Valg av nye medlemmer til instituttstyret ved IAKH

På denne siden finner du informasjon om kommende valg, generell valginformasjon, samt informasjon om tidligere valgresultat.

Høsten 2023

Høsten 2023 ble det gjennomført valg av nye representanter for midlertidig vitenskapelige tilsatte og for studentene, til instituttstyret for året 2024.

Følgende representanter ble valgt

For midlertidig vitenskapelige ansatte: 

  • Mari Arentz Østmo
  • Oskar Dahl Lein, 1. vara 
  • Andreas Ropeid Sæbø, 2. vara

Valgoppslutning: 18 av 57 personer i manntallet har stemt (31,58 %)

For studentene: 
  • Clio Chrystostomidis
  • Karl Joachim Brende
  • Therese Langseth, 1. vara
  • Mina Jansen, 2. vara

Valgoppslutning: 69 av 818 personer i manntallet har stemt (8,44 %)

Tidsplan

Valget var åpent fra 17. november kl 09.00 og stengte 23. november 16.00. 

Valgresultatet ble publisert 27.11.23.

Kort om valget

Valget ble gjennomført elektronisk.

Fremgangsmåten ved valg hjemles i Valgreglement for Universitetet i Oslo. Kapittel 5 omhandler valg av medlemmer til instituttstyrer/råd, kapittel 1 regler som gjelder ved alle valg ved universitetet.

Instituttstyret er instituttets øverste organ. Instituttstyret har ansvar for å fastlegge overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten, innenfor rammen av gjeldende lover, forskrifter og regler, samt vedtak fattet av universitets- eller fakultetsstyret. Se IAKHs Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styret.

Generell informasjon om valg

Hvor ofte gjennomføres det valg?

Innenfor gruppene fast vitenskapelig ansatte og teknisk-administrativt ansatte velger de ansatte sine representanter hvert fjerde år.

Representanter for midlertidig vitenskapelig ansatte og for studentene velges hvert år.

Ekstern representant blir oppnevnt hvert fjerde år av fakultetsstyret etter forslag fra instituttstyret.

Hvem har stemmerett?

Ifølge UiOs valgreglement har ansatte i minst halv stilling ved de enhetene som gjennomfører valg, samt professor II-ere, stemmerett. Avgjørende for stemmerett er ansettelsesforholdet den dagen vedkommende avgir stemme. Man kan stemme på personer innenfor sin egen stemmerettsgruppe.

Studenter må være semesterregistrert for å ha stemmerett. Stemmeretten gjelder ved det instituttet/fakultetet de er registrert, ved valg til universitetsstyret og ved valg av rektor/prorektor. Dersom en student er registrert ved mer enn ett institutt/fakultet, avgjør studenten selv hvor vedkommende skal ha stemmerett.

Spørsmål vedrørende stemmerett kan rettes til valgstyrets sekretær (e-post).

Hvem kan fremme forslag til kandidater?

Enhver som har stemmerett ved valget kan fremme forslag på enhver valgbar person innenfor egen stemmerettsgruppe. Alle fastlønnede ansatte i minst halv stilling, samt professorer II, har stemmerett j.f. UiO sitt valgreglement.

Kjønnsmessig balanse

Likestillingslovens krav om kjønnsmessig balanse skal være oppfylt innen den enkelte valgkrets (jf. §16 i UiOs valgreglement). Skal det velges to eller tre representanter fra valgkretsen, skal begge kjønn være representert. Dette gjelder også ved valg av varamedlemmer.

Valgstyret

Iht. UiOs valgreglement §3 skal det for alle valg oppnevnes et valgstyre. Valgstyret har som oppgave å sørge for at valgene blir gjennomført i henhold til reglementet.

Les mer om valgstyret.

Tidligere valg

Høsten 2022

Høsten 2022 ble det gjennomført valg av nye representanter for midlertidig vitenskapelige tilsatte og for studentene til instituttstyret for året 2023.

Følgende representanter ble valgt

For studentene: 
  • Sondre Dillingøen Myhre
  • Astrid Berglann
  • Vegard Lillesveen Bleken, 1. vara
  • Emil Varjord Söderström, 2. vara

Valgoppslutning: 27 av 826 personer i manntallet har stemt (3.27 %)

Midlertidig vitenskapelige ansatte: 

Midlertidig vitenskapelig ansatte
  • Alexa Deanne Spiwak
  • Max Naderer, 1. vara 
  • Charlotte Aslesen 2. vara

Valgoppslutning: 18 av 47 personer i manntallet har stemt (38.3 %)

Tidsplan

Valget var åpent fra 01.desember kl 12.00 og stengte 12.desember 12.00. 

Valgresultatet ble publisert 13.12.22.

Kort om valget

Valget ble gjennomført elektronisk.

Fremgangsmåten ved valg hjemles i Valgreglement for Universitetet i Oslo. Kapittel 5 omhandler valg av medlemmer til instituttstyrer/råd, kapittel 1 regler som gjelder ved alle valg ved universitetet.

Instituttstyret er instituttets øverste organ. Instituttstyret har ansvar for å fastlegge overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten, innenfor rammen av gjeldende lover, forskrifter og regler, samt vedtak fattet av universitets- eller fakultetsstyret. Se IAKHs Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styret.

 

Høsten 2021

Høsten 2021 ble det gjennomført valg av nye representanter for midlertidig vitenskapelige tilsatte og for studentene til instituttstyret for året 2022.

Følgende representanter ble valgt

For studentene
Midlertidig vitenskapelig ansatte

Tidsplan

Valget var åpent fra 03.desember kl 09.00 og stengte 13.desember 09.00. 

Valgresultatet ble publisert 13.12.21.

Kort om valget

Valget ble gjennomført elektronisk.

Fremgangsmåten ved valg hjemles i Valgreglement for Universitetet i Oslo. Kapittel 5 omhandler valg av medlemmer til instituttstyrer/råd, kapittel 1 regler som gjelder ved alle valg ved universitetet.

Instituttstyret er instituttets øverste organ. Instituttstyret har ansvar for å fastlegge overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten, innenfor rammen av gjeldende lover, forskrifter og regler, samt vedtak fattet av universitets- eller fakultetsstyret. Se IAKHs Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styret.

Hvordan avlegge stemme

Studenter og midlertidige vitenskapelige ansatte med stemmerett avga sin stemme ved å logge seg inn på eValg og velge "Instituttstyre ved Institutt for arkeologi, konservering og historie".

Høsten 2020

Tidsplan

Gjennomføring av valg: 23.-27. november

Følgende representanter ble valgt

Fast vitenskapelig ansatte, for perioden 2021-2024
  • Einar Lie
  • Eirinn Larsen
  • Unn Pedersen
  • Hanne Hagtvedt Vik (1. vara)
  • Þóra Pétursdóttir (2. vara)
  • Ildar Garipzanov (3. vara)

Valgdeltakelse: 35 av 37 personer i manntallet har stemt (94.59 %)

Midlertidig vitenskapelig ansatte, for 2021
  • Ingeborg Fossestøl
  • Hallvard Bruvoll (1. vara)
  • Isak Roalkvam (2. vara)

Valgdeltakelse: 15 av 36 personer i manntallet har stemt (41.67 %)

Teknisk-administrativt ansatte, for perioden 2021-2024
  • Nora Birkeland
  • Tarjei Solberg (1. vara)
  • Julianne Rustad (2. vara)

Valgdeltakelse: 13 av 17 personer i manntallet har stemt (76.47 %)

For studentene, for 2021
  • Karoline Johanne Opsahl
  • Magnus Knutsen
  • Anastasia Bertheussen (1. vara)
  • Malin Elisabeth Johansen (2. vara)

Valgdeltakelse: 93 av 729 personer i manntallet har stemt (12.76 %), hvorav 83 tellende stemmer og 10 blanke stemmer.

Høsten 2019

Tidsplan

Gjennomføring av valg: 19.-25. november

Følgende representanter ble valgt

Midlertidig vitenskapelig ansatte, for 2020
  • Vibeke Marie Viestad
  • Alexandre Simon-Ekeland (1. vara)
  • Hulda Kjeang Mørk (2. vara)

Det ble avgitt 13 godkjente stemmer av 35 potensielle stemmer. Ingen blanke stemmer avgitt. Valgdeltakelse: 37,14 %.

For gruppen studentene, for 2020
  • Jon Carlstedt Tønnessen
  • Karoline Opsahl
  • Alf Olav Bleie Andersen (1. vara)
  • Herman André Skøien Kvale (2. vara)

Det ble avgitt 37 godkjente stemmer av 816 potensielle stemmer. Det ble avgitt 3 blanke stemmer. Valgdeltakelse: 4,53 %.

 

Publisert 2. des. 2021 15:04 - Sist endret 24. mars 2024 17:15