Line Cecilie Engh

Førsteamanuensis - Idéhistorie
Bilde av Line Cecilie Engh
English version of this page
Telefon +47-22841684
Rom GM 635
Brukernavn
Besøksadresse Blindernveien 31 Georg Morgenstiernes hus 0313 OSLO
Postadresse Postboks 1020 Blindern 0315 OSLO

For mer informasjon, se min engelske side.

Emneord: Idehistorie, Middelalder

Publikasjoner

  • Engh, Line Cecilie (2018). Truax, Jean. Aelred the Peacemaker: The Public Life of a Cistercian Abbot. Reading Religion.  ISSN 2475-207X.
  • Engh, Line Cecilie (2017). Om å tenke med kvinner i middelalderen: Kjønnsperspektiver og kognitive perspektiver i idéhistorisk forskning, I: Reidar Aasgaard; Ellen Marie Krefting & Espen Schaanning (red.),  Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202565282.  Kapittel 7.  s 119 - 136
  • Engh, Line Cecilie (2016). Om narrasjoner, kvinnelige metaforer i middelalderen og våre litterære hjerner. En idehistorikers møte med kognitiv teori. Samtiden.  ISSN 0036-3928.  (3-4), s 178- 186
  • Engh, Line Cecilie (2015). Embodying the Female Body Politic: Pro-Papal Reception of Ephesians 5 in the Later Middle Ages, In Anne Hege Grung; Marianne Bjelland Kartzow & Anna Rebecca Solevåg (ed.),  Bodies, Borders, Believers: Ancient Texts and Present Conversations.  Pickwick Publications.  ISBN 9781625644046.  10.  s 164 - 194
  • Engh, Line Cecilie (2015). KRETSCHMER, MAREK THUE, ed. La typologie biblique comme forme de pensée dans l’historiographie médiévale. Journal of Medieval Latin.  ISSN 0778-9750.  25, s 258- 264
  • Engh, Line Cecilie (2014). Magnum sacramentum. Kristningen av ekteskapet i middelalderen. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.  (2), s 23- 45 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The Sweet Secrets of the Bedchamber. Veiling and Unveiling in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs. Mediaevalia. Textos e estudos.  ISSN 0872-0991.  32, s 65- 83
  • Engh, Line Cecilie (2012). "Djevelens inngangsport" og "Kristi brud": Kvinnelige metaforers betydning i middelalderens askese og mystikk. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.  (1), s 93- 110
  • Engh, Line Cecilie (2009). Munkenes erotiske lek i bakvendtland hermeneutikk, kjønn og begjær i Bernard av Clairvaux' utlegning av Høysangen. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.  21(1), s 82- 96

Se alle arbeider i Cristin

  • Engh, Line Cecilie (2014). Gendered Identities in Bernard of Clairvaux’s 'Sermons on the Song of Songs': Performing the Bride. Brepols.  ISBN 978-2-503-55003-9.

Se alle arbeider i Cristin

  • Engh, Line Cecilie (2019). Innledning til Høysangen: Resepsjons- og virkningshistorie, I: Ingvild Røsok (red.),  Studiebibelen: Bibelen i 2011-oversettelse med introduksjoner og kommentarer.  Verbum Forlag.  ISBN 9788254108734.  Innledning/kommentar.  s 597 - 598
  • Engh, Line Cecilie (2019, 12. mars). Studentene må "avlæres".  Vårt Land.
  • Engh, Line Cecilie (2019). Words of delight. Christian rhetoric and monastic seduction from Augustine to Bernard of Clairvaux.
  • Engh, Line Cecilie (2018). “Conceptualizing Public Things in the Middle Ages: Divine Domestic Life and the Female Body Politic”.
  • Engh, Line Cecilie (2018). Memory and Liturgy: Transformative Remembering in Bernard of Clairvaux.
  • Engh, Line Cecilie (2018). Minding medieval monks. Metaphor, memory, and imaginative immersion in Cistercian writing and liturgy.
  • Engh, Line Cecilie (2018). Performed, Reformed, and Transformed Selves in Bernard of Clairvaux and Cistercian Liturgy.
  • Engh, Line Cecilie (2018). The Pope's Bride. Female Imagery in Papal Writing in the High Middle Ages.
  • Engh, Line Cecilie (2017). Describing the ineffable, seeing the invisible. Linguistic and conceptual representations of the divine in Bernard of Clairvaux’s sermons..
  • Engh, Line Cecilie (2017). Transforming group identities through liturgy..
  • Engh, Line Cecilie (2017). Transforming group identities through liturgy. Blended viewpoints in Bernard of Clairvaux’s Sermons..
  • Engh, Line Cecilie (2016). “Making sense of gender in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs. Why it’s worth the effort.”.
  • Engh, Line Cecilie (2016). Sed nunc fit in spiritu, quod tunc fiebat in carne. What kind of marriage did Pope Innocent III really enter into?.
  • Engh, Line Cecilie (2016). The woman who obsessed medieval minds.
  • Engh, Line Cecilie (2016). Våre litterære hjerner. Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.
  • Engh, Line Cecilie (2016). What the one-sex theory cannot explain. Elite males who appropriated female traits and stances.
  • Engh, Line Cecilie (2015). Imitatio imperii at the Roman Curia: A cognitive approach to papal symbolism and ceremony in the twelfth century.
  • Engh, Line Cecilie (2015). “Roma – Sposa o grande prostituta? Prospettive storiche sulle immagini della città”.
  • Engh, Line Cecilie (2014). ‘He who has the bride’. Bridal imagery and papal authority.
  • Engh, Line Cecilie (2014). Seeing and Knowing with the Bride of Christ: How a Metaphor Shaped Thought and Action in the Middle Ages.
  • Engh, Line Cecilie (2014). The pope's bride: ideology and impact.
  • Engh, Line Cecilie (2013). Debatten om de tidlige cistercienserne. Narrasjon og ideologiproduksjon i historieskriving.
  • Engh, Line Cecilie (2013). 'Et stort mysterium’. Kirken, ekteskapet og ekteskapsideologi i middelalderen.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The Pleasure of Hermeneutics. Bernard of Clairvaux’s Inversions of Eroticism and Asceticism in the Sermons on the Song of Songs.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The Sweet Secrets of the Bed Chamber. Veiling and Unveiling in Bernard of Clairvaux’s Sermons on the Song of Songs.
  • Engh, Line Cecilie (2013). The pope’s bride.
  • Engh, Line Cecilie (2012). Female imagery in Bernard of Clairvaux’s Sermones super cantica canticorum. A literary analysis of an edited text.
  • Engh, Line Cecilie (2012). Gender and Nuptial Imagery. Bernard’s Discourse in the Song of Songs.
  • Engh, Line Cecilie (2012). Project presentation: Between cloister and papacy. The impact of bridal imagery on power relations in Western Europe, 1150-1400.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Bernard av Clairvaux som Kristi brud – Kjønn og retorikk i en middelaldertekst.
  • Engh, Line Cecilie (2011, 24. september). Innslag om den hellige Bernard. [Radio].  Verdibørsen P2.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Kjønn, kirkereformer og pavens ekteskap: Retorikk i den romerske høymiddelalder.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Munken med melkespreng. Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Munker som leker kvinner: En guddommelig forestilling. Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie.
  • Engh, Line Cecilie (2011). Performing the Bride. Gender and Self-Representation in Bernard of Clairvaux's Sermones super cantica canticorum. Vis sammendrag
  • Engh, Line Cecilie (2009). Bernard of Clairvaux: Gender Crossing as Spiritual Model in “Sermones super cantica canticorum.”.
  • Engh, Line Cecilie (2009). Jerusalem Hierarchized. Spiritual Desire, Spiritual Conquest, and the Song of Songs in Bernard of Clairvaux's Construal of Jerusalem.
  • Engh, Line Cecilie (2006). Bernard av Clairvaux's brud: En studie av erotisk mystikk og feminin metaforikk i det 12. århundre.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 28. aug. 2012 13:50 - Sist endret 28. jan. 2019 12:24

Prosjekter

Ingen pågående prosjekter