English version of this page

Karriere: Spillindustrien trenger flere humanister

Gaming er kultur, og gamere forventer troverdige historier og universer. Er du humaniorastudent trenger spillselskapene kanskje akkurat deg.

Bildet inneholder en mann som spiller videospill.

KARRIERE: – Gaming handler i bunn og grunn om å lage fellesskap med mennesker som har liknende verdier som deg selv. Det handler om møter mellom mennesker og om å skape samfunn. Med andre ord har humanister mye å bidra med, sier masterstudent Ricardo Rivera (29).

Foto: Elisabeth Brinch Sand/UiO

– De siste tiårene har det blitt mer og mer anerkjent at man faktisk kan gjøre en karriere innen dataspill. Det er kult, sier Ricardo Rivera (29) fra Mexico, og trykker på spillkonsollen.

Vi er midt i en undervisningstime i det nye masteremnet Game Studies ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), og det er Ricardo sin tur til å teste spillet som foreleser Joakim Johansen Østby har valgt ut for dagens analyse.

Tilbys hver vår

Masteremnet ble tilbudt første gang våren 2023, og går nå hvert vårsemester.

Undervisningen foregår på engelsk og mange av deltakerne er internasjonale studenter.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, leppe.
SPILLKULTUR: – Jeg har alltid vært interessert i hvordan vi skaper små samfunn i dataspill og i sosiale medier, sier Ricardo (29). Han har skrevet masteroppgave om spillkultur. Foto: Elisabeth Brinch Sand/UiO

Det nye masteremnet kom som bestilt for Ricardo.

– Det var perfekt for meg i arbeidet med masteroppgaven min, og har hjulpet meg mye med å finne relevant forskning, sier han.

Skaper små samfunn

Spillstudier, eller game studies, er blitt et anerkjent forskningsfelt innenfor medievitenskapen. I spillstudier er man opptatt av spillenes innhold og design, og spillersamhandling og teknologi.

Ricardo skriver masteroppgave om spillkulturen.

– Jeg har alltid vært interessert i hvordan vi skaper små samfunn i dataspill og i sosiale medier, sier han.

Selv spiller han hver dag med venner hjemme i Mexico.

– Vi kunne også snakket i telefonen, men dette er vår måte å være sammen på. Vi snakker om livet samtidig som vi spiller.

Kritisk tilnærming til spill

I emnet Game Studies lærer studentene både å kritisk lese og diskutere forskning, bruke forskning til å analysere og diskutere ulike sider ved videospill, og foreslå nye ideer, forbedringer og løsninger.

Førstelektor Joakim Johansen Østby.
Foto: Elisabeth Brinch Sand/UiO

Førstelektor Joakim Johansen Østby mener spillutvikling og spillforskning er tett koblet sammen.

– Vi ville lage et emne som tilbyr studentene en akademisk tilnærming til spill, og dermed fylle et behov som spillutvikler-utdanningene ikke dekker, sier han.

Som del av emnet skriver studentene essays og øver på å presentere og formidle akademisk kunnskap om videospill til et allment publikum. Slik håper Østby både å forberede dem på arbeidslivet og løfte nivået i den offentlige samtalen om spill.

– Samfunnet trenger virkelig en mer kritisk og informert journalistikk om spill. Det håper jeg våre studenter etter hvert kan bidra til, sier han.

Spillindustrien trenger humanister

Bildet kan inneholde: panne, himmel, fotografi, tre, skjegg.
Studiosjef i Funcom, Fredrik Martol ønsker seg flere humanister i spillindustrien. Foto: Privat

Fredrik Martol er studiosjef i Oslo-avdelingen til det internasjonale spillselskapet Funcom, som er Norges eldste og største spillutvikler. Han har hatt masterstudentene fra Game Studies på besøk for å fortelle om hvordan spill utvikles, og hvilken kompetanse selskapene trenger.

Martol mener spillindustrien trenger flere humanister.

– Humaniorastudentene er svært interessante og viktige for oss som spillutviklere. Dataspill handler om historiefortelling, dramaturgi og formidling. Graden av troverdighet i disse historiene handler ofte om kunnskap og forståelse, sier han.

Bidrar til troverdige universer

Innholdet i dataspillene fyller ofte hele spennet mellom litteratur, musikk, historie, filosofi og samfunnsforståelse.

Martol mener dataspill-bransjen ikke er så ung lenger, og at kundene er kresne. De forventer høy kvalitet og etterrettelighet i alle ledd av formidlingen.

– Derfor er det behov for folk som forstår og fortolker samfunnet vi lever i, og historiene vi skaper. Bare med dyp kunnskap om virkeligheten og menneskene som er her, kan vi gjenskape verden digitalt, eller skape alternative, men fortsatt troverdige universer, sier han.

– Gaming er kultur

Ricardo vil gjerne jobbe i et spillselskap når han er ferdig med mastergraden.

– Jeg ønsker å forstå mer av hvordan spillkulturen er og hvordan den forandrer seg og jeg brenner for å skape engasjerende innhold som folk virkelig ønsker å se. Det skal ikke bare handle om å tjene penger, sier han.

I bakgrunnen blir karakteren hans tatt av dage for tredje gang. Den praktiske delen av undervisningen er over. Nå skal studentene bruke resten av timen til å skrive en analyse av spillet de nettopp har testet.

Ricardo legger fra seg spillkonsollen og tar opp pennen.

– Gaming er kultur og handler i bunn og grunn om å lage fellesskap med mennesker som har liknende verdier som deg selv. Det handler om møter mellom mennesker og om å skape samfunn. Med andre ord har humanister mye å bidra med, sier han.

Av Elisabeth Brinch Sand
Publisert 23. okt. 2023 12:11 - Sist endret 6. nov. 2023 08:57