Podkast 9 Forfulgt for trolldom: Artikkeldiskusjon

Trolldomsprosessene rammet mange i Finnmark, og enda flere i Afrika i dag. De uheldige anklagede får – nå som før – skylden for alle slags ulykker og elendighet som rammer folk.

Bildet kan inneholde: kunst, organisme.

Tegning fra Olaus Magnus’ bok om de nordiske folkene, første gang utgitt i Roma 1555. Lisens: Falt i det fri (Public domain)

I denne podkasten diskuterer tre masterstudenter i historie forfølgelse av folk anklaget for trolldom i Norge på 1600-tallet og i Afrika i nyeste tid. De tar utgangspunkt i artikkelen "Forfølgelse av trollfolk i fortid og samtid" av forskeren Rune Blix Hagen, utgitt i tidsskriftet Kirke og kultur, nummer 1 for 2012.

De tar for seg trolldomsprosessene som historisk og aktuelt fenomen, og gjennomgår bakgrunnen for dem, hvilke grupper i samfunnet som i størst grad ble rammet, hva disse menneskene ble anklaget for, hvordan de ble straffet, og hvem anklagerne var. Det trekkes linjer til Afrika, hvor temaet fortsatt er sørgelig aktuelt.

Publisert 20. mai 2020 21:53 - Sist endret 16. juni 2023 11:07
About-image

Historie nå

Historie nå er historiestudentene ved UiOs blogg og podkastserie. Her får du nyskapende historieformidling fra fremtidens forskere. Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt på: henvendelser@iakh.uio.no