Toufoul Abou-Hodeib er ny førsteamanuensis i historie

Abou-Hodeib har doktorgrad fra University of Chicago. Hun ønsker å komplimentere instituttets styrke i Midtøstens politiske historie ved å introdusere flere kulturelle og sosiale aspekter om regionen.

Hva slags bakgrunn har du?

– Jeg kommer til stillingen som førsteamanuensis i Midtøstens moderne historie etter 3 år som postdoktor ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk. I 1998 fikk jeg BA i arkitektur ved American University of Beirut, så MA i samfunnsvitenskap fra Universiteit van Amsterdam i 2002 etterfulgt av Phd i kulturhistorie fra University of Chicago i 2010, sier Abou-Hodeib.

Etter å ha fullført mine doktorgradsstudier, var jeg fellow i 2010-2011 ved forskningsprogrammet "Europe in the Middle East - the Middle East in Europe," i Wissenschaftskolleg zu Berlin. I 2011-2012 var jeg foreleser ved Faculty of Oriental Studies, University of Oxford, hvor jeg veiledet bachelor- og masteroppgaver og hadde ansvaret for kurs i Midtøstens historie på bachelor- og masternivå.

Hva skal du ta fatt på i den nye jobben din?

– Jeg ønsker å bidra til utvidelsen av tilbudet om Midtøstens moderne historie gjennom veiledning og nye kurs, og håper med dette å komplimentere instituttets styrke i Midtøstens politiske historie, ved å introdusere også kulturelle og sosiale aspekter om regionen.

Når det gjelder forskning skal jeg videreutvikle et prosjekt som jeg begynte på tidligere i år om palestinske kulturelle institusjoner fra mellomkrigstiden fram til 1980-tallet, og deres rolle i dannelsen av palestinsk nasjonal identitet, avslutter Touful Abou-Hodeib.

Av Olaf Christensen
Publisert 14. sep. 2015 13:03 - Sist endret 11. apr. 2023 08:45