English version of this page

Kwame Anthony Appiah: «Understanding Racism»

Hva rommer begrepet «rasisme»? Hvordan kan vi forstå dens påvirkning på oss mennesker og våre omgivelser? Professor Appiah diskuterer rasistisk ideologi og systematisk rasemessig urettferdighet i årets Examen philosophicum-forelesning.

Du kan se opptak av forelesningen her

Portrett av mann med skjorte og dressjakke.

Professor Kwame Anthony Appiah fra New York University. Foto: ©Thomas: Courtesy of NYU Photo Bureau

Om forelesningen

I 1900, under den første panafrikanske kongressen i London, erklærte den amerikanske tenkeren og aktivisten W.E.B Du Bois at det tyvende århundrets problem ville bli det han kalte «the problem of the colour line».

Med dette siktet Du Bois både til rollen raseforestillinger spilte i datidens europeiske koloniale prosjekt, og hvordan slike forestillinger bidro til vedvarende forskjellsbehandling i hans eget hjemland.

For å forstå Du Bois' utsagn og hvilke fenomener han hadde i tankene, forsøker Appiah i denne forelesningen å redegjøre for de ulike måtene vi bruker begrepet «rasisme». Han tar for seg forestillinger om raser, for så å skille mellom individuelle rasistiske oppfatninger og andre holdninger.

Han vil også drøfte hvilken rolle sosiale institusjoner spiller i å opprettholde systematisk rasemessig urettferdighet. Appiah argumenterer for at man må se disse problemstillingene som produsert og opprettholdt av rasistisk ideologi, om man skal adressere dem på en helhetlig måte.

Kl. 14.15-15.00: Examen philosophicum-forelesningen ved Kwame Anthony Appiah

Kl. 15.00-15.20: Kommentarer fra invitert panel:

• Anna Smajdor (Universitetet i Oslo)
    Smajdor er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på etiske spørsmål tilknyttet medisin, innovasjon og livsvitenskap.
  • Aness Webster (Durham University)
    Webster er assisterende professor i filosofi ved Durham University. Hun forsker på agens, autonomi, stereotypier og skam hos marginaliserte grupper.

Kl. 15.20-15.45: Appiah svarer på kommentarer og det åpnes for spørsmål fra salen.

Professor Kwame Anthony Appiah (NYU)

Kwame Anthony Appiah (f. 1954) er en britisk-ghanesisk filosof og professor i filosofi og juss ved New York University. Han er mest kjent for sine tekster om etikk, kultur og identitet, men har også arbeidet med språk- og bevissthetsfilosofi. Han skriver den faste spalten «The ethicist» i avisen New York Times hvor han tar opp moralske dilemmaer.

Om den årlige Examen philosophicum-forelesningen

Hvert år inviteres en innflytelsesrik filosof og dyktig formidler til å holde en forelesning om et aktuelt exphil-tema.

Forelesningen er åpen for alle – studenter er spesielt velkomne.

Det blir gjort opptak av forelesningen, som legges ut i etterkant.

Les mer om den årlige Examen philosophicum-forelesningen

Publisert 11. sep. 2023 14:03 - Sist endret 5. okt. 2023 13:43