Hans Rasmus Astrups Roma-pris for fremragende studentarbeid

Hans Rasmus Astrups Roma-pris deles ut årlig til et fremragende studentarbeid med et perspektiv eller en tematikk som ligger innenfor Det norske institutt i Romas fagområder.

Bildet kan inneholde: bokhylle, hylle, møbler, fotografi, bord.

Hans Ramsus Astrups Roma-pris administreres og deles ut av Det norske institutt i Roma (DNIR) for å styrke rekrutteringen til de fagområder som DNIR i henhold til sin formålsparagraf skal DNIR betjene:

§ 1 Det norske institutt i Roma (DNIR) skal drive forsking og undervisning innen Italias og middelhavsområdenes arkeologi, kunst og kulturtradisjon, særlig den antikke og den europeiske som er grunnlagt på denne, samt språk, kultur og samfunnsforhold frem til i dag.

Prisen deles ut årlig til en student som har fått vurdert et arbeid med et perspektiv og/eller tematikk som ligger innenfor fagfeltene nevnt ovenfor.

Arbeidet kan være på lavere eller høyere nivå (BA eller MA).

Arbeidene som nomineres kan, men trenger ikke, å være utført i forbindelse med undervisning ved DNIR.

Utdelingen av Hans Rasmus Astrups Roma-pris skjer på Universitetet i Oslo i vårsemesteret ved en representant for Stiftelsen Hans Rasmus Astrup. Vinneren får et stipend på 8 000 NOK, en reise t/r Roma og et studieopphold på 1 måned i DNIRs forskerhybel, der hensikten er å bearbeide vinnerarbeidet for publikasjon og presentere den på DNIRs løpende forskerseminar.

Lærere og veiledere ved HF/UiO og ved DNIRs partnerinstitusjoner oppfordres til å nominere studentarbeider av fremragende kvalitet som empirisk eller teoretisk faller innenfor DNIRs formålparagraf. Det oppfordres særlig til å nominere arbeider på lavere nivå (BA-nivå).

Nominasjoner gjøres ved å fylle ut følgende nettskjema.

Kriterier for nominasjon:

• Studentarbeidet må være utført ved UiO eller ved en av DNIRs partnerinstitusjoner, og ha et perspektiv og/eller tematikk som er relevant for DNIRs formålsparagraf .
  • Det nominerte arbeidet skal reflektere studentens selvstendighet og fortrolighet med sitt fag og vise originalitet.
  • Arbeider som nomineres må være ferdigstilt og sensurert i perioden fra 1. januar til 31. desember. Fristen for nominasjoner er 1. februar påfølgende år.

Vurdering:

Vurderingen av nominerte arbeider blir gjort av en tverrfaglig jury oppnevnt av DNIRs råd.

Vurderingskriterier:

• Arbeidet skal vekke interesse og engasjement
  • Den bærende ideen skal være tydelig
  • Språket skal være klart og forklarende
  • Arbeidet skal vise beherskelse av et kunnskapsfelt
  • Tekst og eventuelle illustrasjoner skal være integrerte og belyse hverandre
  • Tematikk eller vinkling skal vise originalitet og faglig selvstendighet

Juryen avgjør skjønnsmessig hvor mange av disse kriteriene som må være oppfylt.

Publisert 13. nov. 2023 17:42 - Sist endret 13. nov. 2023 18:00