Professor Per Thomas Andersen tildelt Kongens fortjenstmedalje

Har i en generasjon vært nestor i sitt fag, mener rektor Svein Stølen.

En mann, en kvinne og to menn i nærbilde, ser i kamera og smiler.

Dekan Frode Helland, ordfører Marianne Borgen, professor Per Thomas Andersen og rektor Svein Stølen. Foto: Olaf Christensen/UiO.

Fredag den 1. september ble Kongens fortjenstmedalje tildelt professor Per Thomas Andersen. Det var ordfører Marianne Borgen som overrakte medaljen på vegne av Slottet og Statsforvalteren, og kollegaer fra Institutt for lingvistiske og nordiske studier, tidligere stipendiater, venner og familie var samlet til høytidelig seremoni i Professorboligen.

– Du har vært nestoren i ditt fag i en generasjon. Kanskje først og fremst i kraft av en imponerende produktivitet som forsker, men også fordi du er en usedvanlig dyktig formidler, lærer og veileder, sa rektor Svein Stølen i sin tale til medaljøren.

Finnes ingen like

Universitetsforlaget var representert ved redaktør for lærerutdanning, humaniora og samfunnsfag, Ingrid Ugelvik, som framhevet Per Thomas Andersens innsats som fagbokforfatter. Dekan Frode Helland talte på vegne av forslagsstillerne og det humanistiske fakultet.

– Det er vanskelig å måle en forskers samfunnsmessige betydning, men Per Thomas Andersens virke kjennetegnes av en sterk vilje og evne til å formidle sitt fag og ta del i samfunnsdebatten. Som underviser og veileder er det vanskelig å se at Andersen har sin like, heter det blant annet i begrunnelsesbrevet.

Overrekkelsen ble avsluttet med en mottakelse.

Om Per Thomas Andersen

Per Thomas Andersen ble Cand.philol. med hovedfag i Nordisk språk og litteratur i 1980, og professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo fra 1993.

Han ble innvalgt i Det norske Videnskaps-akademi i 1995, og medlem av Det norske språk- og litteraturselskap hvor han også har sittet i styret. Han har hatt en rekke styre- og lederverv innenfor akademia, og har vært generalsekretær og styreleder i Amnesty International Norge.

Andersen er tildelt Tønnes Andenæs-prisen, og mottok Formidlingsprisen ved Universitetet i Oslo i 2004.

Andersen har vært gjesteprofessor ved University College London og gjesteforsker ved University of California-Berkeley, og har gitt gjesteforelesninger ved en rekke internasjonale universiteter.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 4. sep. 2023 12:25 - Sist endret 5. sep. 2023 09:21