Studer antikkens kultur hjemmefra!

Vi tilbyr våren 2022 tre emner i antikkens kultur, litteratur og mytologi med mulighet for selvstudium.

Bildet kan inneholde: gjøre, kunst, sirkel, grafikk, illustrasjon.

Akkiles bandasjerer Patroklos
Altes Museum, Public domain, via Wikimedia Commons

Alle obligatoriske studieaktiviteter i emnene foregår på nett. I emnenes elektroniske klasserom vil det finnes flere nyttige ressurser for den som vil studere hjemmefra. Du trenger kun å møte opp på UiO for å ta eksamen i emnene ANT2700 og ANT2800. ANT1500 har hjemmeeksamen.

Kort om emnene

ANT1500 - Antikken gjennom tidene

Emnet belyser og problematiserer hvordan antikken har innvirket på forskjellige områder av menneskelivet i alle århundrer etter antikken. Utvalgte antikke motiver på forskjellige kulturelle områder gjennomgås, f.eks. i diktning, billedkunst og film. En rekke forelesere vil forelese om temaer knyttet til antikkens etterliv, fra Ibsens Catilina til og med Mussolinis Roma. Podcastede forelesninger blir tilgjengelige for deg i det elektroniske klasserommet. Der kan du også levere to obligatoriske oppgaver, henholdsvis i begynnelsen av og midtveis i semesteret. Ellers må du lese pensumbøkene på egen hånd. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet.

ANT2700 - Antikkens litteratur i oversettelse

Emnet gir en oversikt over historien til antikkens litteratur og en innføring i de viktigste klassikerne og sjangrene fra gresk og latinsk litteratur. Emnet gir innsikt i den betydningen og påvirkningen som antikk litteratur har hatt i senere perioder og helt fram til i dag. Podcastede forelesninger blir tilgjengelige for deg i det elektroniske klasserommet. Der kan du også levere en obligatorisk innlevering i begynnelsen av semesteret. Ellers må du lese pensumbøkene på egen hånd. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet.

ANT2800 - Antikkens mytologi

Dette emnet gir en introduksjon til gresk og romersk mytologi, ved å gjennomgå gudene, gudinnene og heltene i gresk og romersk kunst og litteratur. Podcastede forelesninger blir tilgjengelige for deg i det elektroniske klasserommet. Der kan du også gjennomføre to quizer, én i begynnelsen av semesteret, og én midtveis. Ellers må du lese pensumbøkene på egen hånd. Om du har spørsmål, kan du kontakte læreren via det elektroniske klasserommet.

Hvordan søke om plass

Dersom du ikke allerede har en aktiv studierett ved UiO, må du søke om opptak som enkeltemnestudent, i tråd med denne oppskriften. Legg merke til at du må søke om status som enkeltemnestudent innen 15. desember dersom du ikke har studert ved UiO før. Dersom du blir funnet kvalifisert til å være enkeltemnestudent (har generell studiekompetanse) kan du melde deg på emnene fra 14. januar kl. 09.00, men vi gjør oppmerksom på at det er begrenset antall plasser, så det er førstemann til mølla. At du har fått innvilget status som enkeltemnestudent, gir deg ikke automatisk plass på de aktuelle emnene. Husk også å betale semesteravgift og semesterregistrere deg i Studentweb dersom du får plass på emnet du ønsker å ta.

Publisert 30. nov. 2021 15:28 - Sist endret 13. nov. 2023 13:10