-bloggen

I dag er det frimerker, mynter og fotballkort som fanger oppmerksomheten til samlere, men hva samlet man på før? I denne podcasten skal vi se på de franske Guérin-Butron kortene som fantes i sjokoladene deres, og snakke om hva disse kan si om fortidige forestillinger om Norden.

Laget av Isak Rasmus Edvin Alm, Aleksander Halvorsen, Andreas Magnus Sikkerbøl, Anton Aresøn Hattestad, Maciej Krzysztof Zubrzynski, Dovile Gasiunaite. 2022.

På nettet

Andre Guérin-Boutron kort er tilgjengelige på Joconde, nettsiden for de franske offentlige museene:

Komplette albumer av andre Guérin-Boutron serier er tilgjengelige på Gallica:

Videre lesing

Pettitt, Clare. "Exploration in Print: From the Miscellany to the Newspaper". I Reinterpreting Exploration: The West in the World, redigert av Dane Kennedy, 79- 108. Oxford: Oxford University Press, 2013.

Sèbe, Berny. Heroic imperialists in Africa: The promotion of British and French colonial heroes, 1870- 1939. Manchester: Manchester University Press, 2015.

Emneord: Salomon August Andrée (1854-1897), Spitsbergen, polarekspedisjon, Frankrike, reklamekort Av Alexandre Simon-Ekeland - Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo
Publisert 29. juni 2022 08:57 - Sist endret 29. nov. 2023 18:59