Visuelle studier

Hvordan får bilder sin betydning? Hvordan bruker vi mennesker bilder? Hvor mye makt har egentlig bilder? Er blikket vårt på verden noen gang objektivt?

Kort om emnetråden

Visuell kultur og visuelle studier er et tverrfaglig fagområde som ønsker å belyse og analysere vår visuelle verden, og studiet inkluderer alle former for billedkunst, populærkultur og massemedia, digitale teknologier og annen billedproduksjon- og bruk i menneskenes historie og i samtiden. Denne emnetråden har sin basis i kunsthistorie, men ved å inkludere emner fra nærliggende fag, vil studentene får breddekunnskaper i visuelle studier, samt mulighet til å fordype seg i sentrale former for billedproduksjon fra forskjellige metodologiske og teoretiske ståsteder. Målgruppen er alle studenter interessert i visualitet og bilder.

Emnetråden består av:

Dette emnet gir en introduksjon til visuelle studier som er en nyere disiplin innenfor kunsthistoriefaget, men som ikke begrenser seg til kunstverk som studieobjekt. 

Emnet drøfter det historisk komplekse forholdet mellom visualitet og temporalitet i overgangen fra den førmoderne til den tidlig moderne epoke med utgangspunkt i Romas monumenter.

Emnet gir en innføring i forholdet mellom kunst, medier og ny teknologi, slik det kommer til uttrykk i kunstnerisk praksis, medieteori og kunstteori.

Technologies of light and shadow – from the camera obscura to cinema and beyond – represent a relatively recent but crucial development in the history of images. 

Emnet gir en innføring i fotografiets historie fra 1839 til i dag.

Dette emnet presenterer en rekke kunsthistoriske diskurser som på forskjellig vis omhandler forbindelseslinjer mellom modernitet og seksualitet i den europeiske billedkunsten det lange 1800-tallet - fra den franske revolusjon til første verdenskrig.

This course will explore how visuality and aesethetics are being reconfigured within the particular forms of capitalism that dominate our time and existence, often characterized by terms such as late capitalism, absolute capitalism, capital realism, neoliberalism, and globalisation.

This course will introduce the complexities of habit in relationship to art, architecture, design, and the built environment, as well as literature, theory, and philosophy.

The course Audiovisual Aesthetics is a theoretical and analytical introduction to the narratives, styles and genres of audiovisual media, such as film, television and computer games.

Emnets tema er bildedannelse: Hva er og hvordan dannes bilder?
Emnet gir en tverrfaglig innføring i ulike bildeformer vi ser og bruker i hverdagen, som fotografering, video, røntgen, MR og ultralyd.

Emnet gir en generell innføring i fotografiets betydning i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv.

 

Kan kunst være livstolkning og på den måten lære oss noe både om religion og om det å være menneske – i tidligere tider og i dag?

En sentral oppgave for ledere i arbeidslivet er personlig kommunikasjon med ansatte, kunder/brukere og andre interessenter. Dette emnet gir innsikt i prinsipper for god formidling av fagkunnskap og mellommenneskelig dialog.

Islam kan betraktes som ritualenes religion da gudsdyrkelsen, og en sosial og religiøs praksis som er knyt tet til denne, står sentralt i muslimers hverdagsliv.

This course introduces students to contemporary Scandinavian cinema, with a focus on films made in the 21st century.

Sammensatte tekster, også kalt multimodale tekster, er tekster som kombinerer to eller flere uttrykksmåter (modaliteter) – slik som skrift, fotografi og musikk – til ett helhetlig uttrykk.

Emnene kan tas uavhengig av hverandre og i den rekkefølgen du selv ønsker.

Publisert 15. mai 2019 12:02 - Sist endret 29. apr. 2022 13:03