Audun Mørch: Mikhail Bulgakovs roman "Mesteren og Margarita"

Audun Mørch holder foredrag om den kanskje største russiske romanen i det 20. århundre, "Mesteren og Margarita".

Todelt bilde. Venstre: Mann med grått hår, mye skjegg og briller. Høyre: Svart-hvitt bilde avmann med hatt, dress og sløyfe.

Audun Mørch og Mikhail Bulgakov. Foto: UiO Materialscientist

Som russisk forfatter født i Kyiv og sønn av en professor i teologi og en representant for sin klasse, kan nok Bulgakov oppfattes som kontroversiell i dagens politiske situasjon. Likevel er det stor interesse for Bulgakov i vår tid, også i Norge.

"Mesteren og Margarita" er en roman om hvordan djevelen inntar stalintidens Moskva og for en stakket stund setter byen fullstendig på ende. Det er også en roman om den romerske prokuratoren Pontius Pilatus’ møte med en viss Ijesjua, senere kjent under navnet Jesus Kristus. Sist, men ikke minst er det en roman om den store kjærligheten. Audun Mørch vil i sitt i foredrag belyse de ulike sidene ved romanen.

Hovedpersonen Margarita i Bulgakovs roman er en av store kvinneskikkelsene i russisk litteratur, ved siden av Pusjkins Tatjana og Tolstojs Anna fra Anna Karenina. Det disse kvinnene har felles er at de alle relaterer til temaet utroskap. Tatjana velger å være tro mot sin ektemann og avviser Jevgenij, selv om hun elsker ham. Anna er utro mot sin ektemann på grunn av en usæl forelskelse, og går til grunne. Margarita er også utro mot sin ektemann, men først og fremst er hun tro mot kjærligheten, og hennes kjærlighet er en frelsende kraft som djevelen ikke kan beseire. Dette at en kvinnes uselviske kjærlighet er en kraft djevelen ikke kan beseire, er motiv Bulgakov trolig har fra et lite kjent folkeeventyr, noe Mørch vil vise i foredraget.

Audun Johannes Mørch er førsteamanuensis i russisk litteratur ved Universitetet i Oslo. Han har arbeidet med et bredt spekter av russiske forfattere, blant andre Gogol, Dostojevskij og Tolstoj. Blant sovjetiske forfattere har han spesielt arbeidet med Platonov, men også Bulgakov. Blant post-sovjetiske forfattere har han skrevet om Pelevin og Krusanov. I senere år har han interessert seg for urfolkslitteratur fra Sibir og Nord-Russland.

Emneord: Russisk litteratur
Publisert 5. apr. 2024 11:52 - Sist endret 12. apr. 2024 10:42