Tantura – filmvisning og samtale

Hvilken versjon av sannheten skal få plass i historiebøkene – israelernes eller palestinernes?

Foto av en eldre mann med hvitt skjegg og briller som sitter på et kontor og hører på et opptak på øreklokker mens han ser inn i kameraet.

Foto: Journeyman Pictures

Gå til Facebook-arrangementet

Deichman Bjørvika inviterer til visning av dokumentaren «Tantura», med innledning og Q&A med professor i Midtøstenstudier, Bjørn Olav Utvik.

Sto israelske soldater bak en massakre i en palestinsk landsby i 1948? Filmen kaster lys over de mange og motstridende påstandene, og hvilken side som får definere sannheten om hendelsen.

I mai 1948, rett etter utbruddet av den arabisk-israelske krigen, okkuperes den palestinske landsbyen Tantura av israelske styrker.

På 90-tallet leverer den israelske studenten Teddy Katz en masteroppgave basert på vitnesbyrd fra okkupasjonen i 1948. Disse vitnene, både palestinere og israelske soldater, hevder at militæret er skyldig i en massakre av Tanturas beboere.

Anklagene skaper oppstyr i Israel og Katz fratas graden sin. Masteroppgaven, som fikk høyeste karakter, fjernes fra universitetets bibliotek.

Med utgangspunkt i Katz’ intervjuopptak fordyper den israelske regissøren Alon Schwarz seg i krigen fra 1948 som utgjør et fragment i den langvarige og uendelig kompliserte Israel-Palestina-konflikten, men som har stor betydning i striden om det offisielle narrativet til Israel og Palestina.

Foto av mann som ser inn i kameraet med en grå bakgrunn.
Bjørn Olav Utvik (Foto: UiO)

Slik det poengteres i filmens åpning: Det israelerne kaller selvstendighetskrigen ser palestinerne som en del av Al-Nakba – «katastrofen». Schwarz’ film skildrer kampen om hvilken versjon av sannheten skal få plass i historiebøkene.

Du møter

Bjørn Olav Utvik er professor i Midtøsten-studier ved Universitetet i Oslo. Hans faglige interesser er Midtøstens og Nord-Afrikas moderne historie, især politiske og økonomiske forhold.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men vil du være sikret plass må du ha billett. Ubrukte billetter blir gitt videre 5 minutter før arrangementsstart.

Billettene blir tilgjengelig én uke før arrangementet, kl. 08:00.

Bestill billetter (deichman.no)

Deichman Bjørvika ligger på Anne-Cath Vestlys plass 1. Finn veien med Google Maps.

• Gåavstand fra Jernbanetorget: 5 minutter.

Et øye. Illustrasjon.Inn i historien – Humaniorafestivalen 2024

Fra 7. til 21. mars inviterer Universitetet i Oslo til festival om historie. Bli med på samtaler, foredrag, filmvisning, byvandring, og mye mer – på Deichmans biblioteker og ved flere andre kulturinstitusjoner.

Arrangementene er gratis og åpne for alle!

Les mer om Inn i historien

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Vil du studere ved UiO?

Sjekk hva du lærer, hvilke jobber du kan få og hvordan det er å være student.

Se vårt studietilbud
Publisert 22. des. 2023 08:05 - Sist endret 11. mars 2024 10:41