Kritiske refleksjoner om luksus

Workshopen Critiques of Luxury utforsker problemstillinger knyttet til lukusvarer og luksusforbruk. Vær med i diskusjonen den 5. mai.

Illustration: sleeping beauty, Joana Coccarelli. Flickr, CC BY 2.0.

– Hva handler arrangementet om, Tereza Kuldova?

– Workshopen skal utforske kritiske tilnærminger til luksus og belyse hva luksus egentlig er. Hvordan produseres kunstig knapphet og sjeldenhet? Hvordan forholder luksus seg (eller ikke) til etikk? Kan luksus kopieres? Hvorfor har luksus ofte en tendens til å sublimere det vulgære?

Vi har invitert blant annet John Armitage og Joanne Roberts fra University of Southampton. De leder Winchester Luxury Research Group og har startet et fag de kaller «critical luxury studies». Workshopen er utforskende og det vil være mye plass til diskusjon, så vi håper på å engasjere publikum til å delta.

– Hvem bør få med seg dette, og hvorfor?

Tereza Kuldova, Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier, UiOTereza Kuldova er postdoktor i historie og arrangerer Critiques of Luxury. (Foto: Kirsten Helgeland, Kulturhistorisk museum, UiO)

– Arrangementet er åpent for alle og vil være interessant for studenter, akademikere og alle som er opptatt av spørsmålet om luksusvarer i en verden av økende sosio-økonomisk ulikhet. Folk som er interessert i design og mote, eller forsker på klasse, økonomi, og materiell kultur, bør komme på Critiques of Luxury.

Les mer om program, foredragsholdere og påmelding. Arrangementet er på engelsk.

Critiques of Luxury arrangeres i regi av faggruppen for økonomisk og sosial historie (Ecosoc).

Publisert 28. apr. 2015 10:03 - Sist endret 6. feb. 2019 12:39