Line Cecilie Engh

Førsteamanuensis - Idéhistorie
Bilde av Line Cecilie Engh
English version of this page
Telefon +47-22841684
Rom GM 635
Brukernavn
Besøksadresse Blindernveien 31 Georg Morgenstiernes hus 0313 OSLO
Postadresse Postboks 1020 Blindern 0315 OSLO

For mer informasjon, se min engelske side.

Emneord: Idehistorie, Middelalder

Publikasjoner

  • Engh, Line Cecilie (2019). Imaginative Immersion in the Cistercian Cloister.. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia.  ISSN 0065-0900.  31(17), s 133- 160
  • Engh, Line Cecilie (2019). What Kind of Marriage Did Pope Innocent III Really Enter into? Marriage Symbolism and Papal Authority, In Line Cecilie Engh (ed.),  The Symbolism of Marriage in Early Christianity and the Latin Middle Ages. Images, Impact, Cognition.  Amsterdam University Press.  ISBN 9789462985919.  Chapter 12.  s 301 - 327
  • Engh, Line Cecilie; Eriksen, Stefka Georgieva & Steen, Francis F. (2019). Homo renovatur de die in diem. Transforming selves and communities.. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia.  ISSN 0065-0900.  31(17), s 1- 7
  • Engh, Line Cecilie & Turner, Mark (2019). A Case Study of Symbolic Cognition, In Line Cecilie Engh (ed.),  The Symbolism of Marriage in Early Christianity and the Latin Middle Ages. Images, Impact, Cognition.  Amsterdam University Press.  ISBN 9789462985919.  Chapter 1.  s 13 - 35
  • Engh, Line Cecilie (2018). Truax, Jean. Aelred the Peacemaker: The Public Life of a Cistercian Abbot. Reading Religion.  ISSN 2475-207X.
  • Engh, Line Cecilie (2017). Om å tenke med kvinner i middelalderen: Kjønnsperspektiver og kognitive perspektiver i idéhistorisk forskning, I: Reidar Aasgaard; Ellen Marie Krefting & Espen Schaanning (red.),  Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202565282.  Kapittel 7.  s 119 - 136
  • Engh, Line Cecilie (2016). Om narrasjoner, kvinnelige metaforer i middelalderen og våre litterære hjerner. En idehistorikers møte med kognitiv teori. Samtiden.  ISSN 0036-3928.  (3-4), s 178- 186
  • Engh, Line Cecilie (2015). Embodying the Female Body Politic: Pro-Papal Reception of Ephesians 5 in the Later Middle Ages, In Anne Hege Grung; Marianne Bjelland Kartzow & Anna Rebecca Solevåg (ed.),  Bodies, Borders, Believers: Ancient Texts and Present Conversations.  Pickwick Publications.  ISBN 9781625644046.  10.  s 164 - 194
  • Engh, Line Cecilie (2015). KRETSCHMER, MAREK THUE, ed. La typologie biblique comme forme de pensée dans l’historiographie médiévale. Journal of Medieval Latin.  ISSN 0778-9750.  25, s 258- 264
  • Engh, Line Cecilie (2014). Magnum sacramentum. Kristningen av ekteskapet i middelalderen. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.  (2), s 23- 45 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The Sweet Secrets of the Bedchamber. Veiling and Unveiling in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs. Mediaevalia. Textos e estudos.  ISSN 0872-0991.  32, s 65- 83
  • Engh, Line Cecilie (2012). "Djevelens inngangsport" og "Kristi brud": Kvinnelige metaforers betydning i middelalderens askese og mystikk. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.  (1), s 93- 110
  • Engh, Line Cecilie (2009). Munkenes erotiske lek i bakvendtland hermeneutikk, kjønn og begjær i Bernard av Clairvaux' utlegning av Høysangen. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.  21(1), s 82- 96

Se alle arbeider i Cristin

  • Engh, Line Cecilie (ed.) (2019). The Symbolism of Marriage in Early Christianity and the Latin Middle Ages. Images, Impact, Cognition. Amsterdam University Press.  ISBN 9789462985919.  351 s.
  • Engh, Line Cecilie; Eriksen, Stefka Georgieva; Steen, Francis F. & Prescott, Christopher (ed.) (2019). Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia, vol. 31 [Special issue: Tools for Transformation. Liturgy and religious practices in Late Antique Rome and Medieval Europe]. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia.  ISBN 978-88-6687-165-1.  280 s.
  • Engh, Line Cecilie (2014). Gendered Identities in Bernard of Clairvaux’s 'Sermons on the Song of Songs': Performing the Bride. Brepols.  ISBN 978-2-503-55003-9.

Se alle arbeider i Cristin

  • Engh, Line Cecilie (2019). Eukaristien og smakssansen i lys av salme 33: Smak og se at Herren er god.
  • Engh, Line Cecilie (2019). Innledning til Høysangen: Resepsjons- og virkningshistorie, I: Ingvild Røsok (red.),  Studiebibelen: Bibelen i 2011-oversettelse med introduksjoner og kommentarer.  Verbum Forlag.  ISBN 9788254108734.  Innledning/kommentar.  s 597 - 598
  • Engh, Line Cecilie (2019, 12. mars). Studentene må "avlæres".  Vårt Land.
  • Engh, Line Cecilie (2019). Words of delight. Christian rhetoric and monastic seduction from Augustine to Bernard of Clairvaux.
  • Engh, Line Cecilie (2018). “Conceptualizing Public Things in the Middle Ages: Divine Domestic Life and the Female Body Politic”.
  • Engh, Line Cecilie (2018). Memory and Liturgy: Transformative Remembering in Bernard of Clairvaux.
  • Engh, Line Cecilie (2018). Minding medieval monks. Metaphor, memory, and imaginative immersion in Cistercian writing and liturgy.
  • Engh, Line Cecilie (2018). Performed, Reformed, and Transformed Selves in Bernard of Clairvaux and Cistercian Liturgy.
  • Engh, Line Cecilie (2018). The Pope's Bride. Female Imagery in Papal Writing in the High Middle Ages.
  • Engh, Line Cecilie (2017). Describing the ineffable, seeing the invisible. Linguistic and conceptual representations of the divine in Bernard of Clairvaux’s sermons..
  • Engh, Line Cecilie (2017). Transforming group identities through liturgy..
  • Engh, Line Cecilie (2017). Transforming group identities through liturgy. Blended viewpoints in Bernard of Clairvaux’s Sermons..
  • Engh, Line Cecilie (2016). “Making sense of gender in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs. Why it’s worth the effort.”.
  • Engh, Line Cecilie (2016). Sed nunc fit in spiritu, quod tunc fiebat in carne. What kind of marriage did Pope Innocent III really enter into?.
  • Engh, Line Cecilie (2016). The woman who obsessed medieval minds.
  • Engh, Line Cecilie (2016). Våre litterære hjerner. Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.
  • Engh, Line Cecilie (2016). What the one-sex theory cannot explain. Elite males who appropriated female traits and stances.
  • Engh, Line Cecilie (2015). Imitatio imperii at the Roman Curia: A cognitive approach to papal symbolism and ceremony in the twelfth century.
  • Engh, Line Cecilie (2015). “Roma – Sposa o grande prostituta? Prospettive storiche sulle immagini della città”.
  • Engh, Line Cecilie (2014). ‘He who has the bride’. Bridal imagery and papal authority.
  • Engh, Line Cecilie (2014). Seeing and Knowing with the Bride of Christ: How a Metaphor Shaped Thought and Action in the Middle Ages.
  • Engh, Line Cecilie (2014). The pope's bride: ideology and impact.
  • Engh, Line Cecilie (2013). Debatten om de tidlige cistercienserne. Narrasjon og ideologiproduksjon i historieskriving.
  • Engh, Line Cecilie (2013). 'Et stort mysterium’. Kirken, ekteskapet og ekteskapsideologi i middelalderen.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The Pleasure of Hermeneutics. Bernard of Clairvaux’s Inversions of Eroticism and Asceticism in the Sermons on the Song of Songs.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The Sweet Secrets of the Bed Chamber. Veiling and Unveiling in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The pope’s bride.
  • Engh, Line Cecilie (2012). Female imagery in Bernard of Clairvaux’s Sermones super cantica canticorum. A literary analysis of an edited text.
  • Engh, Line Cecilie (2012). Gender and Nuptial Imagery. Bernard’s Discourse in the Song of Songs.
  • Engh, Line Cecilie (2012). Project presentation: Between cloister and papacy. The impact of bridal imagery on power relations in Western Europe, 1150-1400.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Bernard av Clairvaux som Kristi brud – Kjønn og retorikk i en middelaldertekst.
  • Engh, Line Cecilie (2011, 24. september). Innslag om den hellige Bernard. [Radio].  Verdibørsen P2.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Kjønn, kirkereformer og pavens ekteskap: Retorikk i den romerske høymiddelalder.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Munken med melkespreng. Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Munker som leker kvinner: En guddommelig forestilling. Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Performing the Bride. Gender and Self-Representation in Bernard of Clairvaux's Sermones super cantica canticorum. Vis sammendrag
  • Engh, Line Cecilie (2009). Bernard of Clairvaux: Gender Crossing as Spiritual Model in “Sermones super cantica canticorum.”.
  • Engh, Line Cecilie (2009). Jerusalem Hierarchized. Spiritual Desire, Spiritual Conquest, and the Song of Songs in Bernard of Clairvaux's Construal of Jerusalem.
  • Engh, Line Cecilie (2006). Bernard av Clairvaux's brud: En studie av erotisk mystikk og feminin metaforikk i det 12. århundre.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 28. aug. 2012 13:50 - Sist endret 3. des. 2019 09:09