Emil Kraugerud

Faglige interesser
- Musikkproduksjon
- Populærmusikk
- Intimitet i musikk
- Soundanalyse
- Musikkteknologi
Forskning
Mitt doktorprosjekt, «Intimacy in Popular Music Sound», dreier seg om produksjonen av akusmatisk intimitet i innspilt populærmusikk. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan lydlig intimitet i innspilt musikk kan forstås, hvordan det produseres i studio og hvordan det bidrar til formidling av mening. Selv om stemmen er en umiddelbar assosiasjon når man snakker om intimitet i musikk kommer dette prosjektet også til å undersøke intime representasjoner av andre lyder. Prosjektet tar for seg forskjellige tilnærminger til produksjonen av intimitet, og det tar i bruk forskjellige metoder, inkludert musikkanalyser og intervjuer med musikkprodusenter, studioteknikere og mikseteknikere.
Bakgrunn
- Master i Musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
- Bachelor i musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
Publikasjoner
- Danielsen, A.; Kjus, Y. & Kraugerud, E. (2018). Gendered patterns in music mediation: a study of male and female performers at the Øya festival using multiple data sources. Poetics. ISSN 0304-422X.
- Kraugerud, E. (2017). Meanings of Spatial Formation in Recorded Sound. Journal on the Art of Record Production, Proceedings of the 10th Art of Record Production Conference, Drexel University, Philadelphia, Nov. 6-8, 2015. http://www.arpjournal.com/asarpwp/meanings-of-spatial-formation-in-recorded-sound/
- Kraugerud, E. (2016). Spaces of Sound: Meanings of Spatiality in Recorded Sound. Master’s thesis, University of Oslo.
Diskografi
- Dingus (2016). Dingus. Safe & Sound Recordings. (Album - Produsent/Tekniker/Mikser/Komponist/Utøver)
- Danielsen, Anne; Kjus, Yngvar & Kraugerud, Emil (2018). Gendered patterns in music mediation: a study of male and female performers at the Øya festival using multiple data sources. Poetics. ISSN 0304-422X. . doi: 10.1016/j.poetic.2018.09.002 Fulltekst i vitenarkiv.
- Kraugerud, Emil (2017). Meanings of Spatial Formation in Recorded Sound. Journal on the Art of Record Production. ISSN 1754-9892. (11) Fulltekst i vitenarkiv.
- Backe Madsen, Lars & Kraugerud, Emil (2020, 18. desember). Holder Bøhler og Northug musikkfaglig mål? Vi har spurt ekspertene. Dagens Næringsliv.
- Kraugerud, Emil (2020). Musikkens intimitet. ballade.no.
- Kraugerud, Emil & Dæhlen, Marte (2020, 17. oktober). Hvorfor føles Stein Torleif Bjellas musikk så nær?. [Internett]. forskning.no.
- Devine, Kyle; Kraugerud, Emil; Jones, Ellis Nathaniel & Størvold, Tore (2019). First Things First.
- Holbrook, Ulf A. S. & Kraugerud, Emil (2019). Distances and proximities in acousmatic spatiality. Vis sammendrag
- Jones, Ellis Nathaniel; Kraugerud, Emil; Størvold, Tore & Devine, Kyle (2019). Dragging the Lake.
- Kraugerud, Emil (2019). Domestic intimate space in recorded music.
- Kraugerud, Emil (2019). Intimacy and extimacy in record production.
- Kraugerud, Emil (2019). Intimitet i innspilt musikk.
- Kraugerud, Emil (2019). Producing intimacy: Siv Jakobsen's Nordic Mellow (2017).
- Kraugerud, Emil (2019). The acousmatic intimacy of domestic spatialities.
- Kraugerud, Emil (2018). Constructions of Intimacy in St. Vincent's "Hang On Me".
- Kraugerud, Emil (2018). Hyperintimacy in St. Vincent's "Hang On Me".
- Kraugerud, Emil (2018). Intimacy in popular music sound.
- Kraugerud, Emil (2018). Take Time.
- Kraugerud, Emil (2017). The role of stereo center placement in constructions of intimacy.
- Kraugerud, Emil; Danielsen, Anne & Askerøi, Eirik (2016). Spaces of Sound: Meanings of Spatiality in Recorded Sound.
- Kraugerud, Emil (2015). Soundbox as tool in record production.