Vi søker deltakere til forskningsprosjekt om leseropplevelser og mindfulness

Ved Universitetet i Oslo pågår det nå et forskningsprosjekt som utforsker sammenhenger mellom litteratur, hukommelse og mindfulness.

Vi søker deltakere som:

• Er over 18 år
  • Har mulighet til å delta i et eksperiment som gjennomføres på Psykologisk institutt på ettermiddagen. Varighet: ca. 1,5 timer.
  • Eksperimentet er ikke inngripende, og gjennomføres helt anonymt.

Du trenger ikke å ha erfaring med litteratur eller psykologi for å delta!

Tidspunkt:

Enten:

Onsdag 18. mars kl. 16.00

Eller:

Torsdag 19. mars kl. 16.00

Sted:

Psykologisk institutt ved UiO, Forskningsveien 3

Om studien:

Hva gjør litteratur og mindfulness med måten vi tenker på? Dette er spørsmål forskere har forsøkt å finne svar på lenge. De siste årene har psykologer undersøkt blant annet hvordan litteratur påvirker kognitive funksjoner, kan støtte opp om barns kognitive utvikling og om pasienter med psykiske lidelser kan ha nytte av å lese bøker. Den pågående studien undersøker hvordan litteratur og mindfulness påvirker tenkning og hukommelse.

Hva innebærer det å delta?

Som deltaker vil du møte opp på Psykologisk institutt, og sette av rundt 1,5 timer til å gjennomføre eksperimentet. Ta med deg en skjønnlitterær bok som du leser for tiden. Deltakerne vil utføre noen enkle oppgaver, samt fylle ut spørreskjemaer. Ingen av oppgavene er inngripende, spørsmålene du svarer på er ikke sensitive. Alle deltakerne er anonyme, og det er frivillig å delta. Påmelding er ikke bindende, og du kan når som helst trekke deg fra å delta i studien. Alle deltakere som gjennomfører studien får et gavekort på Akademika som takk for hjelpen!

Hvem står bak studien?

Studien gjennomføres som en del av den tverrfaglige satsingen «Literature, cognition and emotions» ved UiO.

• Karin Kukkonen, professor Allmenn litteraturvitenskap
  • Ylva Østby, postdoktor Psykologi, spesialist i klinisk nevropsykologi

Er du interessert?

Dersom du er interessert i å delta i studien, eller ønsker mer informasjon, ta gjerne kontakt med: Stefan Hjort (forskningsassistent)