Hvorfor stemmer millioner på autoritære menn?

Milei, Erdogan, Marcos jr., Putin og Trump. Hvorfor stemmer folk frivillig på diktatoriske ledere? Hva slags samfunn sørger for deres grobunn og fremvekst?

To menn i dress som håndhilder og ser hverandre inn i øynene mens de smiler. Fotografi.

Foto: NTB, Alexei Nikolsky/POOL/TASS/Sipa USA.

Gå til Facebook-arrangementet

Vi tar for oss de ferskeste eksemplene på samfunn som frivillig stemmer frem sterke, autoritære ledere i Latin-Amerika, Asia og Øst-Europa.

Bli med når vi trekker linjer tilbake i tid og spør: hvem av historiens berømte diktatorer ligner de mest på? Hvilke likheter og forskjeller er det mellom dagens situasjon og samfunnene som i sin tid sørget for at disse skikkelsene vokste frem og fikk all makt? Hva kan vi lære og hva bør vi frykte?

Du møter

• Benedicte Bull, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, med spesialfelt Latin-Amerika.
  • Inna Sangadzhiva, Russlandkjenner og avdelingssjef for Europa og Sentral-Asia i Helsingforskomiteen.
  • Arild Engelsen Ruud, professor i Sør-Asiastudier ved Universitetet i Oslo, leder et forskningsprosjekt om «sterke ledere» i asiatiske demokratier.
  • Einar Wigen, professor i Tyrkiastudier ved Universitetet i Oslo.

Kveldens ordstyrer er Carline Tromp, forfatter og journalist i Klassekampen. Hun har gitt ut bøkene «Kulturkrig. Det nye ytre høyre og normaliseringen av det ekstreme» (2022) og «Tilbakeslaget» (2023).

En kollasj av fire mennesker, to kvinner og to menn. Fotografier.
Fra øverst til venstre: Inna Sangadzhieva (foto: Den norske Helsingforskomité), Arild Engelsen Ruud, Einar Wigen og Benedicte Bull (foto: UiO)

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men vil du være sikret plass må du ha billett. Ubrukte billetter blir gitt videre 5 minutter før arrangementsstart.

Billettene blir tilgjengelig én uke før arrangementet, kl. 08:00.

Bestill billetter (deichman.no)

Deichman Bjørvika ligger på Anne-Cath Vestlys plass 1. Finn veien med Google Maps.

• Gåavstand fra Jernbanetorget: 5 minutter.

Et øye. Illustrasjon.Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Les mer om Inn i historien

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Vil du studere ved UiO?

Sjekk hva du lærer, hvilke jobber du kan få og hvordan det er å være student.

Se vårt studietilbud
Publisert 22. des. 2023 08:04 - Sist endret 11. mars 2024 10:40