Internasjonal kulturmåned i Roma 2019

Det blir forelesninger, konserter, utstillinger og mulighet til å se historiske og flotte bygninger og biblioteker når medlemmene av Unione Internazionale åpner for offentligheten fra slutten av mai til 15. juli.

Det norske institutt i Roma har åpent hus med foredrag og film torsdag 20. juni.

Kupler og skyer over hus. Foto.

Den årlige internasjonale kulturmåneden arrangeres i regi av Unione Internazionale degli Istituti di Archeologia Storia e Storia dell'Arte in Roma. Unione's 34 forskningsinstitutter fra 19 ulike land har et variert program. Det blir forelesninger innen arkeologi, kunsthistorie, historie og klassiske fag, men også fagomvisninger, konserter og utstillinger.

Som en del av dette initiativet åpner Det norske institutt I Roma sine dører for publikum torsdag 20. juni. Det blir anledning til å bli bedre kjent med Instituttet, høre prof. Siri Sande fortelle om Instituttets historie (på italiensk), visning av filmen "Kongens nei" regissert av Erik Poppe, og mottagelse på Instituttets takterrasse.

Vi oppfordrer alle til å bli kjent med våre Unione kolleger; gå på konsert hos finnene, lær om romersk identitet hos britene, møt belgiske kunstnere, gå på utstilling hos tyskerne, besøk sveitsernes Villa Maraini eller franske Villa Medici, hør på forelesning om utgravninger i Trastevere på Accademia Nazionale dei Lincei. Se programmet for full oversikt.

Ta med ID for registrering ved ankomst, og sjekk programmet om det kreves forhåndspåmelding.

UNIONE: Den internasjonale unionen for institutter innen arkeologi, historie og kunsthistorie i Roma.

Publisert 21. mai 2019 11:15 - Sist endret 1. okt. 2020 20:13