Hvordan lager du musikk? Delta på Skaperundersøkelsen

Øyvind Skjerdal ved Universitetet i Oslo gjennomfører en undersøkelse blant musikkskapere i Norge, om musikk, teknologi og kreativitet, og ønsker dine svar!

Bildet kan inneholde: smil, briller, synsomsorg, briller, erme.

Øyvind Skjerdal ved Institutt for musikkvitenskap (UiO) ønsker å vite mer om hvordan du lager musikk, og om forutsetningene for kreativitet og mangfold i musikklivet. Foto: Emil Kraugerud.

– Jeg ønsker egentlig svar fra alle som skaper musikk og har tatt i bruk digitale hjelpemidler for å gjøre det, sier Øyvind Skjerdal, som er PhD-stipendiat og har hovedansvar for undersøkelsen.

Jeg vil gjerne høre om alle mulige forskjellige erfaringer fra musikkskaperes møter med teknologien.

Skaperundersøkelsen kan besvares her: https://nettskjema.no/a/381800

Hva slags teknologi er det snakk om?

I utgangspunktet er jeg mest interessert i den teknologien som brukes til å spille inn og produsere musikk. Hvordan påvirker for eksempel Ableton Live, Pro Tools eller GarageBand folks kreative prosesser og musikken som skapes?

I tillegg ønsker jeg kunnskap om folks arbeidshverdag – hvilke muligheter har de til å jobbe med musikk på en meningsfull måte, og hvilke utfordringer møter de i arbeidshverdagen som musikere og produsenter?

Hvorfor er dette viktig å forske på?

Vi har intervjuet musikkskapere det siste året, og i intervjuene ser vi noen gjengående tematikker som vi skjønner at det trengs mer kunnskap om.

For meg ser det ut som at mange produsenter og musikkskapere sitter litt på hver sin tue og er nødt til å finne sine egne løsninger på alle mulige utfordringer, både musikalske og ikke-musikalske. Så ser vi også at utfordringene egentlig er felles for mange, så jeg tror det er viktig å innhente erfaringer og se etter løsninger som kan gjøre arbeidslivet sunnere og mer givende for flere. - Øyvind Skjerdal

Hva ønsker du å oppnå med spørreundersøkelsen?

Det jeg ønsker er at den skal gi kunnskap om felles utfordringer musikkskapere står i. Forhåpentligvis kan den bidra til å finne løsninger på noen av de utfordringene. Det er et felt med stor teknologisk utvikling, der ny teknologi preger både de kreative prosessene og organiseringen av bransjen. Jeg og de andre i prosjektet jobber aktivt for å følge med på hvordan disse endringene påvirker folks muligheter til å ha et godt musikkliv.

Hvem henvender du deg til?

Vi trenger svar fra folk fra hele spekteret av musikkskaping – fra glade amatører til fulltidsprodusenter. Alle typer erfaring fra folks møte med teknologien er interessant og verdifullt når vi skal prøve å forstå musikkskaping i vår tid.

Spørreundersøkelsen kan besvares her: https://nettskjema.no/a/381800

Den er anonym, og tar mellom 5 og 10 minutter å svare på.

Resultatene blir formidlet i forskningen til PLATFORM-projektet, som gjennomføres ved Institutt for musikkvitenskap, UiO, og er finansiert av Norges forskningsråd (FRIPRO-programmet).

Av Live Haugejorden Schau
Publisert 20. nov. 2023 14:23 - Sist endret 21. nov. 2023 11:29