English version of this page

Tidligere gjesteforelesninger og seminarer

2022

Æresdoktor Nicola Dibben: “Fiddling while Earth burns? Musicking and environmentalism”

Universitetet i Oslo utnevner professor Nicola Dibben til æresdoktor. Hennes gjesteforelesning handler om hvordan musikk representerer, uttrykker og bruker den naturlige verden som lyd, og hvordan musikk bringer mennesker sammen.

Tid og sted: 1. sep. 2022 15:15 – 16:00, Auditorium 3, Sophus Bugges hus

– Naturen har alltid inspirert musikkskapere på tvers av menneskets kulturer og historie, men nå står vi overfor miljøendringer og klimakrisen. Hvilken rolle har musikk og musisering i møte med en slik krise, utover de direkte miljøpåvirkningene? Jeg ser på hvordan musikk representerer, uttrykker og bruker den naturlige verden som lyd, hvordan musikk bringer mennesker sammen i virtuelle/forestilte aktivistsamfunn, og i liveopptredener, og hvordan det bidrar til å konstruere rammene som brukes til å forstå denne nødsituasjonen – både gjennom eksplisitt aktivistisk musikk, og gjennom musikkens noen ganger mindre åpenbare innramminger av menneskets forhold til den naturlige verden.

Jeg identifiserer to dominerende rammer i europeisk og nordamerikansk miljøaktivistisk musisering: krisebeskrivelsen av global oppvarming, og estetisering av den naturlige verden. Den implisitte antagelsen av begge deler er at musikk og musisering påvirker biosfæriske verdier, intensjoner og atferd overfor klimaendringer – men vi har nesten ingen empiriske bevis på dette, og heller ikke et teoretisk rammeverk for hvordan det kan være slik. Jeg benytter musikkvitenskapelig, sosiologisk og psykologisk kunnskap for å foreslå hvordan et slikt rammeverk kan se ut, illustrert med musikalske eksempler fra skjermmusikk, populærmusikk og konsertmusikk.

Nicola Dibben

Nicola Dibben (født 1969) er en britisk musikkforsker, og professor og forskningssjef ved Fakultet for kunst og humaniora ved University of Sheffield. Hun har vært gjesteprofessor ved University of Graz og ved Stanford University.

Hennes bidrag inkluderer et samarbeid med kunstneren Björk på hennes multimedia-app og album Biophilia fra 2011. Dibbens artikkel om Björk var en av de første artiklene om populærmusikk som ble akseptert av det tradisjonelle tidsskriftet Music Analysis.  Hun har publisert bredt om musikkvitenskap, musikkpsykologi og populærmusikk, og har vært redaktør for tidsskriftene Popular Music and Empirical Musicology Review.

Dibben er medlem av RITMOs vitenskapelige råd ved UiO, og har sittet i evalueringspaneler for Norges forskningsråd og UiIO: Life Sciences.

Æresdoktorat

UiOs æresdoktorat gis til fremtredende, oftest utenlandske, forskere. Det tildeles uten at kandidaten har forsvart en avhandling i offentlig disputas. UiO har hatt rett til å oppnevne æresdoktorer siden 1824. De oppnevnes vanligvis hvert tredje år på UiOs årsfest i september.

Forelesningen holdes på engelsk, og er åpen for alle. Den vil også være tilgjengelig live på Zoom.

2021

Musikk, opphavsrett og internett

Presentasjon av funn og utfordringer musikkbransjen står ovenfor i utvikling og utnytting av åndsverk i strømmetjenesters og sosiale mediers tidsalder.

Tid og sted: 28. jan. 2021 09:00–10:30, Zoom

Forskningsprosjektet Music on demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor (MUSEC) ved Institutt for musikkvitenskap inviterer til et digitalt avslutningsseminar om musikk, opphavsrett og internett. 

Prosjektet har undersøkt en rekke utfordringer knyttet til å utvikle og utnytte åndsverk i strømmetjenesters og sosiale mediers tidsalder.

På seminaret blir det presentert funn fra prosjektet, men det vil også bli lagt fram alternative perspektiver på musikkbransjens og opphavsrettens utvikling – og ikke minst holdes en paneldebatt med sentrale bransjeaktører.

Foreløpig program
Del 1: Funn fra MUSEC-prosjektet: Musikk, opphavsrett og internett
Del 2: Keynotes: Nordisk musikkbransje i et internasjonalt perspektiv
Del 3: Paneldiskusjon: Musikkbransjen i overgangen fra 2010-tallet til 2020-tallet

Kontakt

Roy Aulie Jacobsen. E-post: royaja@student.sv.uio.no
Yngvar Kjus. E-post: yngvar.kjus@imv.uio.no

Følg med på Facebook!

2020

Seminar om musikk og medier

Prosjektet MUSEC er glade over å kunne samle så mange til et seminar dedikert til samspillet mellom musikk og medier i den digitale tiden. Dette er en anledning til å utvikle dette fagområdet generelt, samtidig som vi har det konkrete målet å utgi et spesialnummer i Norsk medietidsskrift.

Tid og sted: Jan. 22, 2020 9:30 AM–4:45 PM, Møterom 338, ZEB

Program

  • Velkommen og innledning ved Yngvar Kjus og Hendrik Spilker
  • Mads Krogh: Streaming genre: Abstraktion og singularisering i digital musikformidling
  • Ann Werner: Smirnoff och Spotify jämställdhetsintegrerar musiklyssnandet
  • Ragnhild Brøvig-Hanssen og Ellis Jones: Spenningsforholdet mellom mashup-musikk og automatiske reguleringsverktøy
  • Anja Nylund Hagen: Musikkforlagets rolle i den digitale musikkbransjen
  • Håvard Kiberg: «The challenge button»: Musikkbransjens oppfatninger av personalisering og mangfold i strømmetjenester 
  • Thomas Owren: Critics in the age of metrics

Ansatte og studenter ved instituttet er invitert til å overvære innlegg (etter førstemann-til-mølla-prinsippet ettersom møterommet har plass til 8-10 gjester).

Planen for seminaret er at artikkelprosjekter presenteres og at vi så sammen gir tilbakemeldinger til den videre utviklingen av artikkelarbeidet. Det settes av 45 minutter til hver. Formatet er slik at hver deltaker forbereder en presentasjon på ca. 15 minutter som følges av ca. 30 minutter tilbakemeldinger og diskusjon.

Organisert av Yngvar Kjus.


Åpen leksjon i improvisasjons-praksis med Knut Reiersrud

Hvordan tenker en utøvende musiker om det å improvisere? Reiersrud har spilt med internasjonalt anerkjente musikere fra han var tenåring, og som musiker har han søkt forankring i alt fra blues til salmer, norske folketoner og afrikansk musikk.

Tid og sted: Jan. 22, 2020 2:15 PM–4:00 PM, Salen, ZEB

Organisert av Hans Weisethaunet.

2017

Avslutningsseminar Fartein Valen-prosjektet

NFR-prosjektet «Fartein Valen (1887-1952) - atonal nybrottsmann og modernistisk tradisjonsbærer» avsluttes 14.-15. september med seminar, filmvisning og konsert. 

I prosjektet har det blitt forsket på komponisten fra Valevåg fra ulike innfallsvinkler: fra kritiske edisjoner og katalogisering av verk til samling av alle Valens brev mellom to permer, musikkestetisk analyse og kulturhistoriske studier. I tillegg har en rekke utøvere bidratt med fortolkninger og som samtalepartnere underveis. Seminaret torsdag vil gi innblikk i bredden av dette arbeidet.

På fredag går visningen av filmen med Valens fiolinkonsert (1950) og panelsamtalen inn i Ultimafestivalenss åpne dag på sentralen. Elise Båtnes er solist når Oslo-Filharmonien fremfører fiolinkonserten samme kveld.

Alle interesserte er velkommen til å delta på hele eller deler av programmet, lett servering inkludert.

Tid og sted: 14. sep. 2017 10:00–15. sep. 2017 16:30, Nasjonalgalleriet og Sentralen

Torsdag 14. september

Nasjonalgalleriet i Oslo, auditoriet

  • Velkommen - ved Arnulf Mattes, prosjektleder
  • Intermezzo op. 36 - Sanae Yoshida, piano
  • Om Valens brev - Arvid Vollsnes, professor emeritus
  • Om den nye Valenkatalogen og kritiske Valenutgaver - Bjarte Engeset, dirigent og leder av Norsk Musikkarv
  • Fiolinsonaten op. 3 - Tor Johan Bøen, fiolin og Sanae Yoshida, piano
  • Inderlighet bak maktens beskyttende murer? Valens atonale gjennombrudd og den tyske estetikkens hegemoni – Arnulf Mattes
  • Preludium og fuge op. 28 - Joachim Kwetzinsky (piano)
  • Kontrapunkt og klang i orkesterkomposisjonene - Thomas E. Møller, PhD-stipendiat
  • Verdensborgeren Valen og hans Drei Gedichte von Goethe, opus 6 - Astrid Kvalbein, postdoktor og Joachim Kwetzinsky, piano.
  • Panelsamtale til avrunding, ordstyrer Ingrid Loe Dalaker

Fredag 15. september

Sentralen, gymsalen – samtale og filmvisning

Universalisten fra Valevåg

”En kjent norsk komponist”, stod det i Dagbladet da Fartein Valen-statuen ble vandalisert i Sveio i vår. Men hvem var denne kunstneren som tross sitt stillfarne vesen provoserte og rørte så mange i sin samtid, både i Norge og ute i verden?

Ledet av Bodil Maroni Jensen vil Astrid Kvalbein, Arnulf Mattes og Ivar Roger Hansen snakke om Valen i hans samtid, om nasjonalismen og modernismen som skapte bølger av konflikter mellom norske komponister like før og etter andre verdenskrig. Hvorfor skjelte David Monrad Johansen ut sin venn og læremester Valen i godt lag på Theaterkafeen in 1938, og sa han virkelig at ”atonal rimer på amoral”?

Vi skal dessuten se filmen som ble brukt for å markedsføre Valen og fiolinkonserten hans internasjonalt, og høre hvordan det hadde seg at prinsesse Margaret fikk overrakt partituret til verket på et stor arrangement i London i 1952.

Om bidragsyterne

Arnulf Mattes og Astrid Kvalbein er begge tilknyttet forskningsprosjektet «Fartein Valen - atonal nybrottsmann og modernistisk tradisjonsbærer» ved Universitetet i Oslo (som leder/forsker og postdoktor) og Ivar Roger Hansen er forfatter av biografien Mot fedrenes fjell om David Monrad Johansen.

Bodil Maroni Jensen er frilans journalist med ny musikk, ny musikkdramatikk og klassisk musikk som spesiale. Hun jobbet mange år i NRK radio, og ble særlig godt kjent som programleder for "Musikk i Brennpunktet".

Konsert 

Sentralen

Oslo-Filharmonien framfører Fartein Valens fiolinkonsert samt verk av Maj Sønstevold, Arvid Kleven og Jan Erik Mikalsen. Dirigent: Christian Eggen, solist: Elise Båtnes.

Seminaret og panelsamtalen i regi av Fartein Valen-prosjektet går inn i Ultima Academy og Norsk Komponistforenings 100-årsjubileumsprogram.


Igor Stravinskijs Vårofferet

Gjesteforelesning med Yngvild Sørbye som vil belyse de historiske røttene til Stravinskijs berømte ballett og gjennomgå utvalgte avsnitt av verket. Åpen for alle.

Tid og sted: 31. mars 2017 11:15–13:00, ZEB-bygningen, Seminarrom 2

Yngvild Sørbye er spesialist på både ballett og russisk musikk i det 20. århundre, og har vært ballettanmelder i Dagbladet.


Russisk opera i det 19. århundre

Gjesteforelesning med komponisten Morten Gaathaug, som er en stor kjenner av russisk opera, og har vært lederen i The Norwegian Prokofiev Society.

Tid og sted: 10. feb. 2017 11:15–13:00, Seminarrom 2, ZEB-bygningen

Gaathaug vil snakke om og spille utdrag fra operaer av blant annet Glinka, Musorgskij, Tsjaikovskij og Rimskij-Korsakov. Arrangementet er åpent for alle og det kreves ingen påmelding.


2015

Åpen samtale: er det lov å forandre musikken i en opera

Hvor mye kan vi egentlig endre før det slutter å være Mozarts Tryllefløyten?

Tid og sted: Lørdag 24. oktober kl. 15.00-17.00, Kirsten Flagstad Mottakelsesrom – 1. balkong

Når Tryllefløyten har premiere på Hovedscenen 29. november, er det i en versjon der både teksten og musikken er endret og bearbeidet. Hvorfor gjør man det? Er det egentlig greit? Hvor mye tåler Tryllefløyten? Hvor er verkets identitet? I partituret, på scenen – eller kanskje i oss?

Denne høsten samarbeider Den Norske Opera & Ballett med Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo om studieemnet "Opera Through the Stage Door". Lørdag 24. oktober åpner kurset sine dører for alle interesserte. Hør professor i Germanic Studies, Cinema and Media Studies, Theater and Performance Studies ved Universitetet i Chicago, David Levin, professor Ståle Wikshåland og førsteamanuensis Nanette Nielsen fra Insititutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo innlede om temaet, før en åpen samtale og diskusjon.

Arrangementet vil foregå på engelsk. Gratis inngang.


Gjesteforelesning: «Rethinking Jazz and Jazz Studies»

Velkommen til gjesteforelesning med John Gennari: Rethinking Jazz and Jazz Studies through Jason Moran’s Multimedia Performance.

Tid og sted: 21. okt. 2015 11:15–13:00, Salen, ZEB

John Gennari er professor i engelsk ved The University of Vermont.


Kunst og vitenskap i samspill (?) - om forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges Musikkhøgskole

I denne månedens forskningsforum har vi besøk fra Norges musikkhøgskole (NMH). Det er lederen for NMHs forsknings- og forskerutdanningsvirksomhet Øivind Varkøy som skal presentere NMHs strategi og tenkning rundt forskning og det for mange litt uklare grensefeltet mellom forskning og kunst.

Tid og sted: 19. mai 2015 16:15–18:00, Møterom 103 ZEB

Det er for lengst vedtatt en omfattende rammeavtale for samarbeid med NMH, på både utdannings- og forskningsområdet. Men hvor mye vet vi egentlig om NMH, som ligger bare noen hundre meter fra oss? Denne månedens utgave av Forskningsforum er en anledning til oss alle for å få et bedre innblikk i hva NMH driver med.

Her er Varkøys korte oppsummering av det som skal skje:

NMH driver Phd-utdanning med fokus på oppføringspraksis, musikkpedagogikk og musikkterapi, og har dessuten en rekke stipendiater knyttet til det nasjonale stipendiatprogrammet i kunstnerisk utviklingsarbeid (KUST). Seniorforskningen er sentrert omkring tre forskningssentre: NordArt (nyetableres fra høsten 2015), Senter for utdanningsforskning i musikk, og Senter for musikk og helse.

- hva foregår egentlig av forsknings- og utviklingsprosjekter ved NMH? Hvordan forholder dette seg til IMVs forskningstradisjoner og -fokus? Og: hvordan kan et videre samarbeide om mellom IMV og NMH utvikles? Både muligheter og utfordringer er der og denne dagen skal vi ta for oss noen av dem.


Håvard Gimse: Om Rachmaninovs 3. klaverkonsert

Tid og sted: 15. apr. 2015 14:15–16:00, Salen, Zeb-bygningen

Håvard Gimse, en av Norges ledende pianister, gjester Institutt for musikkvitenskap.

I mars spilte Gimse Rachmaninovs 3. klaverkonsert med Oslo Filharmoniske Orkester, med stor suksess.

På forelesningen vil Gimse snakke om og demonstrere fra dette strålende verket. «Rach 3» er blitt særlig kjent gjennom filmen «Shine» (1996).


Gjesteforelesning: Rachmaninovs opera «Aleko»

Bare 19 år gammel mottok Sergei Rachmaninov Moskva-konservatoriets gullmedalje for verket «Aleko».

Arrangementet er åpent for alle.

Tid og sted: 28. jan. 2015 14:15–15:00, ZEB-bygget, seminarrom 2 (rom 114)

«Aleko» (1892) er en 1-akts opera om hat og kjærlighet, basert på Aleksander Pusjkins episke dikt «Sigøynerne». Forelesningen holdes av Nikolaj Mochov, professor ved Moskva statlige universitet for kunst og kultur.


2014

Kvelds[lyd] – Musikk og Teknologi

En kveld fylt med populærvitenskapelige foredrag om musikkteknologi, samt musikalske smakebiter og live-kode-jam.

Tid og sted: 21. sep. 2014 19:00–21:00, Kulturhuset, Youngstorget

Musikkoding

Hva i all verden har teknologi og musikk til felles? Forskningsdagene inviterer til "pratekonsert" for å utforske hvordan teknologi og musikk er uløselig knyttet til hverandre, med lydspor skapt gjennom programmering og digital lydteknologi. Hva skjer egentlig når man lager musikk på en datamaskin? På denne musikalske forskningskvelden vil du se programmeringskode bli til lyd, og høre kroppsbevegelser som musikk. Musikkforskere viser hvordan de utvikler fremtidens instrumenter. Informatikere forteller om digital lydteknologi.

Program

Lær kidsa musikkoding! - Alexander Refsum Jensenius

En 15-minutters innføring i alt som har å gjøre med lydanalyse og lydsyntese. Alexander vil vise hvordan en musikklåt egentlig bare består av en mengde sinustoner, og hvordan vi kan lage musikk fra scratch ved hjelp av nettopp slike sinustoner, noen filtre, og litt enkel matematikk. Eksemplene blir vist i det grafiske musikkverktøyet PureData, som gjør det mulig for alle å eksperimentere med musikkprogrammering på egenhånd.

Alexander Refsum Jensenius er musikkteknolog og instituttleder ved Institutt for musikkvitenskap, UiO. Han er glødende opptatt av å lage mer menneskevennlig musikkteknologi, og særlig hvordan man kan bruke kroppsbevegelser til å spille elektronisk musikk. Alexander spiller fremdeles litt piano, men mest laptop.

3D lyd – surround – kringlyd - Anders Tveit

I mange tiår har det vært et mål for mange komponister, lydkunstnere og andre å skape tre-dimensjonal lyd, enten som en gjenskapning av en lydverden eller som kreative lydillusjoner. Anders skal presentere noen av de ulike teknikkene som er tilgjengelige, og gi noen smakebiter på praktiske anvendelser av disse i både musikk og lydkunst.

Anders Tveit er komponist og musiker som jobber med ulike prosjekter relatert til elektroakustisk komposisjon og improvisasjon. Bruken av både egenutviklet programvare for sanntidsbehandling av lyd og avanserte kringlydsystemer spiller en sentral rolle i hans musikalske utrykk

The Good, the Bad and the Ugly – fra vinyl til høyoppløst digitallyd - Sverre Holm

Det finnes et forvirrende antall lydformater i dag, men går det an å sette opp en rangering ut fra lydkvalitet? CD, MP3, AAC, DAB, Spotify og Wimp… fra mobiltelefon som den verste til høyoppløst digital audio som den beste. De fleste av formatene er kodede eller komprimerte. Det finnes en helt annen form for kompresjon også, dynamikkompresjon, som har gitt opphav til lydstyrkekrigen. Den gir bakgrunn for å si noe om hvorfor et analogt format som vinyl kan være så bra – for det har lite med ”hakkene i digitallyden kontra det organiske i vinylens kurver” som mange tror.

Sverre Holm er opptatt av alt fra nerdete teknologi til vitenskapsfilosofi og -historie og er blant de heldige som får betalt for det – som professor ved UiO i signalbehandling (informatikk) og professor II på NTNU i medisinsk ultralyd. Han blogger bl.a. om lyd på den populærvitenskapelige bloggen kollokvium.no.

Musikkteknologi som beveger: Fremtidens musikkinstrumenter - Kristian Nymoen

Bevegelse har alltid vært en del av musikken – fra musikerens lydproduserende bevegelser til lytterens dans. Med moderne bevegelsesteknologi kan kroppsbevegelser fra f.eks. dansere fanges opp og prosesseres i datamaskiner. Kan vi designe et interaktivt musikksystem hvor dans lager musikk? Hva skal til for at kroppsbevegelsene virkelig passer til musikken som kommer ut? Og hvordan brukes egentlig sensorer til å fange kroppsbevegelser? Kristian viser hvordan en avansert drakt for bevegelsessporing (mocap-drakt) kan brukes til å gi helt nye musikkopplevelser.

Kristian Nymoen er førsteamanuensis i musikkteknologi ved UiO. Han har jobbet med utvikling av både akustiske og digitale musikkinstrumenter, analyse av bevegelse til musikk, sensorsystemer og maskinlæring. I sitt doktorgradsarbeid studerte han menneskers bevegelse til lyd ved hjelp av avansert bevegelsessporingsteknologi, og brukte den samme teknologien til å utvikle instrumentet SoundSaber (lydsabelen).

Notating Music with Code - Thor Magnusson

Denne presentasjonen dreier seg om sanntidskoding i musikalsk sammenheng. Thor vil gi et generelt overblikk over denne tradisjonen, og gi eksempler fra to av sine egne systemer: ixi lang og Threnoscope. Begge disse systemene utforsker høynivåteknikker for å notere musikk i sanntid, med fokus på visuelle elementer og kontakt med publikum. Thor vil også spille litt med begge systemene.

Thor Magnussons bakgrunn i filosofi og elektronisk musikk er med på å prege hans konserter, forskning og undervisning. Arbeidene hans fokuserer på hvordan digitale teknologier påvirker musikalsk praksis. Han startet ixi audio og underviser i musikk ved University of Sussex.

Arrangør

Institutt for musikkvitenskap, Institutt for informatikk, Forskningsdagene og Tenketanken Tau

Konferansier: Anders K. Krabberød

Innlegg/musikk: 

  • Thor Magnusson, University of Sussex
  • Sverre Holm, UiO, informatikk
  • Alexander Refsum Jensenius, UiO, musikkvitenskap
  • Anders Tveit, UiO, musikkvitenskap
  • Kristian Nymoen, UiO, informatikk/musikkvitenskap
  • DJ: Audun Notevarp

Faglig-sosialt forum med Ragneidur Olafsdottir

Velkommen til nytt faglig-sosialt forum, denne gang med gjesteforsker Ragneidur Olafsdottir fra Island. Hun skal fortelle oss om sin forskning, på den islandske Rimur-tradisjonen. Åpent for alle.

Tid og sted: 24. apr. 2014 16:15–18:00, IMVs møterom 1. etasje ZEB


David Code: Musikkteknologi

Musikkteknolog David Code arbeider med utviklingen av laptopbaserte instrumenter styrt av bevegelser, og vil under seminaret gi publikum en liten smakebit. Arrangementet er åpent for alle

Tid og sted: 9. apr. 2014 16:15, Møterom 1. etasje IMV, ZEB

På dette seminaret vil David Code snakke om sin vei inn i musikkteknologifeltet. Vi vil få høre om hans interesse for alternative stemmesystemer, som for 13 år siden brakte han hit til byen, hvor han blant annet studerte Eivind Groven og hans helt spesielle orgel, som vi skal få smakebiter av lyden fra.


Gjesteforelesning med Vance Powell

Vi har gleden av å presentere en workshop med den anerkjente og Grammy-vinnende studioprodusenten Vance Powell 3.februar klokken 10.00 på mikserommet. Dette er en ypperlig mulighet for norske musikere og produsenter til å få et innblikk i Powells tanker, ideer og framgangsmåter.

Tid og sted: 3. feb. 2014 10:00, Mikserommet, IMV

Er det slik at folk flest sin interesse for gode lytteopplevelser forsvant med streamingtjenestenes inntog? Og hvis det er slik at vi alle er enige om at vi trenger den gode lyden, hvorfor tar vi da til takke med den komprimerte? Er det plass til god lyd i et samfunn der alt skal gå så fort? Er det verdt å ta vare på gamle teknikker når man har så mye bra nytt digitalt utstyr? Hva er det som gjør analoge teknikker som båndmaskin interessant i 2014?

Workshop

Under en workshop med Vance Powell skal han bryte ned en av sine egne mikser, samtidig som han skal fortelle om hvilke valg han gjorde og hvorfor. I tillegg skal han gå inn på valg av utstyr, mikrofoner, forsterkere, bokser, plassering i rom osv. 

Vance Powell er mannen som vet å fange lyd på en måte som yter vinylformatet den fulle rettferdighet. Han er mannen bak en rekke auditive suksesser gjennom sitt utrettelige arbeid med å finne gromlyden både i sitt eget studio, Sputniksound, og gjennom sin tilknytning til legendariske Blackbird Studios, hvor artister som Neil Young, Bruce Springsteen, Sheryl Crow, Pearl Jam, Lionel Richie, Alison Krauss, The White Stripes og Jack White, Paramore, Bonnie Tyler, Emmylou Harris og Dolly Parton har skapt timesvis med magi. 

Powell stod også bak innspillingen som gikk til topps på listene over solgte vinylplater i USA i 2012, foran store artister som The Beatles og Adele. Innspillingen var «Blunderbuss» med Jack White, og til sammen solgte den over 500 000 eksemplarer.

Arrangør: MØST, UiO, GramArt og Phone Joan


Russisk opera i det 19. århundre

Førstkommende fredag er det gjesteforelesning på IMV med komponisten Morten Gaathaug. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Tid og sted: 7. feb. 2014 11:15–13:00, ZEB-bygget, seminarrom 2

Morten Gaathaug snakker om russisk opera i det 19. århundre. Han vil presentere operaer av Glinka, Musorgskij, Tsjaikovskij, Rimskij-Korsakov m.fl. Dette er en god anledning til å bli kjent med operaer som er i utkanten av eller utenfor standardrepertoaret.


Igor Stravinskijs Petruskja

Gjesteforelesning med Yngvild Sørbye. Åpent for alle.

Tid og sted: 4. apr. 2014 10:15–12:00, Seminarrom 2, ZEB-bygget

Førstkommende fredag er det en gjesteforelesning på IMV ved Yngvild Sørbye snakker om Igor Stravinskijs Petrusjka. Sørbye er spesialist på russisk musikk i det 20. århundre, og har vært musikkanmelder i Dagbladet. Hun har også utgitt en bok om Aleksandra Kollontaj og Norden (2008).


Gjesteforelesning med Chris Watson: "Spatial sound on location - Above and below the surface."

Tid og sted: 24. jan. 2014 10:45–14:00, Mikserommet, 1. et. ZEB

Fredag 24.januar får IMV besøk av den legendariske BBC-lydmannen Chris Watson. Watson har jobbet med location-opptak for en rekke av BBCs store naturdokumentarer, blant annet med sir David Attenborough. På fredag vil han beskrive sine location-teknikker med lydeksempler, og snakke om sine erfaringer med romlig lyd til vanns såvel som til lands. Vel møtt!

2013

Gjesteforelesning: feltarbeid - hva er det egentlig?

I forbindelse med IMVs masteremne «Musikk og kulturstudier» har Hans Weisethaunet invitert sosialantropolog Odd Are Berkaak til å dele sine erfaringer med fenomenet feltarbeid.

Tid og sted: 7. okt. 2013 14:15–15:30, Salen, IMV

Berkaak har betydelig erfaring som kulturantropologisk forsker, og har gjort feltarbeid i Oslo, på Jamaica og i Zambia. Hva er de viktigste metodiske utfordringene ved feltarbeid? Hvordan forstås forholdet mellom teori og empiri i møtet med "feltet"? Berkaak vil i forelesningen gi eksempler fra sitt eget arbeid.


Seminar med Wendy Fonarow og Yngvar Kjus

Forskningsprosjektet Sky & Scene varmer opp til Øyafestivalen med seminar om festivaler og opplevelse av levende musikk med "indie-professor" Wendy Fonarow.

Tid og sted: 6. aug. 2013 13:45–20:00, Niels Treschows hus

Wendy Fonarow er associate professor i antropologi ved Glendale Community College, Los Angeles. Hun er kjent som «the indie professor» etter den innflytelsesrike boka Empire of Dirt (2006) om den britiske indie-musikkens ritualer og estetikk. Fonarow skriver fast for The Guardian i spalten Ask the Indie Professor. Wendy Fonarows nettside.

Yngvar Kjus Kjus er PhD i medievitenskap fra Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo med doktoravhandlingen Event media (2009). Senere har han arbeidet i analyseavdelingen i NRK, vært rådgiver i Medietilsynet 2009-2010 og seniorrådgiver i Forsknings- og utviklingsseksjonen i Norsk kulturråd (2010-2012). Han er postdoktor på Sky & Scene-prosjektet.


Hylland Eriksen besøker IMV: Kultur og identitetspolitikk

I forbindelse med masteremnet «Musikk og Kulturstudier» har Hans Weisethaunet invitert sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen til en dialog om «Kultur og identitetspolitikk», ved Institutt for musikkvitenskap.

Tid og sted: 23. sep. 2013 14:15–16:00, Salen, IMV (ZEB)

Hylland Eriksen er et kjent navn for de fleste, og som mange har fått med seg har han også en lidenskapelig interesse for musikk – tilkjennegitt ved at han i senere tid har stilt med saksofon i populære innslag i NRK.

Hylland Eriksen vil ta opp til diskusjon spørsmål om identitet knyttet til kultur-begrepet, men vil også komme inn på musikkens betydning i denne sammenhengen.
 
Seminaret er åpent for alle interesserte.
 

Foreslått lesning

Eriksen, Thomas Hylland: "Identitet" i Eriksen (red.): Flerkulturell forståelse, 2001. Oslo: Universitetsforlaget. Side 36-56.

Eriksen, Thomas Hylland. ”Complexity in social and cultural integration: Some analytical dimensions.” Ethnic and Racial Studies Vol. 30/6, November 2007, side 1055-1069. Elektronisk tilgjengelig ved UiO.


Morgenblues med Reiersrud

Gitaristen Knut Reiersrud holder gjesteforelesning - med gitar - ved IMV

Tid og sted: 24. sep. 2013 09:15–11:00, Salen, IMV

Gitaristen Knut Reiersrud holder gjesteforelesning - med gitar  i hende - ved Institutt for musikkvitenskap, i forbindelse med mus1440, bacheloremnet i musikkhistorie.
Benytt denne unike sjansen til et nært musikalsk møte med bluesens historie, musikkformen som har vært avgjørende både for
utviklingen av rock, jazz og det meste av dagens populærmusikk.
 
Studenter på emnet er selvfølgelig sikret plass, forøvrig er arrangementet åpent for interesserte i den utstrekning plassen tillater det.
 
Møt opp i god tid - det kan bli trangt om plassen!

Arrangør

Institutt for musikkvitenskap


Gjesteforelesning med Hanne Sørvaag og Pål Angelskår

Fredag 27.09 får vi på bacheloremnet «Musikklivet og musikkbransjen» besøk av artist og låtskriver Hanne Sørvaag og Pål Angelskår fra bandet Minor Majority, som skal dele noen av sine erfaringer fra musikkbransjen med oss.

Tid og sted: 27. sep. 2013 09:15–11:00, Salen, IMV (ZEB)


Gjesteforelesning med Krin Gabbard: Playing the Clown

En av verdens ledende jazzforskere besøker IMV mandag 21. oktober. Han vil snakke både om sin tidligere forskning og sitt nyeste bokprosjekt.

Tid og sted: 21. okt. 2013 09:15–10:30, Salen, ZEB

Gabbard er en av verdens førende jazzforskere, og spesielt hans antologi Jazz Among the Discourses (1995) bidro til å løfte jazzforskningen til et nytt nivå – og plassere forskningen inn i et noe større og mer tverrfaglig perspektiv, litteraturstudier, kulturstudier, spørsmål om rase, representasjon m.m. Gabbard har i flere bøker skrevet svært innsiktsfullt om amerikansk film, og også om jazz i den sammenhengen.
 
På mandag vil han ta utgangspunkt i sin tidligere forskning, men også snakke spesifikt om sitt nye bokprosjekt, om Charles Mingus (som forøvrig også gjestet instituttet på 1960-talet).


Hylland Eriksen besøker IMV: Kultur og identitetspolitikk

I forbindelse med masteremnet "Musikk og Kulturstudier" har Hans Weisethaunet invitert sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen til en dialog om "Kultur og identitetspolitikk", ved Institutt for musikkvitenskap.

Tid og sted: 23. sep. 2013 14:15–16:00, Salen, IMV (ZEB)

Hylland Eriksen er et kjent navn for de fleste, og som mange har fått med seg har han også en lidenskapelig interesse for musikk – tilkjennegitt ved at han i senere tid har stilt med saksofon i populære innslag i NRK. Hylland Eriksen vil ta opp til diskusjon spørsmål om identitet knyttet til kultur-begrepet, men vil også komme inn på musikkens betydning i denne sammenhengen.


Recorded Editions of Contemporary Music ECM recordings as artistic expression and cultural practice

Nasjonalbiblioteket og Institutt for musikkvitenskap inviterer til seminar om lydproduksjon og plateselskapet ECM.

Tid og sted: 18. okt. 2013 12:00–17:00, Auditoriet, Nasjonalbiblioteket

Nana Vasconcelos, Manfred Eicher, Pat Metheny, Jan Erik Kongshaug. Deborah Feingold/ECM Records.

I 2013 deponerte plateselskapet ECM sin samling av mastertaper til Nasjonalbiblioteket. I over 40 år har dette selskapet blitt omtalt som et av de viktigste for særlig samtidsmusikk og jazz, og flere hundre av platene er innspilt i Norge. Helt fra starten satte disse innspillingene en standard for studioproduksjoner, og flere regnes blant de mest sentrale i den innspilte jazzens historie.
 
Til seminaret kommer ECMs direktør og produsent Manfred Eicher for å snakke om sitt livsverk i platebransjen. Det gjør også tekniker og eier av Rainbow studio Jan Erik Kongshaug, og musiker Arild Andersen. I tillegg vil to ledende forskere på jazz, professor Krin Gabbard og lecturer Peter Elsdon, reflektere over ECMs innspillinger som kunstnerisk uttrykk og kulturell praksis.
 
Seminaret vil fokusere på musikken og på platene innspilt i Norge, men også på produsentens mange roller, teknikerens viktige bidrag, og selve prosessen med å feste samtidens musikkuttrykk på bånd.
 
Seminaret ledes av professor Hans Weisethaunet (UiO) og forskningsbibliotekar Ivar Håkon Eikje (Nasjonalbiblioteket).


Morgenblues med Reiersrud

Gitaristen Knut Reiersrud holder gjesteforelesning - med gitar - ved IMV

Tid og sted: 24. sep. 2013 09:15–11:00, Salen, IMV

Gitaristen Knut Reiersrud holder gjesteforelesning - med gitar  i hende - ved Institutt for musikkvitenskap, i forbindelse med mus1440, bacheloremnet i musikkhistorie.
Benytt denne unike sjansen til et nært musikalsk møte med bluesens historie, musikkformen som har vært avgjørende både for
utviklingen av rock, jazz og det meste av dagens populærmusikk.
 
Studenter på emnet er selvfølgelig sikret plass, forøvrig er arrangementet åpent for interesserte i den utstrekning plassen tillater det.


Seminar med John Durham Peters og Simon Emmerson om live-musikk

Forelesninger om opplevelsen av live-musikk fra et artist- og publikumsperspektiv i forbindelse med Sky & Scene-seminar

Tid: 18. sep. 2013 12:00–19. sep. 2013 10:30

I forbindelse med et seminar i forskningsgruppa Sky & Scene vil de renomerte forskerne Simon Emmerson og John Durham Peters holde presentasjoner som er åpne for ansatte, studenter og andre interesserte. Arrangementet foregår på engelsk. 

Professor Simon Emmerson: "Liveness, interactivity, meaningful response".

Simon Emmerson er professor i Music Technology and Innovation ved De Montfort University, Leicester, samt elektroaukustisk komponist. Emmerson har i flere år har arbeidet med live-elektronikk, og har arbeidet sammen flere kjente artister i forskjellige sjangere. Han ga i 2007 ut boka Living Electronic Music.

Professor John Durham Peters: "Being There".

John Durham Peters  er Craig Baird Professor of Communication Studies ved University of Iowa. Durham Peters har publisert bredt innen mediehistorie, medieteori og relaterte emner. Han er kjent for bøkene Speaking into the Air: A History of the Idea of Communication fra 1999 og Courting the Abyss fra 2005. Durham Peters er for tiden Helsingin Sanomat Foundation Fellow ved Helsinki Collegium for Advanced Studies


Women and work in Australian hip hop - gjesteforelesning v/Tony Mitchell

Den 25. september holder Dr. Tony Mitchell en gjesteforelesning over temaet kvinner og arbeid i australsk hiphop for alle interesserte ved IMV.

Tid og sted: 25. sep. 2013 14:15–16:00, Salen, IMV (ZEB-bygningen)

Om Tony Mitchell

Tony Mitchell foreleser i Cultural Studies ved University of Sydney. Hans forskningsinteresse er populærmusikk med fokus på global hip-hop. Han har også forsket på kulturell representasjoner av rase og etnisitet gjennom studier av film, TV, ungdomskultur og populærkultur generellt. Mitchells forskning er kjent gjennom m.a. bøkene Global Noise: Rap and Hip Hop Outside the USA og Sounds of Then, Sound of Now: Popular Music in Australia.

 

2012

Åpen gjesteforelesning med Derek B. Scott

Tid og sted: 24. mai 2012 17:30–19:00, Salen, ZEB-bygningen

Professor i Critical Musicology ved Universitetet i Leeds, Derek B. Scott, vil gi en gjesteforelesning ved institutt for musikkvitenskapet. Besøket skjer i forbindelse med lanseringen av Stan Hawkins nye utgivelse Critical Musicological Reflections: Essays in Honour of Derek B. Scott.


Seminar om populærmusikk

Forskningsprosjektet Popular Music & Gender in a Transcultural Context inviterer til seminar med Robert Walser, Keith Negus og Mats Johansson, ledet av Stan Hawkins.

Tid og sted: 22. mai 2012 13:15–16:00, Auditorium 3, Helga Engs hus

Popular Music & Gender in a Transcultural Context inviterer til halvdagsseminar med internasjonale navn fra populærmusikkforskningen. Keith Negus, professor i musikkvitenskap ved Goldsmiths, University of London vil holde en forelesning med tittelen Popstars, paupers and Pro-Ams: Musicians and money in the digital music economy. Postdoktor ved Institutt for Musikkvitenskap, UiO, Mats Johansson presenterer The gendered fiddle: on the relationship between expressive coding and artistic identity in Norwegian Folk Music. Arrangementet vil også inneholde en gjesteforelesning ved Robert Walser, professor i musikkvitenskap, Case Western Reserve University, Cleveland. Arrangementet ledes av professor Stan Hawkins.

Arrangør
Institutt for musikkvitenskap/forskningsprosjektet Popular Music & Gender in a Transcultural Context

2011

Nordisk seminar om populærmusikk og kjønn

Forskningsprosjektet "Popular Music and Gender in a Transcultural Context" inviterer til nordisk seminar. 

Tid og sted: 24. okt. 2011 10:00–25. okt. 2011 12:00, Helga Engs hus, auditorium 2

Forskningsprosjektet ‘Populærmusikk og kjønn i en transkulturell kontekst’ arrangerer et nordisk seminar over to dager. Prosjektet er ledet av professor Stan Hawkins, og mottar støtte fra NFR. Seminaret vil finne sted mandag 24. og tirsdag 25. oktober i Helga Engs hus, og er åpent for alle studenter og ansatte.

Hele seminaret vil foregå på engelsk. 

Mandag 24. oktober

  • Innledning ved Stan Hawkins
  • Forelesninger og innlegg ved
    • John Richardson (University of Turku),
    • Erik Steinskog (Københavns Universitet),
    • Susanna Välimäki (University of Turku),
    • Mats Johansson (Universitetet i Oslo),
    • Anna-Elena Pääkkölä University of Turku) og
    • Sini Mononen (University of Turku).

Tirsdag 25. oktober

  • Gjesteforelesning ved Steven Feld (University of New Mexico, professor II Universitetet i Oslo). 
  • Paneldebatt

Gjesteforelesninger om musikk, spedbarn og kommunikasjon

Mange tror at spedbarnets førspråklige, sterkt affektladne kommunikasjon med sine omsorgsgivere er en nøkkel til forståelsen av hvordan musikk kan få en så stor betydning for mennesker, og vi har nå gleden av å få belyst dette temaet gjennom åpne gjesteforelesninger med to internasjonale nestorer innen spedbarns- og kommunikasjonsforskning, prof. em. Stein Bråten og prof. em. Colwyn Trevarthen. 

Tid og sted: 12. sep. 2011 16:30–19:30, Georg Sverdrups Hus aud. 1

Stein Bråten: How may we account for mutual music and dance-like infant-adult dialogue? On virtual otherness and altercentric participation

Colwyn Trevarthen: Sharing the Rhythms and Values of the Self, To Have Meaning For Others

Tverrfaglig tema

Foreleserne er invitert av forskningsprosjektet: “Music, Motion, and Emotion. Theoretical and Psychological Perspectives of Musical Embodiment" og forelesningene er av interesse både for musikkvitere, psykologer, sosiologer, kognisjonsforskere, lingvister, filosofer og alle andre som interesserer seg for affektiv erfaring og intersubjektiv forståelse. Vi håper på et stort, tverrfaglig publikum og diskusjon omkring disse grunnleggende problemstillingene!

Arrangør

Music, Motion, and Emotion. Theoretical and Psychological Perspectives of Musical Embodiment


Estetisk seminar: Between Culture and History: The Study of Music in its Context

Seminaret vil ta for seg ulike aspekter knyttet til estetikk og kulturanalyse, etterfulgt av en paneldebatt.

Innledere er Susan McClary (UCLA og Institutt for musikkvitenskap, UiO)  og Jacqueline Warwick (Dalhousie University).

Tid og sted: 17. mars 2011 13:15–16:00, Seminarrom 454, P.A. Munchs hus, Blindern

Program for seminaret

  • Susan McClary (UCLA og Institutt for musikkvitenskap, UiO): "What Musicology Can Bring to Historians"
  • Jacqueline Warwick (Dalhousie University): "The Aesthetics of Singing in Popular Music"
  • Paneldebatt med Susan McClary, Jacqueline Warwick, Stan Hawkins (Institutt for musikkvitenskap, UiO) og Jørgen Langdalen (Nasjonalbiblioteket). Debatten ledes av Erling Guldbrandsen (Institutt for musikkvitenskap, UiO).  

Seminaret vil foregå på engelsk.

Arrangør: Estetisk seminar og Ph.d.linjen for musikk- og teatervitenskap, estetikk, kunst- og idéhistorie


MIC-seminar: Populærmusikk og kjønn i en transkulturell kontekst

MIC Norsk musikkinformasjon og Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo ønsker velkommen til halvdagsseminar onsdag 16. mars.

Tid og sted: 16. mars 2011 13:00–16:00, MIC, Nasjonalbiblioteket, Solli Plass, Oslo

Dette seminaret markerer oppstarten for forskningsprosjektet Popular Music and Gender in a Transcultural Context, ledet av Stan Hawkins og finansiert av Norges forskningsråd.

I tillegg til prosjektdeltakerne Mats Johannson, Birgitte Sandve and Jon Mikkel Ålvik, vil de anerkjente musikk- og kjønnsforskerne Susan McClary (USA) og Jacqueline Warwick (Canada) holde innlegg. Hege Duckert (NRK) vil kommentere innleggene. 

Seminaret holdes på engelsk, er gratis og er åpent for alle interesserte.

Arrangør

MIC Norsk musikkinformasjon og Institutt for musikkvitenskap


Musikk og maskiner – endringer i groove, sound og komposisjonspraksis i den digitale (re-)produksjonens tidsalder

MIC Norsk musikkinformasjon og Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo ønsker velkommen til halvdagsseminar tordag 3. februar.

Tid og sted: 3. feb. 2011 13:00–16:00, MIC, Nasjonalbiblioteket, Solli Plass, Oslo

Om seminaret

  • Hvilke muligheter og begrensninger ligger i den nye digitale musikkteknologien?
  • Hvordan har de digitale verktøyene forandret det rytmiske og klanglige uttrykket i såkalt groovebasert eller rytmisk musikk?
  • Hvordan har forholdet mellom framføring og komposisjon endret seg med den nye teknologien?

Disse spørsmålene er viktige temaer i boka Musical Rhythm in the Age of Digital Reproduction, redigert av Anne Danielsen, som nylig kom ut på forlaget Ashgate. Boka springer ut av det femårige forskningsprosjektet Rhythm in the Age of Digital Reproduction, finansiert av Norges Forskningsråd og Universitetet i Oslo.

På dette seminaret vil Guttorm Andreasen (DJ 99, Wasabi), Tone Åse (Trondheim Voices, Kvitretten m.m.), Trond Engum (The 3rd and the Mortal) samt flere av bidragsyterne til boka belyse de digitale musikkverktøyenes nedslag i det rytmiske og improviserte musikkfeltet gjennom egne kunstneriske innslag, kommentarer og diskusjon.

Program

  • Velkommen ved Svein Bjørkås, instituttleder, Institutt for musikkvitenskap, UiO
  • Anne Danielsen: Kort presentasjon av antologien Musical Rhythm in the Age of Digital Reproduction
  •  Trond Engum: Muligheter og begrensninger ved digitale musikkverktøy
  •  Paneldebatt: En ny digital musikkestetikk? Med blant andre Guttorm Andreasen, Trond Engum og Hans T. Zeiner-Henriksen
  • Tone Åse og Tellef Kvifte: Sanntidskomponering vs. programmert framføring? Konsert og kommentarer til konserten.

Seminaret arrangeres av MIC Norsk Musikkinformasjon og Institutt for musikkvitenskap UiO og finner sted i Nasjonalbiblioteket i Oslo, torsdag 3. februar etterfulgt av en åpen mottakelse i MICs lokaler.

Seminaret er gratis og åpent for alle interesserte.


Om bidragsyterne

Guttorm Andreasen er DJ, musiker, programleder, journalist og musikkblogger. Andreasen lager elektronisk musikk i grenselandet mellom støy og electronica under navnet KAOSS 99. Som DJ opptrer han under navnet DJ 99. Han står bak en rekke klubbkonsepter og har opptrådt på festivaler som bl. a. Numusic, Insomnia, Nattjazz, Førdefestivalen, Oslo World Music Festival, Sonar Festivalen i Barcelona og WOMEX i Sevilla i Spania.

Anne Danielsen er professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo og ledet forskningsprosjektet Rhythm in the Age of Digital Reproduction fra 2004 til 2009. Hun er redaktør for antologien Musical Rhythm in the Age of Digital Reproduction (Ashgate 2010) og har også gitt ut boka Presence and Pleasure". "The Funk Grooves of James Brown and Parliament (Wesleyan 2006).

Trond Engum er gitarist, komponist og musikkteknolog. Som medlem av bandet The 3rd and the Mortal og soloprosjektet The Soundbyte har Engum bidratt på en rekke musikkutgivelser, turneer og festivaler i inn- og utland. For tiden er han stipendiat ved programmet for kunsnerisk utviklingsarbeid ansatt på Institutt for musikk ved NTNU. I hans prosjekt "Beat The Distance - Music technological strategies for composition and production" forsker han på sin egen musikalske virksomhet i The Soundbyte.

Tellef Kvifte er professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo og bidragsyter i boken Musical Rhythm in the Age of Digital Reproduction. Han har vært tilknyttet Norsk Folkemusikksamling og har publisert artikler og bøker om organologi (læren om musikkinstrumenter) rytme,og forholdet mellom musikk, musiker(e) og teknologi. Han er også en aktiv folke- og støymusiker.

Hans T. Zeiner-Henriksen er førsteamanuensis ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo og tok sin doktorgrad The 'Poumtchak' pattern: Correspondences between Rhythm, Sound, and Movement in Electronic Dance Music?" som stipendiat tilknyttet prosjektet Rhythm in the Age of Digital Reproduction.
Ansattside:

Tone Åse er en improviserende vokalist som siden 90-tallet har utforsket nytt musikalsk terreng gjennom bruk av live elektronikk. De siste årene har hun jobbet i samspill med bl.a. bandet BOL, Marilyn Mazur, vokalensemblet Trondheim Voices, og en rekke andre improvisasjonsmusikere. For tiden er hun kunststipendiat ved NTNU tilknyttet Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid med et prosjekt om nye muligheter og roller for den improviserende vokalisten i møte med det elektroniske instrumentariet.


Gjesteforelesning med Philip Tagg

Tid og sted: 31. jan. 2011 09:15–11:00, Salen, ZEB-bygget

IMV får besøk av den kjente populærmusikkforskeren Philip Tagg mandag 31. januar. Tittelen på forelesningen hans er "Musicology and the Silent Majority in the Digital Era". Gjesteforelesningen er åpen for alle interesserte.


2010

Gjesteforelesning med dirigenten Bjarte Engeset

Tid og sted: Fredag 5. mars 10.15-12 i Salen

«Edvard Griegs orkesterstil et dirigentperspektiv»

Alle er velkomne!


Gjesteforelesning med Nils Peters (McGill): «On the Development of an Auditory Virtual Environment for Musical Applications»

Tid ogs sted: Tirsdag 16. mars kl. 13.15-15.00 i Bevegelses-lab'en

FourMs arrangerer en åpen gjesteforelesning med Nils Peters, ph.d.-stipendiat innenfor musikkteknologi ved McGill University.


Gjesteforelesning med Erling Dahl jr: «A-moll konserten - Et ungdomsideal i egen tapning»

Tid og sted: Fredag 19. mars 10.15-12 i Salen

Erling Dahl jr. er Grieg-spesialist.

Alle er velkomne!


Gjesteforelesning med den gambiske musikeren Alagi Mbye

Den gambiske koramusikeren Algai Mbye gjester forelesningen i Verdensmusikk og norsk folkemusikk.

Tid og sted: Onsdag 24. mars kl. 9. 15. - 11.00, sted: Salen, ZEB-bygget.

Forelesningen «Koramusikken i Gambia» er åpen for alle interesserte.


2009

Åpen gjesteforelesning med Thomas Hylland Eriksen

Thomas Hylland Eriksen (professor i sosialantropologi og leder av CULCOM) gjesteforeleser på IMV

Tid og sted: Torsdag 12. februar kl 10.15-12 på SEM 1, ZEB-bygget

Forelesningen har tittelen «Et transnasjonalt blikk på verden», og er en del av kurset folkemusikk/etnomusikk/verdensmusikk (MUS 2010/MUS2011/MUS4010), som denne våren har «Musikk og mobilitet» som tema. Mer informasjon om emnet.


Åpen forelesning med Steven Feld - Music, movement and place. Examples from the Kalulies (Papua New Guinea) and the Romanies (Greece)

Tid og sted: Torsdag 26. mars kl. 10.15-12.00, seminarrom 1

Steven Feld holder en åpen forelesning med tittelen «Music, movement and place. Examples from the Kalulies (Papua New Guinea) and the Romanies (Greece)».

Vel møtt!


Åpen forelesning med professor Susan McClary - Cavalli: La Calisto

Velkommen til åpen forelesning med Susan McClary, (UCLA og UiO), om kjønnsperspektiver i Cavallis opera La Calisto (1651)

Tid og sted: Dnsdag 22. april kl. 10.15-12 i seminarrom 1.


Gjesteforelesning med Lars Haugbro

Tid og sted: Fredag 18. september kl. 9.15-11.00 i Salen

Lars Haugbro, Norges musikkhøgskole: Kan du lese noter?

Interpretasjon av Haydns klaversonater i det post-postmodernistiske samfunn.


2008

Gjesteforelesninger i filmmusikk

Onsdag 27. februar 12.15-14 i Salen. «Fra såpeserie til Kubrick og Chaplin: Filmmusikk den skjulte forfører.» Professor Jon-Roar Bjørkvold

Fredag 29. februar 14.15-16 i Salen. «Å være filmmusikkomponist i dag» Magnus Beite, som blant annet har laget musikken til Izzat og Fritt vilt - to av de mest sette norske filmene de siste årene.

Alle er velkomne!


Åpen gjesteforelesning: «Performance and Ecology in Northern Soundscapes: Notes on Environmental Ethnomusicology»

Tid: Fredag 28. mars kl. 12.15 - 14.00

Sted: Salen (NB. Nytt sted), ZEB-bygget

Tina K. Ramnarine er professor i musikk ved Royal Holloway University of London.


Gjesteseminar med fiolinisten Sigurd Imsen

Tid og sted: Tirsdag 4. november kl. 13.15-15 i Salen

Interpretasjon klassisk får besøk av fiolinisten Sigurd Imsen med faglig-sosiale midler fra programmet. Han vil fokusere på oppføringspraksis i perioden ca. 1650-1800. Studenter på Interpretasjon klassisk spiller og synger. Seminaret er åpent for alle interesserte.


2007

Gjesteforelesning ved professor Tim Taylor: «Techno, Global Pop & Media»

Professor Tim Taylor, UCLA holder forelesningen Techno, Global Pop & Media

Tid og sted: 26. feb 2007 kl. 10:15 - 12:00 i Salen, ZEB-bygget

Timothy D. Taylor er professor ved Departments of Ethnomusicology and Musicology ved the University of California, Los Angeles. han er forfatter av «Global Pop: World Music, World Markets» (Routledge 1997), «Strange Sounds: Music, Technology and Culture» (Routledge 2001), og «Beyond Exoticism: Western Music and the World» (Duke University Press 2007), og skriver for tiden på en historie om musikk brukt i reklame.


Gjesteforelesning om Digitale filtre

Lydteori 2 får besøk av Rolf Bjerknes fra Informatikk som skal forelese om Digitale Filtre.

Tid og sted: Tirsdag 6. mars 2007 kl 14:15 i Salen.


Gjesteforelesning: John Pål Inderberg, NTNU - «Perspektiver på jazzimprovisasjon»

Tid: mandag 26. mars 2007 kl. 10:15-12:00

John Pål Inderberg, førsteamanuensis ved jazzlinja NTNU, holder gjesteforelesningen «Perspektiver på jazzimprovisasjon».

Inderberg var med og grunnla «jazzlinja» ved NTNU. Han spiller i duoprosjekt med Bjørn Alterhaug, er sentral i Subtrio med Svein Folkvord og Stein Inge Brækhus samt medvirkere i Trondheim Jazzorkester. Han har vært samarbeidspartner med komponisten og organisten Henning Sommerro i over 20 år. Han har en rekke cd-innspillinger bak seg.

Han er spesielt kjent for sitt samarbeid med cool-musikere som Warne Marsh og Lee Konitz, og han har vært en sentral aktør i norsk jazzliv siden 1960-tallet.


Gjesteforelesning jazz-/populærmusikkanalyse med Paul Berliner og Louise Meiintjes (Duke University)

Tid og sted: 11. mai kl. 10:15-14:00 i Salen, ZEB-bygget

  • 10.15 - 12.00 Paul Berliner, Duke University: «Jazz Musicians' Metaphors as a Key to Improvisation»
  • 13.15 - 14.00 Louise Meiintjes, Duke University: «The Sound of South Africa.»

Paul Berliners studie av jazzmusikeres selvforståelse av fenomenet improvisasjon er et av de vektigste bidragene i jazzforskningen til dags dato. «Thinking in jazz: The Infinite Art of Improvisation: The University of Chicago Press.», Paul F. Berliner 1994. Berliner er også spesielt kjent fra sitt arbeid med musikkulturer i Zimbabwe.

Seminaret er åpent for alle interesserte.


2006

Gjesteforelesning med Nicholas Cook

Velkommen til gjesteforelesning med Nicholas Cook førstkommende

Tid og sted: Torsdag 27. apr. 2006 kl. 15:15-17:00 i Salen, IMV.

«Uncanny moments: Juxtaposition and the Collage Principle in Music»

Dette blir en genreovergripende forelesning som vil ta utgangspunkt i collage og montasje for å argumentere for at man bør fokusere mer på sidestillingene, heller enn bare å fokusere på materialene som er sidestilt, med eksempler fra Zorns og Queens musikk, bl.a.

Nicholas Cook er en av vår tids mest innflytelsesrike musikkforskere, som har markert seg innen en rekke sentrale felt i musikkvitenskapen. Han er professor i musikk ved Royal Holloway University of London, og er kanskje mest kjent for sine mange bokutgivelser.


«Jazz og ledelse» - åpen gjesteforelesning for NMH og IMV

Norges musikkhøgskole i samarbeid med Institutt for musikkvitenskap, inviterer til åpen gjesteforelesning.

Tid og sted: 9. mai 2006 kl. 9:00-12:00, Aulaen, Norges musikkhøgskole, Carl Berner, Dælenengt. 26.

Professor Harald Knudsen: «Jazz og ledelse»

- Hva kan live jazz formidle om kreativitet, samspill og energiserende ledelse?

- Hvorfor velger selskaper som Statoil, BMW, Zurich Insurance, Nordea Bank, Standard Chartered Bank konseptet «Jazz og ledelse» i sine lederutviklingsprogrammer?

Harald Knudsen er professor i internasjonal ledelse ved Høgskolen i Agder/HIA og har gjennomført prosjektet Jazz og ledelse i en årrekke ved Oxford.

Ved presentasjonen deltar jazzband fra Norges musikkhøgskole.


Professor Steven Feld gjester instituttet

Professor Steven Feld, USA, og Nii Noi Nortey, Ghana:

«The Diasporic Dialogue of John Coltrane and Africa: A verbal and musical conversation with Nii Noi Nortey and Steven Feld»

Tid og sted: onsdag 11. okt. 2006 kl. 10:15 - 12:00 i Salen, IMV

Feld er en av verdens ledende musikkantropologer, og han har besøkt instituttet tidligere. Ett av hans siste prosjekter er en studie av den komplekse relasjonen mellom jazz i USA og Vest-Afrika. Med til denne forelesningen kommer også den ghanesiske saksofonisten og multi-instrumentalisten Nii Noi Nortey, som medvirker i prosjektet Accra Trane Station. Nortey er bl.a. også kjent fra sin medvirkning i det britiske reggae-bandet Misty in Roots på 1980-tallet. Han har siden dedikert sitt liv til John Coltranes musikk.


Professor Adam Krims gjester instituttet

Professor Adam Krims, UK

«The Urban Ethos and Changing Cities»

Tid og sted: mandag 16. okt. 2006 kl. 10:15 - 12:00 i Salen, IMV

Krims er en av de fremste forskerne på rap og identitet og er bl.a. forfatter av boka Rap Music and the Poetics of Identity (Cambridge 2000). Om sin forelesning ved IMV forteller han:

«The "urban ethos" describes a multi-media regime for representing cities of the developed world in Anglophone popular music and related media. This paper outlines what the "urban ethos" is, how it shapes the ways that cities are portrayed in popular musical media, and how it changes in tandem with changes in cities" full social existence. Spanning examples from 1964 to 2005 and artists from Petula Clark through Elvis Costello and 50 Cent, the paper attempts a broad theory of cities in the developed Anglophone world and their shaping of, and by, music.»


Seminar med Professor Malcolm Bilson

Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo har vært så heldige å få den verdenskjente pianisten, pedagogen og musikkforskeren Malcolm Bilson (Cornell University, USA) til å ta turen fra USA for å gi oss et nytt, sterkt og friskt møte med mestere fra europeisk musikkliv.

Tid og sted: 23.-25. okt. 2006, Institutt for musikkvitenskap, ZEB-bygningen, Sem Sælandsvei 2.

I Mozarts jubileumsår tar vi ikke bare for oss Mozart, men hele den perioden vi kaller den klassisk-romantiske, fra C. P. E. Bach til Brahms.

Seminaret vil inneholde både forelesninger, diskusjoner, paneldebatt, åpen undervisning, samt en konsert hvor Malcolm Bilson spiller på IMVs eget hammerklaver, en Walter-kopi med 5 oktaver, bygget av Michael Walker.

Seminaret er åpent for alle interesserte, og det er ingen deltakeravgift verken for aktive eller tilhørere. Pianister kan velge om de vil spille på moderne instrument eller hammerklaver. Seminaret holdes i lokalene til Institutt for musikkvitenskap, ZEB-bygningen, Sem Sælandsvei 2. IMVs lokaler ligger meget sentralt på nedre del av Blindernområdet med kort vei til buss og bane og med mange muligheter for inntakelse av forfriskninger.

Påmeldingsfrist for aktive utøvere: 5. oktober.

Kontaktperson: Anne Eline Riisnæs
E-post: a.e.riisnas@imv.uio.no
Tlf.: 22 84 49 11

Arrangører

Institutt for musikkvitenskap v/ Anne Eline Riisnæs og Lars Haugbro med støtte fra Fond For Utøvende Kunstnere.


Professor Simon Frith gjester instituttet

Professor Simon Frith, UK:

«Is Jazz Popular Music?»

Tid og sted: onsdag 1. nov. 2006 kl. 10:15 - 12:00 i Salen, IMV

Frith har vært en ledende forsker innen populærmusikkforskningsfeltet i over 30 år og nærmest grunnlegger av den internasjonale forskningsdisiplinen med et stort antall publikasjoner. Hans tverrfaglige tilnærming inkluderer både sosiologi og medieforskning. Han har også vært medgrunnlegger av The International Association for the Study of Popular Music (IASPM) og tidsskriftet Popular Music.

Publisert 24. jan. 2022 14:17 - Sist endret 21. feb. 2024 08:58