Podcast 4: Månelanding: penger, politikk og Kennedy

Hvilke motivasjoner drev amerikanerne til å sette to menn på månen? var det en politisk og økonomisk maktdemonstrasjon? Et sosialt prosjekt om å utrydde fattigdom og diskriminering? Eller en drøm om fred og samarbeid mellom mennesker? Dette skal vi gi et svar på i vår podcast.

Stor gullmynt

2019 Apollo 11, 50th Anniversary Half Eagle Reverse by United States Mint. Image is in public domain in the United States, ineligible for US copyright, from Wikimedia Commons accessed 1.12.2019.

I dag har oppfatninger rundt motivasjonen bak månelandingen begynt å ligne på den offentlige fremstillingen fra amerikanernes side; nemlig en seier for menneskeheten og fredelig konkurranse. Ved å gå tilbake til månelandingens samtid gjennom ulike kilder og historiske fremstillinger vil vi vise at andre motivasjoner kan fremmes som forklaringer på månelandingen. Konkurranse med Sovjetunionen i en kald krig-kontekst vil legges frem som en viktig motivasjon. Samtidig vil vi også trekke frem muligheten for å bruke månelandingen i et sosialt prosjekt for å utrydde fattigdom og diskriminering. Gjennom en diskusjon vil vi forsøke å etablere hvilken årsak som var avgjørende, samt nyansere fortellingen om hvordan mennesket for første gang satte sine føtter på månen.

Intro and outro music:

Rafael Krux: Kings Trailer. 100% free music at Freepd copyright free, free for commercial use, free of royalties, free of attribution, Creative Commons 0, accessed 1.12.2019.

Intro sound (Kennedy and Apollo 11 launch):

JFK: We Choose the Moon with Apollo 11 Launch, mp3, at NASA Audio and Ringtones. No copyright, may be used and distributed without permission, accessed 1.12.2019.

John F. Kennedy’s Inaugural Address, 20 January 1961. Created by the White House Signal Agency. John F. Kennedy Presidential Library and Museum, public domain, accessed 1.12.2019.

John F. Kennedy’s address before the 18th General Assembly of the United Nations, 20 September 1963. Created by Department of Defense, Defense Communications Agency. John F. Kennedy Presidential Library and Museum, public domain, accessed 1.12.2019.

John F. Kennedy’s special message to the Congress on urgent national needs, 25 May 1961. Archive created by Department of Defense, White House Army Signal Agency. John F. Kennedy Presidential Library and Museum, public domain, accessed 1.12.2019.

Lyndon B. Johnson’s phone conversation with James Webb, 18 January, 1964. Downloadable audio file: Miller Center, University of Virginia, accessed 1.12.2019.

Publisert 16. des. 2019 10:54 - Sist endret 16. juni 2023 10:52
About-image

Historie nå

Historie nå er historiestudentene ved UiOs blogg og podkastserie. Her får du nyskapende historieformidling fra fremtidens forskere. Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt på: henvendelser@iakh.uio.no