Vinneren av essaykonkurranse er kåret

Mia Huse fra Lillestrøm videregående skole stakk av med seieren og imponerte juryen med essayet «Den sanne historien om hva jeg spiste til frokost».

Illustrasjon av historiske historiske objekter og skikkelser, blant annet en dinosaur, en samisk mann, Munchs "skrik", en viking.

Foto: skjermdump NRK Skole.

–  Jeg trodde først det var tull, og ble egentlig litt sjokkert. Jeg følte jo at jeg hadde levert en oppgave som var god, men det føltes litt absurd å vinne likevel, sier Huse.

Portrett av jente med langt hår
Mia Huse vant essaykonkurransen. Foto: privat.

Prisvinneren forteller at hun hentet inspirasjon til essayet fra historie og filosofi-faget på skolen og egen frustrasjon rundt hvordan historien ofte fremstilles som en objektiv sannhet.

– Jeg har alltid vært frustrert over hvordan historie og fakta fremstilles i mediene og i historiebøkene, og synes at det var interessant å ta tak i dette i essayet.

Essaykonkurransen har vært et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, NRK Skole og tidsskriftet Samtiden. Konkurransen har vært landsomfattende og en del av «Inn i historien» – Universitetet i Oslos festival om historie.

Huses vinneressay kommer på trykk i aprilutgaven av tidsskriftet Samtiden. NRK Skole publiserer også flere av de beste essayene på sine nettsider.

Selvstendige og sterke tekster

– Vinneren har levert en riktig god tekst, som er både velskrevet og genuin. Essayet svarer godt på spørsmålet i oppgaven, har en personlig vinkling og bruker humor som virkemiddel. Forfatteren mestrer essaysjangeren og den subjektive formen godt, og har levert en velreflektert og balansert tekst, heter det i juryens begrunnelse.

Juryen har bestått av professor i historie ved Universitet i Oslo, Einar Lie, journalist i NRK Skole, Marit Rønneberg Hagerup og journalist i tidsskriftet Samtiden, Ellen Lund.

Juryen er svært imponert over nivået i årets essaykonkurranse.

– Det var mange gode, interessante og leseverdige tekster, og stort spenn i hvordan oppgaven var blitt fortolket. Elevene har brukt egne erfaringer og kunnskap, og laget selvstendige og sterke tekster, forteller juryleder Einar Lie.

– Det var spennende at elevene har hatt så forskjellige innfallsvinkler, og jeg koste meg med å lese gjennom alle tekstene, tilføyer Marit Rønneberg Hagerup.

Vil studere ved UiO

Til høsten venter studenttilværelsen for Huse, og 18-åringen har allerede planene klare. Hvis alt går som hun har tenkt, venter et årsstudium i historie eller litteratur ved Universitetet i Oslo.

Publisert 9. apr. 2024 13:03 - Sist endret 18. apr. 2024 13:41