DEVCOM kort fortalt
Overordnet mål:
Bidra med nye teoretiske innsikter om utviklingen av pragmatiske ferdigheter, det vil si de kognitive evnene som lar oss uttrykke og forstå kommunikative intensjoner.
En ny hypotese:
DEVCOM lanserer en ny hypotese om årsaken til utfordringene barn i barnehage- og tidlig skolealder har med ikke-bokstavelig språkbruk: Barns økende bevissthet rundt sosiale konvensjoner, og språklige betydningskonvensjoner spesielt, forstyrrer barns pragmatiske slutninger i denne alderen.
Tre typer ikke-bokstavelig språkbruk, som tidligere ikke har vært sett i sammenheng:
DEVCOM vil utforske barns bruk og forståelse av leksikalsk innovasjon, leksikalsk modulering og figurativ språkbruk. Hvert av disse områdene synliggjør samhandlingen mellom pragmatiske slutninger og konvensjoner på ulike måter.
Et nytt metodisk rammeverk:
DEVCOM vil anvende et sett med nye, barnevennlige metoder som kombinerer eksplisitte og implisitte mål. Mens eksplisitte mål (f.eks. bildeutvelgelse) i større grad kan påvirkes av en økende bevissthet rundt betydningskonvensjoner, kan implisitte mål (f.eks. blikksporing) gi et mer realistisk bilde av barns faktiske pragmatiske ferdigheter. De empiriske dataene vil bli innhentet fra eksperimentelle studier med barn med typisk utvikling i alderen 2-7 år, og barn med autismespekterforstyrrelser.
Delprosjekter
Delprosjekt 1: Utvikling av leksikalsk innovasjon
Undersøker barns bruk og forståelse av leksikalsk innovasjon, der talere lager nye ordformer basert på eksisterende ord (f.eks., pange for 'skyte', hatte-mann for 'mann med hatt').
Delprosjekt 2: Utvikling av leksikalsk modulering
Undersøker barns forståelse av leksikalsk innsnevring og tilnærming, der den kommuniserte betydningen innebærer en justering av den konvensjonelle betydningen (f.eks., god for 'dyktig/snill/morsom' osv., tom for 'nesten tom').
Delprosjekt 3: Utvikling av figurativ språkbruk
Undersøker barns forståelse av hyperboler og metaforer (f.eks., et tonn for 'mye', løve for 'modig'), der det er en stor forskjell på den konvensjonelle og den kommuniserte betydningen.
Delprosjekt 4: Atypisk utvikling av ikke-bokstavelig språkbruk
Anvender et utvalg av forståelsestestene fra Delprosjekt 1-3 for å undersøke atferden til spansktalende barn med autismespekterforstyrrelser. Dette er et samarbeid med Lindy Lab ved Universitetet i Baskerland (UPV/EHU).
DEVCOM - The Developing Communicator: Pragmatics, Sense Conventions and Non-Literal Uses of Language - mottar finansiering fra det Europeiske forskningsrådet (ERC) under Den europeiske unions Horisont 2020-program, kontraktnummer 823211 (ERC Starting Grant 2019).