English version of this page

Hvordan snakker vi om rase eller etnisitet i norsk akademia i dag?

Et tverrfaglig seminar for forskere og studenter, støttet av UiO Det humanistiske fakultet og Akademiet for yngre forskere.

snakkebobler, farger

Foto: UiO

Målet for seminaret

Dette seminaret har som mål å samle forskere og interesserte studenter for å diskutere terminologien og tilnærmingene vi bruker, for å snakke og skrive om spørsmål knyttet til rase og etnisitet i dagens akademiske miljø i Norge. Dessuten søker vi å vurdere hvilke terminologiske og diskursive valg som best kan støtte antirasisme. Terminologi og diskurs om rase og rasisme er potensielt viktig for alle kjerneområdene i akademisk arbeid: forskning, undervisning og formidling.

Dette arrangementet vil gi et rom for å diskutere hvordan medlemmer av Det humanistiske fakultetet og det norske akademiske miljøet for øvrig forholder seg til spørsmål om rase og etnisitet i sin vitenskapelige skriving, sin undervisning og sin offentlige formidlingspraksis. Den terminologien som anses hensiktsmessig har endret seg over tid både i norsk og engelsk. Språkrådet gir svar på det ofte stilte spørsmålet «Hvilke ord kan brukes om hudfarge?», og slår fast at dette er et tema der endringer pågår og nye normer fortsetter å dukke opp.

Språkrådets svar på dette spørsmålet merker eksplisitt engelskens innflytelse på norske normer, et tema av spesiell relevans innenfor akademia. Både engelsk og norsk terminologi og normer har betydning for forskning, undervisning og formidling i Norge, og vi tar sikte på å diskutere endrede normer på tvers av språk. Seminaret skal ikke foreskrive «riktige» eller «feil» måter å snakke og skrive på, men heller invitere til åpen diskusjon og refleksjon på tvers av disipliner, språk og perspektiver.

Plenarmøtet vil foregå på engelsk. Diskusjon på norsk er også velkommen.

Seminaret er åpent for alle, og påmelding er ikke obligatorisk. Men dersom man vil ha lunsj, må man registrere seg under. Frist for lunsjregistrering er 27. februar.

Påmelding til lunsj her (stengt)→

9:30-10:00 Kaffe

10:00-12:30 (Hybrid)

• 10:00-10:15 Velkommen og introduksjon