Prince – Parade: Albumlytt med Christer Falck og Anne Danielsen

Velkommen til lytteklubben Classic Album Sundays og Deichman Bjørvika der vi dykker ned i musikkhistorien med Prince.

Svarthvitt foto av ansiktet til en mann som ser inn i kameraet mens han holder  begge hendene opp ved siden av ansiktet med baksiden vendt mot kameraet.

Foto: Paisley Park Records og Warner Bros

Gå til Facebook-arrangementet

Multiinstrumentalisten Prince var et overflødighetshorn av musikalske idéer, og etter en parademarsj av frekke hits og uimotståelig barokk popmusikk med bandet «Revolution» på de tre foregående platene var de klare med «Parade» (1986), et nokså funky, men samtidig sjangermessig mangefasettert soundtrackalbum for filmen «The Cherry Moon».

Her fant vi låter som «Mountains», «Anotherloverholenyohead», «Sometimes It Snows In April» og ikke minst «Kiss», som skled rett inn i det flamboyante geniets kanon.

Perfekt designet for lytteklubbens kutyme med andre ord, hvor vi demper lyset, skrur opp volumet på et fantastisk lydanlegg og hører hele albumet fra begynnelse til slutt.

• 18:00: Baren i kjelleren åpnes. Vi varmer opp med Prince på anlegget!
  • 18:35: Dørene til Deichmansalen åpner
  • 19:00: Prat med Christer Falck, Anne Danielsen og Kent Horne i Deichmansalen
  • 19:55: Albumlytt (spilletid 41:00)
  • 20:45: Prat med publikum

Du møter

Lytteklubbvert Kent Horne intervjuer forlegger, platedirektør og blodfan Christer Falck og professor i musikkvitenskap og groove-spesialist Anne Danielsen.

Det blir Princenerding på høyt nivå før vi lener oss tilbake, skrur opp volumet og hører «Parade» fra ende til annen. Etter lytten inviteres publikum med i samtalen.

To portrettfotografier i en kollasj, et bilde av en kvinne med lyst hår og mørk dressjakke, og et bilde av et av  en mann med skjegg og langt hår i en mørk genser.
Anne Danielsen (foto: UiO) og Christer Falck (foto: Jan Tomas Espedal, NTB)

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men vil du være sikret plass må du ha billett. Ubrukte billetter blir gitt videre 5 minutter før arrangementsstart.

Billettene blir tilgjengelig én uke før arrangementet, torsdag 14. mars kl. 08:00.

Bestill billetter (deichman.no)

Deichman Bjørvika ligger på Anne-Cath Vestlys plass 1. Finn veien med Google Maps.

• Gåavstand fra Jernbanetorget: 5 minutter.

Et øye. Illustrasjon.Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Les mer om Inn i historien

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Vil du studere ved UiO?

Sjekk hva du lærer, hvilke jobber du kan få og hvordan det er å være student.

Se vårt studietilbud
Publisert 22. des. 2023 08:05 - Sist endret 11. mars 2024 10:40