Podkast: skjult motstand til folket!

Masterstudenter i historie har høsten 2022 produsert en podkast om norske holdningskampanjer under 2. verdenskrig.

Under 2. verdenskrig og Tysklands okkupasjon av Norge ble de fleste medier og former for uttrykt underlagt sensur. Dette betyr at tyskerne innførte forhåndskontroll av hva man kunne trykke av meninger og informasjon.

Blant de mange tingene som preget nordmenns hverdag i denne perioden blir dette ofte trukket frem. Fordi man var under sensur og ikke hadde ytringsfrihet slik vi kjenner den i dagens samfunn måtte man finne nye måter å få frem budskapet sitt på. Det ble viktig for motstandskvinner og menn å få ut beskjeder som kunneholde den norske moralen oppe.

I denne samtalen forteller vi om hvordan flere nordmenn og organisasjoner klarte å avholde holdningskampanjer i denne perioden. Dette gjør vi gjennom å se på julekort og en katalog for Den norske turistforening. Hvilke symboler brukte de og hvor kom disse fra? Og hvordan reagerte okkupasjonsmakten på bruken av disse? Med litteratur hentet fra Norsk folkemuseum, samt historikere som Hans Fredrik Dalh og Ingun Grimstad ønsker vi å ta med lytteren til Norge under 2. verdenskrig skal vi prøve å besvare disse spørsmålene.

Av HIS4050
Publisert 11. jan. 2023 15:17 - Sist endret 16. juni 2023 11:15
About-image

Historie nå