Disputas: Henrik Sørensen og mellomkrigstidens tendenskunst i et transnasjonalt avantgardeperspektiv

Mag.art. Kari J. Brandtzæg ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk vil forsvare sin avhandling Henrik Sørensen og mellomkrigstidens tendenskunst i et transnasjonalt avantgardeperspektiv for graden philosophiae doctor (ph.d.).

Henrik Sørensen (1882–1962) er en sentral skikkelse i norsk kunsthistorie, særlig for mellomkrigstidens tendenskunst. Mag.art. Kari J. Brandtzæg undersøker Sørensens kunstneriske og politiske ambisjoner i et bredt transnasjonalt perspektiv, der forholdet mellom såkalt Tendenzkunst og avantgarde belyses spesielt. Gjennom nytt kildemateriale dokumenteres Sørensen og de norske kunstnernes forståelse av avantgardens utvikling og hvordan valg av estetiske strategier ble formet av nye politiske forhold på 1930-tallet. Sørensen og Per Krohg var godt kjent med retninger som kubisme, dadaisme og surrealisme, men valgte, sammen med Reidar Aulie og Willi Midelfart, å utvikle en sosialt engasjert kunst. Avhandlingen viser hvordan Sørensen og hans yngre kolleger reagerte på og fortolket tidens politiske spenninger og krigsfrykt i tekster, malerier, fotografier og plakater. De tydeliggjorde sitt kunstneriske og politiske ståsted med utstillingen Tendens i Oslo i 1934. 

Avhandlingen bidrar til ny kunnskap om transnasjonale kontakter og hendelser som i tidligere forskning er lite belyst eller oversett. Brandtzæg argumenterer for at Sørensen og de norske tendenskunstnerne var innvevd i et større nettverk av venstreradikale kunstnere og intellektuelle i Norge og Europa. I avhandlingen fremheves kunstnernes tidlige relasjon til Paris-avantgarden, etableringen av den radikale skandinaviske utstillingsplattformen Unionalen, Sørensen og Midelfarts reise til Sovjet-Russland i 1933, betydningen av vennskapet med samtidens feminister og sosiale aktivister (Nanna Broch, Aleksandra Kollontaj), samt kunstnernes engasjement for arbeiderklassen gjennom foreningen Østkantutstillingen. Bildeanalyser av verk som protesterer mot sosial urettferdighet, fascisme og krig står sentralt for å understøtte avhandlingens tematikk og relevans. Forskningen inviterer derfor til refleksjon over kunstens rolle i samfunnet både historisk og i dag.

Prøveforelesning

Oppgitt emne: "Tendenskunst - en norsk eller global bevegelse?"

Torsdag 23.mai 2024 kl. 16:15, Arne Næss auditorium, Georg Morgenstiernes hus

Prøveforelesningen vil bli strømmet:

Livestream

Bedømmelseskomité

  • Professor Benedikt Hjartarson, Háskóli Íslands (førsteopponent)
  • Dosent Andrea Kollnitz, Stockholms universitet (andreopponent)
  • Professor Øystein Sjåstad, Universitetet i Oslo (komiteadministrator)

Disputasleder

Veiledere

Published May 3, 2024 10:06 AM - Last modified May 22, 2024 2:55 PM