English version of this page

PLATFORM: Utvikling og bruk av produksjonsteknologi i online omgivelser

Hvordan utvikles plattformer for musikkproduksjon i vår tid, og hva er deres betydning for musikalske skapelsesprosesser?

En person spiller musikk med et keyboard og en laptop.

Delta på Skaperundersøkelsen!

Du finner den her: https://nettskjema.no/a/381800 (mer info her).

Om prosjektet

Prosjektet «Plattformisering av musikkproduksjon: Utvikling og bruk av produksjonsteknologi i online omgivelser (PLATFORM)» utforsker hvordan musikkproduksjon utvikler seg i digitale, nettbaserte omgivelser. Det kombinerer et fugleperspektiv på teknologien med et froskeperspektiv på musikalske roller og praksiser.

Prosjektet fokuserer på digital audio workstations (DAWs), som Logic Pro og BandLab. Forskerne undersøker hvordan slike plattformer, med nettverksbaserte klynger av programmer og tjenester, endrer grunnlaget for kreativt lydarbeid. De ser på utøvende musikere, komposisjon og samarbeid.

Hypotesen er at utviklerne av DAW-teknologi så vel som brukerne av plattformene, er involvert i en prosess som har dype kulturelle, sosiale og økonomiske konsekvenser for musikksektoren. 

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd (FRIPRO) og har prosjektnummer 324344.

Varighet

01.10.2021 - 29.11.2025.

Publikasjoner

  • Kjus, Yngvar (2024). Panelsamtale under lanseringen av boken "Parody in the age of remix" .
  • Kjus, Yngvar (2024). Endelig rettferdig? Norsk musikkbransjes forventninger til EUs direktiv om opphavsrett i digitale markeder. .
  • Kjus, Yngvar; Kraugerud, Emil & Skjerdal, Øyvind (2023). Frokostseminar på Popsenteret om musikk, kreativitet og teknologi .
  • Kjus, Yngvar (2023). Working on the (value) chain: A study of how technology companies intervene in music production in the online era.
  • Kjus, Yngvar (2023). The rise of music production platforms.
  • Kraugerud, Emil & Coughlan-Allen, Joseph (2023). Framing intimacy: Reimagining noise as a signifier of silence and intimacy.
  • Kraugerud, Emil (2023). Spatial mediation of music production in DAWs.
  • Kraugerud, Emil (2023). Impact of software design on creative diversity, or the production and reproduction of space in DAWs.
  • Bjermeland, Monica (2023). Podkast: Robotmusikk og følelser . [Radio]. Universitetsplassen.
  • Kjus, Yngvar (2022). Is music production undergoing platformization? If so, how, and with what effects?
  • Kjus, Yngvar; Brøvig, Ragnhild & Wang, Solveig Margrethe (2022). Encountering new technology: A study of how female creators explore DAWs.
  • Kraugerud, Emil (2022). Closeness beyond closeness: The technological facilitation of acousmatic hyperintimacy.
  • Kjus, Yngvar; Brøvig-Hanssen, Ragnhild & Wang, Solveig Margrethe (2022). Getting onto the platforms of music production: How women negotiate the creative opportunities of digital audio workstations.
  • Kjus, Yngvar (2021). Collective musicking on DAW platforms?
  • Kjus, Yngvar (2021). Comparing the platforms of cultural production: Music, film, game.
  • Kjus, Yngvar (2021). Transformations in the creative roles and modes of music production.
  • Kjus, Yngvar (2012). Robotmusikk og følelser. [Radio]. https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/nyheter/20.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 31. aug. 2021 13:54 - Sist endret 20. nov. 2023 15:37

Kontakt

Prosjektleder:

Yngvar Kjus

Vitenskapelig rådgivningsgruppe:

Anne Danielsen

Alexander Refsum Jensenius

Mark Katz

Lars Nyre

Lokal ekspertgruppe:

Ragnhild Brøvig

Kyle Devine

Stefano Fasciani

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere