Workshop 2024: Word, Sound and Power

Denne workshopen vil gi en smakebit på hva deltakerne i forskningsprosjektet «Word, Sound and Power: Ord, lyd og makt i den afrikanske diasporaen» jobber med.

En mann med hvitt hår og skjegg som ser inn i kamera, i bakgrunnen en stor bokhylle. Foto.

Samuel R. Delany, 2019. Foto: Offentlig domene, via Wikimedia Commons.

Dette er den første av til sammen tre internasjonale workshops forskningsprosjektet skal holde over de neste 3 årene.

I tillegg til smakebiter fra prosjektet «Word, Sound and Power: Ord, lyd og makt i den afrikanske diasporaen» vil det også være et gjestepanel med interessante og relevante eksterne stemmer som kan tilby perspektiver på forskningen utenifra.

Du møter

• Elleke Boehmer (Oxford)
  • Adam Harper (Oxford)
  • Wendy Lotterman (UiO)
  • Bruce Barnhart (UiO)
  • Louisa Olufsen Layne (UiO)

Gjestepanel

• Tommy Søvik (skriver bok om politiske soul-tekster)
  • Michelle Tisdel (Nasjonalbiblioteket)
  • Nicolai Reierstad (tidligere sanger i bandet Bazooka Boppers og ILOS-student).

• 10.00: Presentasjoner
    • Louisa Layne (UiO), Wendy Lotterman (UiO), og Bruce Barnhart (UiO).
    • Respondent: Elleke Boehmer (Oxford)
  • 12.30: Lunsj
  • 13.30: Adam Harper (Oxford): «Where is he then? In a song? Music, poetry, and the troubadour in the work of Samuel R. Delany»
  • 14.30: Gjestepanel
    • Tommy Søvik, Michelle Tisdel og Nicolai Reierstad

Gjesteforelesning

Workshopen blir etterfulgt av årets gjesteforelsning som skal holdes av Emily J. Lordi (Vanderbilt) kl. 16.30, Sophus Bugges hus, Auditorium 3. Lordi skal snakke om Whitney Houston.

Om prosjektet

Word, Sound and Power: Ord, lyd og makt i den afrikanske diasporaen forsker på hvordan engelsktalende forfattere og artister i den afrikanske diasporaen fra 1900 til i dag har utfordret skillet mellom musikk og litteratur på fremtidsrettede måter.

Prosjektet studerer sjangere som jazz poesi, dub poesi, sonetter, punk, soul, spirituals, folk, slam poesi, hip hop og nye former for eksperimentell litteratur i krysningspunktet mellom litteratur og musikk.

Prosjektet videreutvikler forskningen på «afrofuturisme» ved å historisere og se mer kritisk på dette begrepet enn det som har vært gjort før. Det bidrar også til forskningen på afrofuturisme ved å vise at det finnes mange ulike fremtidsvisjoner og et ideologisk mangfold i litteratur fra den afrikanske diasporaen som ofte blir oversett. Prosjektet er ledet av Louisa Olufsen Layne.

Word, Sound and Power: The Lyrical Making of African Diaspora futures er finansiert av Forskerposjekt for unge talenter (FRIPRO).

Publisert 22. mars 2024 14:08 - Sist endret 22. mars 2024 14:14