Podcast 1: «Skal vi se film i dag?»

Kan film brukes for å formidle historie i skolen? Hva bør man i så fall tenke på? Og hvilke historiske filmer man burde vise for elevene? I denne podcasten tar vi for oss spørsmål som dette og diskuterer bruk av film i historieundervisningen.

Bildet viser deltakerne i podcastgruppe 1 høsten 2019 mot en bakgrunn av popcorn

Bakgrunn hentet fra freepik

Historiske hendelser blir brukt som utgangspunkt i stadig flere film- og tv-produksjoner. TV-serier som "Band of Brothers" og kinofilmer som "Inglourious Basterds", trekker til seg store seertall. Hvordan skal vi som historielærere forholde oss til dette mediemarkedet? Kan film brukes til å formidle historie i skolen? Og hva vil det i så fall kreve av læreren og elevene? Filmverdenen er stor, spørsmålene er mange. I denne podcasten tar vi for oss spørsmål som dette og diskuterer bruk av film i historieundervisningen. Vi hører hva John McNicol mener om saken, og deler våre tanker om historie på film.

Bakgrunnsmusikken er Rafter med Blue Dot Sessions, hentet fra Free Music Archive.

Publisert 16. des. 2019 10:58 - Sist endret 16. juni 2023 10:49
About-image

Historie nå

Historie nå er historiestudentene ved UiOs blogg og podkastserie. Her får du nyskapende historieformidling fra fremtidens forskere. Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt på: henvendelser@iakh.uio.no